• sofiooo

    Min man röker CANNABIS

    Hej! Precis som rubriken lyder så röker min man cannabis! jag är gravid och undrar om jag kan få i mig denna rök? han röker under fläkten men jag känner doften av det, betyder det att jag får i mig det också? 

  • Svar på tråden Min man röker CANNABIS
  • sofiooo
    mia5678 skrev 2017-01-24 19:15:17 följande:

    Cannabis är väl inte det värsta, men risken är stor att han går över till annat. Tiden går och det blir ökade doser p.g.a. toleransökning. När det sedan har gått ytterligare en tid så är han beroende och får genomlida en helvetisk abstinens - och då orkar han inte att vara en god famijefar.
    Så det otäcka är ju att det ena leder till det andra, och då kan det vara försent. Det är bara att hoppas på att han får lite mer vuxna tankegångar, för nu verkar han bara tänka på sig själv, inte på dig och barnet.


    Men herregud. Vart får du alla dina fantasier ifrån? Vi båda är akademiker och 30+. Min man röker cannabis och har gjort det i några år ca 1-2 gånger i månaden. Vi är inga tonåringar och han har kontroll över sig själv. Han har ett extremt ansvarsfullt jobb och cannabisen är långt ifrån det "centrala" i hans och mitt liv. Jag är hormonell och är orolig för det mesta just nu. Tröttsamt att människor i sverige ska förstora upp cannabis. Vi båda bodde i Australien innan och där röker i princip dom flesta, läkare eller hemlös, spelar ingen roll.  
  • sofiooo
    blairw skrev 2017-01-24 17:26:46 följande:

    Som ovanstående skriver, det som kan "skada" är om han röker en joint blandad med tobak. Röker han med en vaporizer så är det absolut ingen fara för dig. På ställen där cannabis blivit godkänt för t.ex. medicinskt bruk så skrivs det ibland ut till gravida kvinnor som lider av svårt illamående, eller som lider av smärta från t.ex. foglossning. Studier har inte kunnat visa att det är någon fara för gravida kvinnor att få i sig cannabis på så sätt. Så att du får i dig cannabis i sig är ingen fara i sig, men som sagt - att få i dig giftig rök är ju aldrig bra. 

    Annars håller jag delvis med Queennr1, är verkligen inte för vår nuvarande lagstiftning kring cannabis och önskar att den såg annorlunda ut, men tyvärr får man ju ta seden dit man kommer så att säga. Vill man gå emot lagen så får man naturligtvis göra det, men personligen är det inget jag skulle riskera när jag väl ska ha barn just pga de konsekvenser det kan innebära. Cannabiskonsumtionen i sig har jag noll problem med.


    Tack för din info! Du verkar vara påläst och icke-dömande, det uppskattas:) Förstår vad du menar ang socialen osv. Vi har ett väldigt bra fungerande liv, utbildade båda två, ordnad ekonomi, ett stort socialt nätverk etc så att röka cannabis ca 1-2 gånger i månaden "är inte värsta grejen" för honom eller mig då vi bott i Australien tidigare och där ser det extremt annorlunda ut. Men visst, i sverige är det annorlunda. Han har inga problem med droger och alkoholkonsumtion så det är inga problem för honom att skippa dom gångerna han röker. Det är jag som är hormonell och jag började fundera på vad jag blivit utsatt för  under tiden jag inte visste att jag var gravid, Vi är 30+ båda och min man kommer givetvis inte att röka mer nu när han vet att vi ska få barn. Men än en gång så tack för att du är den enda som inte dömde utan du svarade helt enkelt bara på min fråga! :)
  • Kroken9
    Gizmo skrev 2017-01-25 07:42:31 följande:
    Men jisses, varför tillåter du mannen att röka inomhus?!
    (Själv skulle jag inte vara tillsammans med en man som röker).
    Men du skulle vara ihop med någon som dricker 1-2 gånger i månaden? Vad är skillnaden? 
    Av cannabis blir man lite go i huvudet och lite extra glad, av alkohol blir vissa våldsamma och begår brott. Det händer knappast när man rökt cannabis. Alkohol är en tio gånger värre drog ändå är den laglig. Varför är du så inskränkt? 
  • sofiooo
    Kroken9 skrev 2017-01-25 14:36:29 följande:
    Men du skulle vara ihop med någon som dricker 1-2 gånger i månaden? Vad är skillnaden? 
    Av cannabis blir man lite go i huvudet och lite extra glad, av alkohol blir vissa våldsamma och begår brott. Det händer knappast när man rökt cannabis. Alkohol är en tio gånger värre drog ändå är den laglig. Varför är du så inskränkt? 
    Precis min tanke! Vi har båda har bott i Australien tidigare och där ser det helt annorlunda ang cannabis. Här i Sverige dricks det väldigt mycket men det är tydligen bättre och helt okej. Skönt att se att det finns människor som tänker utanför sin egen box här på familjeliv. Allt är inte svart eller vitt.   
  • Queennr1
    sofiooo skrev 2017-01-25 14:17:22 följande:

