• Sussies

    Ont av Ergobaby!

    Som rubriken lyder- jag tycker inte alls den lever upp till förväntningarna! Trodde jag skulle kunna bära i timmar utan minsta känning, o visst denr skönare än äldre modeller av baby Björn, men ont får jag! I svanken o i axlarn. Den är svår att ställa in tycker jag, att remmarna o allt sitter som de skammen jag tror gjort rätt. Höftbältet sitter typ i midjan o liksom tar stöd på höftbenets överkant.

    Hur upplever ni andra som prövat? Är der verkligen bara skönt?

  • Svar på tråden Ont av Ergobaby!
  • Nyfikna72

    Sambon hatade selar och gick jämt med bärsjal istället. Hon tyckte det var mycket enklare och så går ju stora delar av övriga världen också...........en bärsele är ju bara en industrialiserad bärsjal..........

  • Sussies

    Har testat sjal o blir inte klok på den tyvärr. O bebis bara skriker så det är svårt att pröva längre stunder. Jag är mer för sele. Klickklick o sen klart liksom.

  • Sussies

    Har flyttat ner bältet så det sitter på höften, o jag tror att jag hade det lite framåt lutat förut, drog upp det lite i fram så att det är rakare. Ff känns selen, hade förväntat mig att den inte skulle kännas så mkt, men nu vet jag ibte ombudet kanske snarare är så att jag är liksom "teött" i ryggen redan som utgångspunkt, så då böir ju minsta påfrestningar g såklart värre.

  • Villie6902
    Sussies skrev 2017-02-01 13:11:55 följande:

    Har flyttat ner bältet så det sitter på höften, o jag tror att jag hade det lite framåt lutat förut, drog upp det lite i fram så att det är rakare. Ff känns selen, hade förväntat mig att den inte skulle kännas så mkt, men nu vet jag ibte ombudet kanske snarare är så att jag är liksom "teött" i ryggen redan som utgångspunkt, så då böir ju minsta påfrestningar g såklart värre.


    Ja, det låter som att din rygg/mage kanske behöver tränas upp lite försiktigt. En graviditet sliter ju. Jag tänker att en så liten bebis som du har fortfarande väger väldigt lite.

    Tänk på att dra åt så att ni ligger tätt ihop. Vet inte exakt hur din sele ser ut, men min sambo la en liten kudde längst ner i selen när bebisen var liten så att tyngden kom högt upp men höftbältet ändå kunde sitta på höften. Jag bar i trikåsele första tiden - men det är ju onekligen krångligare. Men man behöver inte ta av den så fort barnet tas ur utan man kan behålla sjalen på och lyfta i och ur barnet.

    När barnet blir stadigare kan du bära i selen på ryggen. En del kan få i barnet på ryggen utan hjälp - det fixade jag dock inte förrän barnet kunde stå själv.
  • Villie6902

    Hur lång är du? Om man har kort överkropp funkar inte vissa selar förrän barnet är lite större. Så var det för mig. Jag är 163 cm (nej, det är inte jag som startat alla störiga längd-trådar... ) och har kort överkropp.

  • Sussies

    Jag har nog iofs rätt känslig rygg. Jag är rött lång, 173 men långa ben o rätt kort överkropp. Kanske blir bättre när bebis växer!

  • Det kommer bli bra
    Sussies skrev 2017-02-01 14:04:32 följande:

    Jag har nog iofs rätt känslig rygg. Jag är rött lång, 173 men långa ben o rätt kort överkropp. Kanske blir bättre när bebis växer!


    Jag är lång och tyckte Manduca var bättre för mig (är 180 cm). Det gäller att ha den på höfterna och att spänna åt ordentligt. Sen handlar det ju också om att bygga upp mag- och ryggmusklerna igen så klart. 

    Sjal krävde en hel del övning, men efter lite idogt tränande funkade det, så om jag var du kanske jag skulle öva lite mer med sjal för att se om det ändå kan vara bättre.

    Alternativt gå till en butik med bärselar och prova ut (med bebis och med hjälp av expedit), och sälj ergon om den inte känns bra.
  • Annelie 76

    Jag har en Manduca och har märkt att jag är väldigt känslig för om det är felinställt och skillnaden kan vara så lite som en centimeter. På Manducan finns fler inställningar att göra men kanske är det lika för dig, att det räcker med en liten, liten inställning på nåt ställe för att det ska funka.

  • Eovyn

    Vi har också precis köpt en egobaby adapt och vår lilla tjej är nu 2 månader. Vi har lite annan kroppsbyggnad än dig, jag är 166 och smal och sambon 180 och stadigare. Vi älskar bärselen och fick bra instruktioner när vi köpte den.

    Man ska ha "midjebältet" så högt upp att barnet hamnar som du säger att man kan pussa huvudet. Det betyder att den sitter på magen den första tiden, var en besvikelse för oss i början också men så är det med alla ergonomiska selar! Ergonomisk står för övrigt tror jag mest för barnets skull...Dra åt midjebältet ordentligt. Sen sätter du bebisen i där, och slänger axelbanden över axlarna. jag tar 1 i taget och har de i kors. Detta sägs vara skönt om man är smal, men även min sambo gör så för det lastar av bättre! Så höger bandet går över höger axeln och sen i vänster spännet. Dra åt lite lagom. Sen tar du tag i barnets ben (vid vaderna) och lyfter och "vickar" de framåt som att du skulle hälla ut en hink med vatten. Detta gör att barnet flyttar in i selen och benen hamnar rätt. Sen kan du dra åt axelbanden till rätt spänning, kanske behöver hjälpa lite genom att dra på själva badet och inte bara remmen i spännet. Den sitter bra om du lutar dig framåt och barnet inte flyttar sig mer än ungefär 1cm ifrån dig. Så det är rätt tight.

    Sen som tidigare har skrivit är magmusklerna rätt viktigt. Ser till att träna de inre, knyp med bäckenbottennmusklerna och sedan dra in magen underifrån. Man kan känna om man gör rätt när man sätter händerna över höftbenet med fingrerna framåt på mjukdelen och det spänns där när du gör så. Kolla mamma magen appen!

    Förvänta dig inte att du från dag 0 kan gå i flera timmar! Om jag förstår rätt och har en lika gammal bebis som mig så är kroppen helt enkelt inte där ännu! Börja med kortare stunder hemma och öka bärtigen successivt!

  • Bäbiiiis
    Sussies skrev 2017-01-31 12:06:43 följande:

    Nu prövade kag att sätta bältet längre ner men då måste jag ju släppa efter på axelbanden o då åker han ner jättelångt, ser inte rätt ut. O spänner jag åt axelbanden hamnar tyngden där. Jag blir galen!! O i bruksanvisningen står bara hur det ska se ut, onte hur man gör. Bär en 7 veckors så han sitter så högt det går.


    Jag bar sonen i tutthöjd snarare än pusshöjd. Superpraktiskt att kunna amma i selen. Men det var när han var ca 6 månader och inte behövde spädbarnsilägget längre. Innan dess satt han nog lite för högt. Jag har en Ergobaby Performance.

    Såg att man kunde ha Adapt med axelbanden korsade i ryggen. Har du testat det?

Svar på tråden Ont av Ergobaby!