• Anonym (Asta)

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det.

• Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?
  • sextiotalist
    modsey skrev 2017-01-26 07:49:17 följande:

fast jag minns att det var vanligt även när jag var barn och då är jag född på 60 talet! Minns fester där vi barn serverades grillad korv och pommes när de vuxna fick kött.
    Huruvida barn äter alla mat eller inte är väl så olika hur barnen är och kanske en annan diskussion. En del är enkla barn som äter allt, som mina ungar Glad De stoppar i sig musslor, heta såser, parmesanost, hemgjord pesto, sushi och diverse annat. Nu är vi från en matintresserad familj och jag tror absolut att det influerat och uppmuntrat dem att testa och faktiskt intressera sig för mat. De har alltid gillat att höra om hur en maträtt uppkom, varför wallenbergare fick det namnet och efter vem o liknande historier. Nu har det fungerat på våra barn och har inget att göra med att det är så god mat vi lagar och är så duktiga som får dem intresserade. hade vi fått en matratande unge som petat i allt, hade inget intresse i världen kunna överbygga det mer än åldern för barnet och tiden. En del ungar är bara så!

Det var nog standard misstänker jag, för det minns jag (och andra jämnåriga) tydligt.
    Ett dilemma för mig, som jag avskydde makaroner (och ogillar det fortfarande). Då menar jag de där mjölstabbiga sakerna som heter makaroner. Riktig pasta gillar jag
  • Annelie 76

Jag är kräsen och pappan är kräsen när det gäller mat. Vi har två barn, ett som äter nästan allt och ett som troligtvis har matfobi (selektiv ätstörning). Så vad gör vi? Jo, lagar mat som förhoppningsvis äts av alla. Ibland blir det både potatis och pasta till maten vilket för min del inte gör så mycket. Hellre att ungarna äter än att de går hungriga.

• sextiotalist
    LFF skrev 2017-01-26 08:47:51 följande:
    Och som reformerad matfobiker kan jag definitivt hålla med expertisen om att man inte ska truga, tjata, "vänta ut" etc när det handlar om små matfobiker! Även i vuxen ålder har jag nästan fått en panikångestattack när en person prompt ansåg att jag skulle smaka på något som jag inte ville smaka på (av rädsla). Jag åt tex allt som serverades fram tills dess att jag var 2 ungefär. 
    Lia4 skrev 2017-01-25 22:37:05 följande:
    Låter otroligt tråkigt.
    Varför då? För att jag inte har samma kärlek till mat som "alla andra"? Jag försöker inte berätta för alla om hur trist och tråkigt jag tycker att det är att äta så varför måste alla berätta för mig om hur gott det är och vilken njutning det är?
    Så vad beror min matfobi på då när jag åt allt som serverades fram tills dess att jag var två och sen vägrade allt utom en handfull rätter? Vägrade allt på förskolan och sen även i skolan? Varför har jag fått ångestattacker av tanken på att smaka okända saker? Mina föräldrar slutade ju inte att erbjuda mig allt de åt helt plötsligt utan det var helt och hållet mig. Och nej, att vänta ut någon som inte känner hungerkänslor är ingen bra idé...
    Sonen åt nästan allt tills han var tre ungefär (utom gröt som han ratade sedan han var ett).
    Men, som jag skrivit i andra trådar, gjorde ingen affär av det, han fick äta det han åt. Han är den idag som är minst kräsen av oss tre. Hans ena syskon var också väldigt kräsen, men det beror nog på allergier, men där har det också avtagit.

Där har både deras mamma och pappa (och som jag anammade utan problem) haft en bra strategi, prio ett, barnet får mat i sig, prio två testa nytt
  • Gena

När jag läser denna tråd kommer att tänka på tråden häromdagen om föräldrar som skryter över att deras barn sällan är sjuka.

Det verkar verkligen var prestige i att ens barn ratar köttbullar och pannkakor och istället äter musslor, råbiff och vindaloo!

• modsey
    Gena skrev 2017-01-26 09:00:17 följande:

När jag läser denna tråd kommer att tänka på tråden häromdagen om föräldrar som skryter över att deras barn sällan är sjuka.

Det verkar verkligen var prestige i att ens barn ratar köttbullar och pannkakor och istället äter musslor, råbiff och vindaloo!

mina barn gillar både musslor och köttbullar , älskar pannkakor och råbiff Glad
  • sextiotalist

Jo det kan det nog vara. Kanske musslor inte är någon dyrare ingrediens (om man inte tänker färska musslor), det kan ju vara allt från de billigaste på burk till dyra nyfångade. Men resten, då slänger man fram att "detta är vardagsmat hos oss".