    Frågade jag efter dina tankar ang det? vi båda är akademiker och 30+ och vi lever i otroligt bra äktenskap. Du behöver inte undra någonting ang mig, svara på frågan om du kan eller gör något vettigt av din tid istället :)


    Vad har ditt äktenskap och din Akafemiska status med saken att göra. Det kommer inte att göra nån skillnad när socialtjänsten utreder ett barn i missbruksmiljö. Man tar stora sociala risker när mAn som förälder brukar illegala droger. Lite oansvarigt att Man som blivande förälder inte har det i åtanke,
  • Queennr1
    sofiooo skrev 2017-01-25 14:25:52 följande:

    Men herregud. Vart får du alla dina fantasier ifrån? Vi båda är akademiker och 30+. Min man röker cannabis och har gjort det i några år ca 1-2 gånger i månaden. Vi är inga tonåringar och han har kontroll över sig själv. Han har ett extremt ansvarsfullt jobb och cannabisen är långt ifrån det "centrala" i hans och mitt liv. Jag är hormonell och är orolig för det mesta just nu. Tröttsamt att människor i sverige ska förstora upp cannabis. Vi båda bodde i Australien innan och där röker i princip dom flesta, läkare eller hemlös, spelar ingen roll.  


    Då är det bättre att ni flyttar tillbaks dit. För cannabisbruk är de facto ej socialt accepterat i Sverige. Och definitivt inte när man är förälder och socialtjänsten blir inkopplade. Om cannabisen inte är särskilt viktigt för din man så borde det vara en simpel sak att avstå ifrån, då konsekvenserna av fortsatt bruk kan bli så stora.
  • sofiooo
    Queennr1 skrev 2017-01-25 15:01:54 följande:
    Vad har ditt äktenskap och din Akafemiska status med saken att göra. Det kommer inte att göra nån skillnad när socialtjänsten utreder ett barn i missbruksmiljö. Man tar stora sociala risker när mAn som förälder brukar illegala droger. Lite oansvarigt att Man som blivande förälder inte har det i åtanke,
    Det har en stor roll. Du verkar inte kunna tänka från flera olika perspektiv. Vi har ett alldeles utmärkt liv och äktenskap. Men vet du, jag frågade inte efter din åsikt utan jag ställde en fråga. Kan eller vill du ge ditt svar? Annars rekommenderar jag att du gör något annat än att skriva till mig :) ok? :) 
  • sofiooo
    Queennr1 skrev 2017-01-25 15:05:22 följande:
    Då är det bättre att ni flyttar tillbaks dit. För cannabisbruk är de facto ej socialt accepterat i Sverige. Och definitivt inte när man är förälder och socialtjänsten blir inkopplade. Om cannabisen inte är särskilt viktigt för din man så borde det vara en simpel sak att avstå ifrån, då konsekvenserna av fortsatt bruk kan bli så stora.
    Men lilla du, nu va ju det såhär att jag ställde en fråga ang om cannabis och inte en fråga om vad ni tyckte om det. Missade du det? :) Kan du svara på frågan jag ställde? Annars så gör något vettigt av din tid, det är min rekommendation till dig :)  
  • sofiooo
    Queennr1 skrev 2017-01-25 15:05:22 följande:
    Då är det bättre att ni flyttar tillbaks dit. För cannabisbruk är de facto ej socialt accepterat i Sverige. Och definitivt inte när man är förälder och socialtjänsten blir inkopplade. Om cannabisen inte är särskilt viktigt för din man så borde det vara en simpel sak att avstå ifrån, då konsekvenserna av fortsatt bruk kan bli så stora.
    fördriven tiden här inne och jag måste säga till dig att du verkar vara en otroligt obehaglig människa. jag har sett vilka kommentarer du inte bara skriver till utan också till andra. det enda du gör är att tillrättavisa människor och är beter dig obehagligt. du måste förstå att människor här inne tar inte åt sig av vad du skriver utan det du skriver påvisar bara vilken människa du är, och inte vilka människor vi är som du försöker tillrättavisa. av ren nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildning? vad du gör om dagarna? är du lycklig? känner du att du är lika mycket värd som andra och känner du dig omtyckt? jag måste säga att det är synd om dig, jag tror inte du är lycklig och mår bra. har du funderat på att ta hjälp kanske?  
  • i-o

    Nej det är osannolikt att du utsätts för passiv rök under de förhållandena du beskriver.

