• Anonym (Undrar)

Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?

Vad skulle hända om man kör bil och blir stoppad av polisen men inte har med sitt körkort? Det är alltså ingen olovlig körning jag talar om utan bara att man har glömt att ta med körkortet. Får man böter eller något då? Eller är det fängelse direkt utan att passera gå?

• Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:17:48 följande:
    Du kan förresten få böter på en femhundring. Men har du till exempel pass eller id-kort med dig så slipper du böter, då går det som körkort typ.
    Om man inte har något ID alls med sig för att man har glömt plånboken.
  • Dumbledore
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:22:08 följande:

Om man inte har något ID alls med sig för att man har glömt plånboken.

Mm, då slår de personnummer så kommer ditt körkort upp. Och du kan få böter.
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:23:11 följande:
    Mm, då slår de personnummer så kommer ditt körkort upp. Och du kan få böter.
    Och då ser dom fotot på körkortet och tittar på bilisten och så är problemet löst. Eller man kanske måste flörta järnet först för att slippa böterna förstås.
  • Dumbledore
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:25:35 följande:

Och då ser dom fotot på körkortet och tittar på bilisten och så är problemet löst. Eller man kanske måste flörta järnet först för att slippa böterna förstås.

Börjar du flörta kan det nog hända att du får böter bara för att. Men ja, då ser de fotot och att det är du och att körkortet är giltigt.
  • Aikido
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:25:35 följande:
    Och då ser dom fotot på körkortet och tittar på bilisten och så är problemet löst. Eller man kanske måste flörta järnet först för att slippa böterna förstås. smile5.gif
    Ska man flörta gäller det ju att välja rätt polis att bli stoppad av. Någorlunda rätt kön och/eller sexuell läggning.
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:27:10 följande:
    Börjar du flörta kan det nog hända att du får böter bara för att. Men ja, då ser de fotot och att det är du och att körkortet är giltigt.
    Så gör dom ju på film och det brukar alltid gå bra.
    Aikido skrev 2017-01-26 23:27:45 följande:
    Ska man flörta gäller det ju att välja rätt polis att bli stoppad av. Någorlunda rätt kön och/eller sexuell läggning.
    Förhoppningsvis är det en manlig och en kvinnlig polis så att man kan känna av läget innan så att det blir rätt. Cool

• Dumbledore
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:32:06 följande:

Så gör dom ju på film och det brukar alltid gå bra. Förhoppningsvis är det en manlig och en kvinnlig polis så att man kan känna av läget innan så att det blir rätt.

Fast mest blir det nog pinsamt. Det är inte Hollywood, är det en sur polis kan det mycket väl sluta med flygande besiktning också, en trasig lampa eller slitet däck och vips så har du ännu en bot att betala. Det är väl bara att säga som det är, du glömde plånboken hemma, jättedumt. Fast planerar du att det ska hända?
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:35:48 följande:
    Fast mest blir det nog pinsamt. Det är inte Hollywood, är det en sur polis kan det mycket väl sluta med flygande besiktning också, en trasig lampa eller slitet däck och vips så har du ännu en bot att betala. Det är väl bara att säga som det är, du glömde plånboken hemma, jättedumt. Fast planerar du att det ska hända?
    Jag skojade ju naturligtvis. Var bara nyfiken på vad som kan hända och det värsta är tydligen 500 kr i böter.
  • Anonym (M)

Hänt när jag åkte med min bror. De kollade upp hans körkort i datorn och han slapp undan med en tillsägelse.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2017-01-26 23:45:53 följande:
    Hänt när jag åkte med min bror. De kollade upp hans körkort i datorn och han slapp undan med en tillsägelse.
    Var polisen arg för att han glömt körkortet?
  • Anonym (hhj)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:08:20 följande:

Vad skulle hända om man kör bil och blir stoppad av polisen men inte har med sitt körkort? Det är alltså ingen olovlig körning jag talar om utan bara att man har glömt att ta med körkortet. Får man böter eller något då? Eller är det fängelse direkt utan att passera gå?

Fängelse 1 månad
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:08:20 följande:

I de flesta fall ingenting. Jag råkade ut för det en gång (det var då jag märkte att handväskan låg kvar hemma) det var innan internet blev tillgängligt för alla. Det var bara att åka hem och hämta handväskan.
    Min mamma har råkat ut för det två gånger (med flera års mellanrum), nu senast för ett år sedan. Ingen fara.

Men visst, de kan agera som de vill.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:51:01 följande:

Var polisen arg för att han glömt körkortet?

Nä, det kan jag inte påstå. De var trevliga.
Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?