• Tredjekommer

Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.

Hej!

Jag behöver RÅD! Har en dotter i 6årsklass som har 2 nära vänner i klassen och cirka 4 goda vänner. Resterande tjejer har hon lite svårt för. Dottern är ganska lugn och tycker det blir för mycket med intensiva barn varför hon väljer att inte leka med dessa. Några av dessa "icke-vänner" tjatar på mig att dom vill hem och leka med min dotter. Det har gått så långt att en mamma har hört av sig tio gånger med olika förslag för umgänge. Men min dotter säger blankt nej. Har till och med försökt muta min dotter att vi gör något extra trevligt den dagen detta barn följer med hem. Men blankt NEJ. Har även en gång lyckats bjuda hem henne vid ett tillfälle då min dotter gick med på det. Men då tackade dom nej för dom inte kunde.

Nu har jag bjudit hem hennes två bästa vänner och en till vän på lite popcorn och film i helgen. När jag kom igår och skulle hämta dottern så står fyra 6åringar runt mig och säger "är jag oxå bjuden?!?!?!?" Jag har inte mage att säga nej där och då. Så får fram ett "alla är bjudna". Varav ett av dessa barn varje vecka säger till mig "när får jag komma hem till xxxx"? (När jag tar med mig en av hennes vänner hem). Så ledsamt att se hela tiden.

Så väl hemma började jag fila på inbjudan till resten av tjejerna men inser att jag ORKAR INTE ha ca 9 tjejer varav flera mkt intensiva en helkväll. Har tre barn själv och behöver min energi till dom, inte hennes "icke-vänner".

Vad är ert råd??

• Svar på tråden Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.
  • liilatz

Tycker din dotter ska välja vilka hon ska vara med det är ju ändå hennes vänner inte någon annans och ifall hon inte vill bjuda hem massa andra barn så låt det vara.

• BahHumbug

En fördel med att vara sommarlovs barn är att man inte måste bjuda klassen. Jag bjöd aldrig mina klasskamrter och de bjöd aldrig mig. Förstår inte hetsen med att bjuda folk man inte umgås med eller vill umgås med.

Varför måste barn bjuda eller leka med barn som de inte vill leka med? varför måste alla vara med om man inte tycker om en person. Varför är det inte så på vuxnas arbeten? Jag tror inte att vuxna bjuder hem kollegor som de inte umgås med. Varför måste barnen vara med på allting? Om jag får barn och de inte vill leka med Kalle eller Kajsa så behöver de inte. Barn lär sig att de har rättighter och att de inte behöver göra saker de som inte vill. MEN DE MÅSTE BJUDA HELA AVDELNINGEN ELLER KLASSEN.

Om din dotter bara vill bjuda dem närmaste så måste hon inte bjuda de andra. Det kommer att sticka i ögonen. Men om hon inte vill vara med de som vill bli bjudna så blir det en bjönrtjänst. Då känns det mer som att det är viktigare att bli bjuden för att bli bjuden. Stå på dig och berätta för ditt barn att man inte kan vara vän med alla eller älska alla.

• Det kommer bli bra

Jag undrar lite om din dotter eller någon av hennes kompisar gör en stor grej av att bli hembjuden till er eftersom alla tjejerna står och tjatar? Tycker det nästan osar som det... Det verkar ha blivit en populäritetstävling att få följa med hem till er? Och det låter bekymmersamt för alla. Jag tycker du ska fundera kring det och luska i det. Fråga läraren och fritidspersonalen om de sett något och om deras funderingar kring den här tjejgruppen.

Det andra jag tänker på är ditt stora misstag där du sagt att alla får komma. Ett löfte du nu verkar antyda att du inte tänker hålla. Inte okej tycker jag att bryta det och visa att du ljugit för dem. Kanske kan du längre fram mot våren anordna något för alla tjejer i klassen, tex utomhus? Samt mobilisera hjälp av sambo och/eller barnvakt till de två andra barnen. Eller så har du det i samma veva som hennes kalas. Sen vet du att du till nästa gång att du inte svarar så knasigt du gjorde. 

Din dotter behöver inte bjuda hem någon annan än den eller de hon leker med, så länge som det naturligtvis inte handlar om att någon systematiskt utsätts för utanförskap genom att en tex får höra att "haha du får inte komma hem till mig" så klart. I skolan kan man bli tvingad att umgås och leka med alla, men inte i siitt eget hem. 

• Anotherone

Har man bjudit 3 av 13 så tycker inte jag att det är fel att säga nej till övriga.
    Barn behöver lära sig att alla inte kan få göra allt eller vara med överallt alltid.
    Om du däremot bjudit alla utom 3 av 13 så blir saken en annan, då handlar det mer om exkludering än inkludering.