  • sofiooo
    i-o skrev 2017-01-25 16:03:32 följande:

    Nej det är osannolikt att du utsätts för passiv rök under de förhållandena du beskriver.


    ok, tack :)
  • Queennr1
    sofiooo skrev 2017-01-25 15:58:08 följande:

    fördriven tiden här inne och jag måste säga till dig att du verkar vara en otroligt obehaglig människa. jag har sett vilka kommentarer du inte bara skriver till utan också till andra. det enda du gör är att tillrättavisa människor och är beter dig obehagligt. du måste förstå att människor här inne tar inte åt sig av vad du skriver utan det du skriver påvisar bara vilken människa du är, och inte vilka människor vi är som du försöker tillrättavisa. av ren nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildning? vad du gör om dagarna? är du lycklig? känner du att du är lika mycket värd som andra och känner du dig omtyckt? jag måste säga att det är synd om dig, jag tror inte du är lycklig och mår bra. har du funderat på att ta hjälp kanske?  


    Läs igenom dina och mina inlägg och fundera på vem av oss som står för den obehagliga tonen. Jag har endast informerat dig om de konsekvenser som ni kan råka ut för utan att lägga några egna värderingar i det. Endast informerat om fakta.
  • Lord Hans
    Queennr1 skrev 2017-01-25 15:01:54 följande:
    Vad har ditt äktenskap och din Akafemiska status med saken att göra. Det kommer inte att göra nån skillnad när socialtjänsten utreder ett barn i missbruksmiljö. Man tar stora sociala risker när mAn som förälder brukar illegala droger. Lite oansvarigt att Man som blivande förälder inte har det i åtanke,
    Men ta och åk till kyrkan om du vill moralisera. Där kan du och prästen ge varandra uppmuntrande komplimanger om ert felfria liv samtidigt som ni dömer alla andra.
  • Queennr1
    Lord Hans skrev 2017-01-25 17:26:01 följande:

    Men ta och åk till kyrkan om du vill moralisera. Där kan du och prästen ge varandra uppmuntrande komplimanger om ert felfria liv samtidigt som ni dömer alla andra.


    Jag har enbart informerat om fakta. Men dina uppbragta känslor kanske påverkar din förmåga att tolka skriven text.

    Fakta är fortfarande att socialtjänsten skiter fullständigt i om du har ett lyckligt äktenskap och akademisk examen om de får in en anmäla om missbruk i en småbarnsfamilj. Eller tror du på allvar att man bara rycker på axlarna för att vederbörande är akademiker och lyckligt gift?
  • Bullimor
    sofiooo skrev 2017-01-25 15:58:08 följande:
    fördriven tiden här inne och jag måste säga till dig att du verkar vara en otroligt obehaglig människa. jag har sett vilka kommentarer du inte bara skriver till utan också till andra. det enda du gör är att tillrättavisa människor och är beter dig obehagligt. du måste förstå att människor här inne tar inte åt sig av vad du skriver utan det du skriver påvisar bara vilken människa du är, och inte vilka människor vi är som du försöker tillrättavisa. av ren nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildning? vad du gör om dagarna? är du lycklig? känner du att du är lika mycket värd som andra och känner du dig omtyckt? jag måste säga att det är synd om dig, jag tror inte du är lycklig och mår bra. har du funderat på att ta hjälp kanske?  
    Det verkar faktiskt som att du tar åt dig på något underligt sätt...

    Queen gav dig goda råd, tips om vad du bör tänka på. Helt konstruktivt utan otrevlig ton, och sedan bemöter du henne så här och har utöver det mage att påstå att HON är obehaglig!

    Du är arrogant och bitskt, kanske det är drogerna som påverkat dig?
  • blairw
    sofiooo skrev 2017-01-25 14:34:36 följande:
    Tack för din info! Du verkar vara påläst och icke-dömande, det uppskattas:) Förstår vad du menar ang socialen osv. Vi har ett väldigt bra fungerande liv, utbildade båda två, ordnad ekonomi, ett stort socialt nätverk etc så att röka cannabis ca 1-2 gånger i månaden "är inte värsta grejen" för honom eller mig då vi bott i Australien tidigare och där ser det extremt annorlunda ut. Men visst, i sverige är det annorlunda. Han har inga problem med droger och alkoholkonsumtion så det är inga problem för honom att skippa dom gångerna han röker. Det är jag som är hormonell och jag började fundera på vad jag blivit utsatt för  under tiden jag inte visste att jag var gravid, Vi är 30+ båda och min man kommer givetvis inte att röka mer nu när han vet att vi ska få barn. Men än en gång så tack för att du är den enda som inte dömde utan du svarade helt enkelt bara på min fråga! :)
    Bodde några år i Los Angeles, så dels blev man ju exponerad för cannabis på ett helt annat sätt in Sverige, vilket ledde till att jag faktiskt läste på om cannabis istället för att fortsätta gå efter propagandan i Sverige. Störtlöjligt hur man pratar om cannabis och lagarna kring cannabis i Sverige, och i Europa generellt. Tror (/hoppas) dock det kommer bli ändring på det så småningom, speciellt allt eftersom USA legaliserar mer och mer. 

