• Mammat2

Förskola 16 månader?

För tidigt med förskola runt 16 månader?

• Svar på tråden Förskola 16 månader?
  • Jw83
    Stårschan skrev 2017-01-27 11:39:59 följande:

Många småbarnsföräldrar har svårt att tänka lite mer långsiktigt. Det är (i mitt tycke) mer värt att ha föräldradagar kvar så att man kan ta ut när barnen är lite större, så att man kan vara ledig lite mer med dem när det är sportlov, påsklov, höstlov, jullov och sommarlov innan de fyllt åtta, än att vara hemma så länge som möjligt innan de har blivit medvetna om världen omkring dem.

Ja om man måste välja mellan att låta barnet skolas in tidigt eller låta barnet gå alla lov så sitter man ju mer knivigt till :/

Vi har väl en ovanlig tur som kan välja hur mycket och när vi vill jobba.

Men jag hade ändå aldrig velat stoppa in en ettåring heltid på dagis.
  • kixan

MIna 3 första skolades in när de var runt 2 år (trean 21 månader) och det gick relativt enkelt, särskilt tvåan som började på samma avdelning som ettan, så hon var ju van att vara där sen hon var nyfödd och hade dessutom storasyster där.

Fyran var bara 17 månader, det gick långsammare, som tur var hade jag tid att ta det i hennes takt, annars hade det nog blivit rätt jobbigt. Hon är nu snart 2,5 år och trivs hur bra som helst och det går numera snabbt att lämna henne, i början fick jag ofta stanna kvar upp till en halvtimme innan hon tyckte det var ok att jag gick.

Så utifrån min erfarenhet skulle jag om jag hade möjlighet vänta tills barnet är åtminstone närmare 2 år innan förskolestart.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • MTL
    Kasperina skrev 2017-01-27 11:18:33 följande:

Det jag har sett av barnens dagiskompisar är att de som är äldre när de skolas in ofta har det svårare än de yngre.I vår kommun kör man tredagarsinskolning, och både personal och föräldrar som provat båda som jag pratat med upplever att tredagarsinskolningen fungerar mycket bättre för barnen än vad den traditionella längre inskolningen gör. Det är givetvis även individuellt.

Vår förskola säger tvärtom, att fler upplever att 2- veckorsinskolning fungerar bättre, haha! Vår har dock väldigt individuell inskolning så alla får ta det i sin takt. Mitt tredje barn skolades in i en månad för att han blev sjuk hela tiden, men nu fungerar det jättebra :)
  • MTL
    Mammat2 skrev 2017-01-27 11:25:15 följande:

Jag ska skola in under 2 veckor, och därefter jobba 75%, känns inte helt bra, men det är inte heltid iaf. Kommer jobba 5 minuter från förskolan, så det tillkommer ingen pendlingstid

Med mitt andra barn blev faktiskt både lämningar och dagarna bättre när jag utökade hans vistelse lite. Jag lämnade honom innan frukost istället för kl 9 och hämtade efter mellis istället för kl 14. Pluggade då så kunde styra tiderna själv. Iom tidigare lämning var det lite färre barn där och han kom inte när de andra redan hade börjat sina aktiviteter och han var inte mitt uppe i en lek när jag hämtade :)
  • MTL
    Jw83 skrev 2017-01-27 11:32:17 följande:

Sparar pengar innan man blir gravid sen är man hemma ex första året gemensamt sen ett år var, eller så tar mamman 1,5 år och pappan 1,5 år.

Det är ju inte speciellt ofta som man har småbarn och är föräldraledig så den minskade inkomsten blir ju förhållandevis tillfällig.

För oss hade det inneburit 9 år med betydligt lägre inkomst (3 barn), förutsatt att vi ens fått behålla jobben om vi var borta så mycket :)
  • MTL

Många småbarnsföräldrar har svårt att tänka lite mer långsiktigt. Det är (i mitt tycke) mer värt att ha föräldradagar kvar så att man kan ta ut när barnen är lite större, så att man kan vara ledig lite mer med dem när det är sportlov, påsklov, höstlov, jullov och sommarlov innan de fyllt åtta, än att vara hemma så länge som möjligt innan de har blivit medvetna om världen omkring dem.

Nu får man t.o.m. spara dagar tills barnet är 12, så det är en väldigt bra idé att inte göra slut på alla direkt :)
  • Linnis92
    Kasperina skrev 2017-01-27 11:18:33 följande:

Det jag har sett av barnens dagiskompisar är att de som är äldre när de skolas in ofta har det svårare än de yngre.

Det har jag också sett!

Sonen skolades in som 13månaders och det har aldrig varit några problem.

Dottern kommer skolas in som 15 månaders och hoppas att det går lika bra.
  • Mandelkanel

Vi kommer göra ungefär som ni och skola in vid 16 mån. Upplever att ganska många börjar runt den åldern. Vi kommer vara lediga en dag varannan vecka var och så saxa så det blir max 7 h fyra dagar i veckan. Jag tycker det är bra att vårt barn får vänja sig vid förskolan successivt och träffa andra barn. Att vara hemma till 2 årsåldern har vi inga ekonomiska möjligheter till men vi kommer spara föräldradagar att ta ut då och då.

• Fru Ve
    Håller med om detta. Likaså tycker jag det är bättre att skola in lite tidigare och kanske hellre ha kortare/färre dagar (jobba deltid) än att vara hemma helt länge och sen måste barnet gå heltid hela tiden.

Vi skolade in ettan vid 19 mån och tvåan vid 13 mån, gick bättre med tvåan. Däremot skulle jag inte skola in ett barn under 3 år om jag ändå var hemma, t.ex. föräldraledig. Det är en annan sak. Men att skola in en ettåring för att man behöver jobba är helt OK:
  • Ramborg

Det är så olika hur barn reagerar. Vår äldsta skolades in när hon var 2, har aldrig lämnat henne ledsen. Vår yngsta skolades in vid 18 månader och det tog en hel termin innan hon slutade vara ledsen vid lämning.

42.
  • Simone

Min dotter började när hon var 13 månader. Hon är en väldigt aktiv och framåt tjej så inskolningen gick perfekt och hon älskar att få leka med alla barn. Hon behövde verkligen få börja tidigt eftersom hon blir så rastlös hemma med mig :)

• Guapa

Vi har skolat in barn i 15 mån ålder resp 17 mån åldern och det har funkat hur bra som helst!

Det har varit betydligt värre att få en 2,5 åring att acceptera att bli lämnad till vikarier på förskolan. Att skola in nu hade varit riktigt tufft.

• Nolla123
    Simone skrev 2017-01-27 14:19:11 följande:

Min dotter började när hon var 13 månader. Hon är en väldigt aktiv och framåt tjej så inskolningen gick perfekt och hon älskar att få leka med alla barn. Hon behövde verkligen få börja tidigt eftersom hon blir så rastlös hemma med mig :)

Precis så var det för oss oxå!! Hon trivs super på förskolan så i efterhand var det skönt att det gick så bra att hon kunde börja tidigt. Jag var skeptisk i början
Svar på tråden Förskola 16 månader?