• Anonym (undrar)

Hur håller man sig drogfri?

Är på behandling just nu efter ett års missbruk av tramadol och amfetamin. Har en månad kvar av behandlingen och kommer inte få förlängt även om jag skulle behöva det. Har svårt att se hur jag kommer kunna hålla mig borta från drogerna när jag kommer hem eftersom de ger mitt liv en mening på något sätt. Särskilt amfetaminet, mår så bra när jag tar det. Jag blir inte särskilt pundig av det utan mer fungerande. Men kan inte fortsätta missbruka eftersom jag har soc som kollar mig.

Vad gör man när livet känns så meningslöst utan droger? 

• Svar på tråden Hur håller man sig drogfri?
  • Anonym (undrar)
    klyban skrev 2017-01-21 18:37:56 följande:

Där har du anledningen till ditt sug på amfetamin och även tramadol som har en SSRI-liknande effekt.
    Det finns lösningar, men inget jag kan ta här.

Lösningar? Som? Något som du kan ta i PM? 
  • Anonym (undrar)
    Queennr1 skrev 2017-01-21 18:28:36 följande:
    Du ska inte nöja dig med att de "kollar upp" utan kräva ett beslut som du sedan överklagar. Om man misstänker att det är en diagnos som ligger bakom missbruket behöver det utredas och behandlad innan man avslutar insatsen. Sen ska det finnas en tydlig behandlingsplan för vilket stöd du behöver när du kommer hem. Vilken typ av behandlingshem är du på då? Tolvsteg eller nåt annat?
    Ja jag ska ta och ringa soc på måndag. Nej inte tolvsteg. Vet inte vad det kallas. Vi har gruppsamtal och terapisamtal. 
  • Queennr1
    klyban skrev 2017-01-21 18:39:51 följande:

Det finns ett moment 22 läge på detta område.

Och det är om du missbrukare/tar droger får du sällan hjälp.

Det är för djävligt att det funkar så, men ofta gör det så :/

Du måste vara drogfri en tid innan insättning av medicin vilket är anledningen till att detta behöver göras under placeringstiden när TS är drogfri. Då väntetiderna inom landstingen är långa brukar man då under placeringstiden kunn köpa in en privat utredning för ca 30.000 vilket är småpengar i sammanhanget. Därför ska TS överklaga ett beslu om avslag på förlängning.
  • Queennr1
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-21 18:45:24 följande:

Ja jag ska ta och ringa soc på måndag. Nej inte tolvsteg. Vet inte vad det kallas. Vi har gruppsamtal och terapisamtal. 

Anledningen till att jag frågade var du var är att vissa ställen har väl upparbetade rutiner för att kunna sätta igång en npf utredning under placeringstiden, medans det knappt görs alls på ställen som arbetar enligt 12-steg. Om du vill berätta var du är kan du inboxa mig. Har rätt bra koll på det här.
  • i-o

Undvik kontakt med alla du känner som använder om du vet att du inte har disciplinen som krävs att säga nej. Det är en bra början.

• Anonym (Fd missbrukare)

Gå på NA möten och skaffa dig en sponsor där. Arbetar du om dagarna? Se till att vara sysselsatt hela tiden så att du inte tänker på droger. Motionera massor, simma, springa etc. 

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-21 19:52:58 följande:
    Du måste vara drogfri en tid innan insättning av medicin vilket är anledningen till att detta behöver göras under placeringstiden när TS är drogfri. Då väntetiderna inom landstingen är långa brukar man då under placeringstiden kunn köpa in en privat utredning för ca 30.000 vilket är småpengar i sammanhanget. Därför ska TS överklaga ett beslu om avslag på förlängning.

Inga problem och sätta in medicinen, problemet är att man skapar ett moment 22.
    Och 30papp på få en person att gå ifrån amfetamin till föreskriven medicin, är ju inget mot vad en amfetamist sen kostar samhället.
    Så gömma sig bakom kostnader fungerar inte, då kostnader blir större om man låter bli och mycket större.

• Queennr1
    klyban skrev 2017-01-22 10:29:49 följande:

Inga problem och sätta in medicinen, problemet är att man skapar ett moment 22.

Och 30papp på få en person att gå ifrån amfetamin till föreskriven medicin, är ju inget mot vad en amfetamist sen kostar samhället.

Så gömma sig bakom kostnader fungerar inte, då kostnader blir större om man låter bli och mycket större.

Känns som om du inte förstår vad jag skriver.
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-22 10:46:07 följande:
    Känns som om du inte förstår vad jag skriver.

Jag belyser ett problem, som är ett moment 22.
    Det är nog du som inte förstår vad jag säger, då det var trots allt du som svara på mitt inlägg.

• Queennr1
    klyban skrev 2017-01-22 10:54:24 följande:

Jag belyser ett problem, som är ett moment 22.

Det är nog du som inte förstår vad jag säger, då det var trots allt du som svara på mitt inlägg.

Nej det var du som svarade på mitt inlägg. Och jag tolkade det du skrev som att du opponerade dig mot mitt förslag att utredning och eventuell insättning av medicin under placeringstiden som jag föreslog inte gick att genomföra pga ett moment 22?
Svar på tråden Hur håller man sig drogfri?