    Ja, alltså - jag och min sambo har tagit "risken" själva några gånger att konsumera/röka cannabis även i Sverige. Och det har ärligt talat aldrig känts särskilt riskfyllt. Är man något smart och diskret så brukar det inte vara några större problem. Framförallt inte om man använder vaporizer. Min kommentar angående risken hade ju mest att göra med hur stränga Sverige är om man nu åker dit och när jag skrev kommentaren så visste jag inte riktigt hur insatt du/ni var i det. Men som sagt, är man diskret, lite smart och vis så är det ju inga större problem. 

    Beroende på vad man röker/konsumerar så ser jag faktiskt heller inget problem med att använda cannabis även när man har barn. Lite samma regler som andra substanser , skulle ju inte dricka mig full bland mina framtida barn - men är de hos mormor eller någon annan och sover över så är det ju inte direkt någon fara och ta sig några glas drinkar. Samma sak med cannabis - alltså sådan cannabis som ger dig en "high" iallafall. Finns ju också cannabis där de tagit bort nästan all THC och har mycket CBD i, som verkligen verkar rent medicinskt då mot t.ex. smärta men ger ingen "brain high". Och då är det ju som en panodil, men bättre - även något man skulle kunna konsumera fast man har sina barn. Dock är väl det inte aktuellt ännu i Sverige direkt, men på ställen där det legaliserat det helt eller för medicinskt bruk så kan man ju absolut köpa sådant! 
  • blairw
    Queennr1 skrev 2017-01-25 18:51:52 följande:
    Jag har enbart informerat om fakta. Men dina uppbragta känslor kanske påverkar din förmåga att tolka skriven text.

    Fakta är fortfarande att socialtjänsten skiter fullständigt i om du har ett lyckligt äktenskap och akademisk examen om de får in en anmäla om missbruk i en småbarnsfamilj. Eller tror du på allvar att man bara rycker på axlarna för att vederbörande är akademiker och lyckligt gift?
    Som jag uppfattade så syftade TS mer på att hon och hennes sambo inte direkt uppfyller stereotypen av en cannabiskonsument som man föreställer sig den i Sverige, och alltså lägre risk att någon ens bryr sig/misstänker. Och det kan jag förstå att hon menar. Jag och min sambo är i 25-27 års åldern, höga akademiska examen, för oss "propert" osv., det är såklart ingen garanti för att man kan hålla på utan risk - men faktum är nog att relativt få skulle misstänka oss. Skulle någon känna lukten skulle de förmodligen tro att det kom från någon annan, skulle vi av någon anledning bete oss "höga" (fnissa, skratta, lite sega osv.) så skulle nog man inte misstänka cannabis direkt, eller någon annan drog för den delen. Och skulle vi mot förmodan åka dit på det så är det, tyvärr, mindre risk att vi får ett allvarligt straff. Det är hemskt att säga, men i detta fall så har hur man framträder sig som person väldigt stor betydelse. Ett yngre kompisgäng som sitter i grupp och klär sig annorlunda skulle folk misstänka till mycket högre grad och förmodligen skulle sannolikheten att de får värre konsekvenser vara större. 

    Men visst, socialtjänsten tar nog inte lika mycket hänsyn. Men om man är den typ av person TS beskriver så är fortfarande risken att faktiskt åka fast väldigt liten, om man är något diskret och smart i sitt sätt att göra det på. 
  • blairw
    Bullimor skrev 2017-01-25 19:54:20 följande:
    Du är arrogant och bitskt, kanske det är drogerna som påverkat dig?
    Äh, knappast. Om du nu tycker att TS är så så hade väl bördan av en graviditet med hormoner och allt vad det innebär vart en bättre gissning av vad som orsakade hätskt humör, än cannabis som gör människor lugna, stillsamma och fnissiga.
Svar på tråden Min man röker CANNABIS