När det gäller musslor, så var det något som jag verkligen gillade som barn (och sill), min syster avskydde det. Mamma gillade musslor, så det var ofta det serverades det hemma. Men då var det konserverade musslor.

Sonen ratade just köttbullar och pannkakor, men åh vad jag önskade att man kunde som många andra föräldrar, servera mamma Scan och makaroner ibland, när man inte orkade laga mat.

• Dumbledore

Eftersom jag själv hatar att få mat upptryckt i ansiktet av någon som vill att jag ska smaka eller att någon trugar en massa så skulle jag aldrig utsätta mina barn för det. Jag erbjuder, frågar om de vill smaka, men sen får det vara. Jag ogillar nya smaker, så det vore inte ett dugg konstigt om mina barn ärver det från mig.

• monkees

När jag hade små barn så anpassade jag maten efter vad de ville äta! Fokus för oss låg på att barnen skulle äta med god aptit och må bra. Barnen växer och behöver få i sig energi och näring.

• summa21

Jag håller med om det. Våra barn har dessutom alltid sovit dåligt (kan ju förstås inte bero på annat än föräldrar .ed dåliga rutiner) och denna hösten har vi dragits med en hel del infektioner. Vi måste vara de sämsta föräldrarna någonsin.
  • Purplecat12

Oftast " tror" man ingenting utan man känner sina barn bäst och vet vad de gillar.

Barn är olika , vissa äter allt och andra är rätt kräsna.

Men jag tycker att det är väldigt dåligt still när folk bjuder gäster och tror att andras barn inte heller kan äta samma mat som vuxna.

Det är såklart väldigt omtänksamt av värden om det finns mat som räcker för alla och man också kan erbjuda något annat för barn som föredrar köttbullar/korv osv. till exempel.

Jag har varit med om några gånger båda som barn och vuxen att det fanns inte tillräckligt med mat och barnen blev ledsna när de fick inte samma mat som de vuxna och fick nöja sig med någon billig färdigmat.

Det beror kanske mer på snålhet än omtänksamhet om man gör så...

Man kan alltid fråga barnens föräldrar i förväg om man är osäker så man inte lagar för mycket mat.

• Jakob Ny

Hos oss äter de samma mat, men innan de fyllt 1år har vi saltat vår mat efteråt. Barns njurar är inte färdigutvecklade vid födseln och innan ett år ska de har MINIMALT med salt och sparsamt saltat ett tag efter också. Annars är det inga problem

• Amanda84
    LFF skrev 2017-01-25 22:27:39 följande:
    Då ber man om en behållare för att kunna ta med sig maten. Eller så delar man sin egen mat med barnet. Förstår att det är jobbigt med allergier.
    Det gör vi när det går. Nu när han är 2,5 år, så har vi blivit nekade att dela mat med barnet och även råkat ut för att man tar 15 kronor extra för att få en "doggybag." Alla restauranger är inte särskilt tillmötesgående, tyvärr.
  • Emeöiejjk

I ursprungsinlägget låter du som att du tycker föräldrar som lagar "barnmat" till sina barn är löjliga och gör fel.

Jag vill säga att jag absolut tycker det är bra att barn får äta "vuxenmat" från start, men att många föräldrar lagar speciell barnmat kan ha riktigt bra anledningar.

Jag själv är 20 år och har haft Selektiv ätstörning hela mitt liv. När jag var liten fanns dock inte diagnosen, så jag kallades bara "kräsen och ouppfostrad". Jag känner ingen annan som har det, men jag har känt personer med små inslag av det.

Hade mina föräldrar inte lagat "barnmat" åt mig som liten hade jag svultit ihjäl. Det är ingen överdrift. Jag åt aldrig lunch i skolan(hela lågstadietiden nu till universitetsnivå) vilket gjorde att jag kände mig spyfärdig av hunger framåt sista lektionen varje dag, och var vi iväg utomlands eller på middag hos någon så åt jag ofta ingenting alls och gick hungrig även då. Först nu när jag bor ensam har jag kunnat flytta några fååå saker från "aldrig i livet-listan" till "bara äckligt-listan", och det beror på att det är först nu som jag kan leva och äta utan någon som helst press från andra. Press gör det så otroligt mycket värre, eftersom selektiv ätstöring främst handlar om en djup rotad ångest och fobi. Ju oftare någon trycker upp en spindel i ansiktet på dig ju räddare blir du ju, eller hur? Till skillnad från om du kunde långsamt närma dig spindeln på egen hand.