• Tredjekommer

Tack för all feedback! Jag har nu bjudit hela högen. Dottern tycker det är kul när ALLA kommer, men det är vissa i klassen som hon inte vill ha hem ensam. Och har aldrig tagit hem dom ensamma heller, trots förfrågningar om och om igen.

Men detta kommer jag aldrig göra om. Nästa gång skall jag vara förberedd och säga "tyvärr vi får inte plats fler den här gången"

Själv brukar jag endast skicka 1, högst 2 lekförfrågningar. Får jag inget ja då, så godtar jag att barnet i fråga inte vill leka med mitt barn.

Mkt kloka synpunkter från alla!

• MadHatter

Mitt råd är att åka tillbaka i tiden och säga nej till de frågande barnen.

Men det går ju inte så då får du "stå ditt kast" och agera annorlunda nästa gång istället.

Har du nu bjudit alla tjejer utom tre (om jag förstår ts rätt) tycker jag att du kan bjuda in dem med för denna gång och sen gör du aldrig om det hela.

Det blir tufft om man inte kan säga nej till en sexåring som vill leka. Låter nästan som att du blir lite uppeörd över att barnen frågar?

• MadHatter
    Tredjekommer skrev 2017-02-02 12:32:24 följande:

Tack för all feedback! Jag har nu bjudit hela högen. Dottern tycker det är kul när ALLA kommer, men det är vissa i klassen som hon inte vill ha hem ensam. Och har aldrig tagit hem dom ensamma heller, trots förfrågningar om och om igen.

Men detta kommer jag aldrig göra om. Nästa gång skall jag vara förberedd och säga "tyvärr vi får inte plats fler den här gången"

Själv brukar jag endast skicka 1, högst 2 lekförfrågningar. Får jag inget ja då, så godtar jag att barnet i fråga inte vill leka med mitt barn.

Mkt kloka synpunkter från alla!

Lycka till
  • Tredjekommer
    MadHatter skrev 2017-02-02 13:34:14 följande:

Mitt råd är att åka tillbaka i tiden och säga nej till de frågande barnen.

Men det går ju inte så då får du "stå ditt kast" och agera annorlunda nästa gång istället.

Har du nu bjudit alla tjejer utom tre (om jag förstår ts rätt) tycker jag att du kan bjuda in dem med för denna gång och sen gör du aldrig om det hela.

Det blir tufft om man inte kan säga nej till en sexåring som vill leka. Låter nästan som att du blir lite uppeörd över att barnen frågar?

Du får nog läsa ordentligt innan du svarar.
  • Marten

Bjud alla med föräldrar. Trevligt umgänge för dig och din dotter. Barnen dricker läsk och äter popcorn och de vuxna dricker champagne och äter kalixrom.
    Churchill sa " champagne skall vara kall, torr och gratis" stämmer. Blir väldigt trevligt...

• Themis

Är det kalas får man nog bita ihop lite faktiskt, det är en gång om året det gäller.

Och de barn som är svåra nu behöver inte vara det om ett par år, så det är nog värt att tänka lite framåt och se till att inte ens barn låser fast sig för mycket vid ett fåtal vänner. Vad händer om dessa sedan flyttar?

Men kalas i vår by har aldrig inneburit  några helkvällar, 2 timmar kalas var standard i förskolan. Numera blir det 2.5- 3 timmar ungefär plus transport om man är ute och gör någon aktivitet.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Tredjekommer
    Marten skrev 2017-02-03 18:39:23 följande:

Bjud alla med föräldrar. Trevligt umgänge för dig och din dotter. Barnen dricker läsk och äter popcorn och de vuxna dricker champagne och äter kalixrom.

Churchill sa " champagne skall vara kall, torr och gratis" stämmer. Blir väldigt trevligt...

Hahaha kanske ska hyra in personal oxå ????
  • HippHipp
    Tredjekommer skrev 2017-02-04 15:02:44 följande:

Hahaha kanske ska hyra in personal oxå ????

Så gör vi alltid där jag bor - mycket trevligt att föräldrarna umgås samtidigt som barnen har kalas. Mindre press på värdföräldrarna också eftersom de närvarande föräldrarna förhoppningsvis har ett öga på sina barn.
  • Anotherone
    Themis skrev 2017-02-03 18:52:47 följande:

Är det kalas får man nog bita ihop lite faktiskt, det är en gång om året det gäller.

Och de barn som är svåra nu behöver inte vara det om ett par år, så det är nog värt att tänka lite framåt och se till att inte ens barn låser fast sig för mycket vid ett fåtal vänner. Vad händer om dessa sedan flyttar?

Men kalas i vår by har aldrig inneburit  några helkvällar, 2 timmar kalas var standard i förskolan. Numera blir det 2.5- 3 timmar ungefär plus transport om man är ute och gör någon aktivitet.

Det är inget kalas.
Svar på tråden Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.