• Zombimamma

Hur kan jag avvänja min 1 åring från ersättning på natten?

Snälla kom med era bästa tips om hur jag kan ta bort nattmålen, han är 13 månader och går upp två gånger per natt för ersättning, en gång testade jag att stå på mig i och bara ge napp o vatten hur mycket han än gnällde men det slutade med att jag inte sov 1 timme i sträck på två veckor då han var så envis o inte gav sig efter 2 veckor så fick jag ge mig, så snälla jag tar emot alla tips ni kan ge, måste få bort dom så han kan sova hela nätter, spec nu när jag har börjat jobba igen och han börjar dagis om 2 månader

• Svar på tråden Hur kan jag avvänja min 1 åring från ersättning på natten?
  • ika_109

Vår knodd fick äta sin kvällsvälling/ersättning tills han blev mätt vilket var bra mycket mer än vad som rekommenderas på vällingförpackningen plus att vi lade honom för natten lite senare än vi brukade.. sen när han slutade äta nattetid så ställde vi tillbaka klockan till hans vanliga sovtid..

• Meriall

En annan idé som jag gjorde (fast mkt tidigare än 1 år) är att både ge så mkt de kan äta vid läggdags men sedan ge nattmålet lite senare varje gång. Så om barnet sover tex 4h innan det vill äta, dra ut på det lite och ge efter 4h 15 min istället i två nätter, sedan ge efter 4h 30 min etc.

• Fru Ve

Jag vande barnet vid välling istället för ersättning då det mättar bättre = räckte med ett nattmål per natt. Naturligtvis vet jag att man också helt kan välja av ett lite "större" barn från nattmål men jag orkade helt enkelt inte. I början blandade jag vällingen med ersättning för att fasa in det. Hade termos med lagom varmt vatten vid sängen + pulver så jag inte behövde gå upp för att göra välling (barnet sov bredvid mig). Så gjorde jag Glad Sen vande vi av vid vällingen också då barnet blev större.

• Zombimamma

Tack för era svar, grejen är att han dricker inte mycket på natten utan det känns mer som att han bara är van, det är själva vanan jag måste bryta ????

• Zombimamma
    Athena86 skrev 2017-01-26 19:59:50 följande:

Sover han i eget rum?

Nej han sover i egen säg i vårt rum
  • pojkens

vi försökte  olika omgångar. Det som funkade bäst var att spä ut vällingen mer och mer med vatten. Så det smakar välling men inte mättar lika mycket. det bygger ju på att de faktiskt får ordentligt med mat innan de somnar så de inte är hungriga utan bara en vana. Då får de flaska och lite samma smak. Sedan långsamt blir det mer och mer vatten i, dvs mättar inte, sedan gav vi mindre och mindre.... 

• Athena86
    Zombimamma skrev 2017-01-26 22:30:31 följande:

Nej han sover i egen säg i vårt rum

Min dotter nu 13 månader vaknade också 1-2 gånger per natt och gick endast att söva om med ersättning. När hon var 10 månader flyttade hon in i sitt rum och sen den dagen har hon i princip slutat vakna på natten för att äta (händer kanske 2 gånger i månaden)

Min teori är att jag tror vi väckte henne när vi vände och vred på hos, vilket resulterade i att vi var anledningen till hennes uppvak .. Ni hör jag henne på nätterna, lite småskrik i 5-10 sek och sen somnar hon om igen : )

Så testa eget rum och se om ni också märker någon skillnad! Det var jobbigare för mig som mamma än dottern med byte till eget rum, hehe ..
Svar på tråden Hur kan jag avvänja min 1 åring från ersättning på natten?