Jag vet att många ifrågasatte varför mina föräldrar lagade mig specialmat hela tiden. Jag känner igen attityden från dem som såg ner på dem och mig, och på ditt inlägg låter det som att du tänker likadant. Jag ville bara säga till dig att det kan finnas många orsaker till varför vissa ska ha specialmat. Selektivt ätande är väldigt vanligt hos barn, men de flesta växer ur det(men då UTAN pressen från vuxna). Jag är en av de få som kommer leva med det hela livet, och därför har jag lätt att beskriva hur de barnen känner sig, för jag glömmer aldrig. Ofta är man ju inte så bra på att förklara sina känslor när man bara är 5 år gammal. Problem med mat är ingen enkel sak att lösa.

• Mascaraklumpar

Efter första året tycker jag inte det är så konstigt, då har barnet ofta bestämt sig för vad det gillar och inte gillar och så småningom brukar många bli mer eller mindre skeptiska mot att prova nya maträtter. Däremot förstår jag mig inte på föräldrar som inte vågar introducera familjens mat redan från början utan låter barnet leva på barnmatsburkar det första året. Det är ju under den tiden man har som störst chans att vänja barnet vid "rätt" smaker samtidigt som det inte finns någon press att få i barnet näring eftersom de klarar sig bra på bröstmjölk eller ersättning.

• LFF
    Emeöiejjk skrev 2017-04-06 19:15:19 följande:

I ursprungsinlägget låter du som att du tycker föräldrar som lagar "barnmat" till sina barn är löjliga och gör fel.

Jag vill säga att jag absolut tycker det är bra att barn får äta "vuxenmat" från start, men att många föräldrar lagar speciell barnmat kan ha riktigt bra anledningar.

Jag själv är 20 år och har haft Selektiv ätstörning hela mitt liv. När jag var liten fanns dock inte diagnosen, så jag kallades bara "kräsen och ouppfostrad". Jag känner ingen annan som har det, men jag har känt personer med små inslag av det.

Hade mina föräldrar inte lagat "barnmat" åt mig som liten hade jag svultit ihjäl. Det är ingen överdrift. Jag åt aldrig lunch i skolan(hela lågstadietiden nu till universitetsnivå) vilket gjorde att jag kände mig spyfärdig av hunger framåt sista lektionen varje dag, och var vi iväg utomlands eller på middag hos någon så åt jag ofta ingenting alls och gick hungrig även då. Först nu när jag bor ensam har jag kunnat flytta några fååå saker från "aldrig i livet-listan" till "bara äckligt-listan", och det beror på att det är först nu som jag kan leva och äta utan någon som helst press från andra. Press gör det så otroligt mycket värre, eftersom selektiv ätstöring främst handlar om en djup rotad ångest och fobi. Ju oftare någon trycker upp en spindel i ansiktet på dig ju räddare blir du ju, eller hur? Till skillnad från om du kunde långsamt närma dig spindeln på egen hand.

Jag vet att många ifrågasatte varför mina föräldrar lagade mig specialmat hela tiden. Jag känner igen attityden från dem som såg ner på dem och mig, och på ditt inlägg låter det som att du tänker likadant. Jag ville bara säga till dig att det kan finnas många orsaker till varför vissa ska ha specialmat. Selektivt ätande är väldigt vanligt hos barn, men de flesta växer ur det(men då UTAN pressen från vuxna). Jag är en av de få som kommer leva med det hela livet, och därför har jag lätt att beskriva hur de barnen känner sig, för jag glömmer aldrig. Ofta är man ju inte så bra på att förklara sina känslor när man bara är 5 år gammal. Problem med mat är ingen enkel sak att lösa.

Skulle jag vara barn idag och inte på 70- och 80-talet så hade jag absolut blivit klassad som selektivt ätstörd. Jag hade väl en 5-6 maträtter ungefär på min lista över "godkänd" mat och sen morötter och gurka som grönsaker. Allt annat gick fetbort. Till skillnad från dig däremot så har jag aldrig känt hungerkänslor. Skolmaten fanns det inte en chans i helvete att jag åt. 

Mina föräldrar såg ju hellre till att jag överhuvudtaget åt och därmed så blev de rätt begränsade, alternativt så fick jag specialmat. 

Jag är otroligt tacksam över att mina barn inte fått samma problematik som jag hade som liten. De äter gladeligen allt. 

Det var just tanken på barn som, till slut, fick mig att ta tag i min matproblematik på allvar. Jag ville inte riskera att de skulle få samma problem som mig. För mig var det första steget att börja, kravlöst, identifiera om det var smak eller konsistens som var det stora problemet. Smak är svårt att göra något med men konsistens kan man ju variera. Vi konstaterade fort att jag är väldigt konsistenskänslig. 
Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?