Trött på folk som alltid mår dåligt. Ryck upp er för fan och se vad vi har att vara tacksamma för!
Jag fattar inte hur folk kan vara "djupt deprimerade" och syssla med självskadebeteende m.m. när vi lever i ett tryggt (relativt sett iallafall) välfärdssamhälle som Sverige.
Ni som anser er handlingsförlamade till följd av depression är bara lipsillar som tycker synd om er själva och är så pass bortskämda att ni inte ser allt det ni har att vara tacksamma för. Att du "går in i en depression" började förmodligen med att någon psykolog frågade dig om du är deprimerad, varpå du kände efter och tänkte att "Jaa, jag är nog deprimerad trots allt". Det är något du har intalat dig och därför har det blivit självuppfyllande. Nu kommer flera säga att jag är okunnig om vad depression är och att det handlar om kemi och signalsubstanser i hjärnan. Ja men du väljer alltid din attityd till livet, och din attityd till andra människor, du väljer själv din sinnesstämning i hög grad, men låter dig påverkas av förståsigpåare som vill sjukförklara dig för att gynna läkemedelsbolagen så de får sälja mer piller.
OCH din attityd och inställning påverkar ditt mående - som i sin tur påverkar kemin i hjärnan. Voila! Du mådde trots allt inte så dåligt som du trodde!
Och om du nu verkligen är deprimerad, hur kommer det sig att du kan sitta och skratta och skämta i glada vänners lag och helt plötsligt vara som förbytt, dvs du visar med hela ansiktet och kroppsspråket att du mår bra och trivs? Eller du kanske är sådan att du är deprimerad när det "passar", dvs när du ser att du kan vinna fördelar av att visa att du minsann mår så dåligt. Du får lite omtanke och empati från människor som egentligen inte gör annat än att upprätthålla lögnen du lever i.
Tänk efter - är du verkligen , eller har varit, deprimerad på riktigt? Har det inte funnits omständigheter då du känt att depressionen lättat och du känt dig gladare? Håll i så fall fast vid de glada känslorna när de kommer! Ju mer du övar på att känna glada och positiva känslor, desto bättre kommer du må på sikt.
Sluta gnäll och lipa. Var glad att du lever i den bästa av världar!