• Anonym (Orolig)

Inget händer med soc anmälan

Jag har en kompis som har väldigt stora problem. Hon lider av anorexia och alkoholism. Hon har 2 döttrar som är 5 och 7 år. 

Jag har gjort väldigt många orosanmälningar på henne för jag anser att hon kan inte ta hand om sina barn, jag har även pratat med hennes föräldrar för dem hjälper inte utan dem ljuger för soc att hon inte har några problem osv. Skolan och förskolan har gjort massor av anmälningar också.

Visst barnen kommer till skola och förskola men när hon hämtar så luktar hon alkohol. Flera gånger har äldsta barnet ringt mig och är förtvivlad för att mamma inte "vaknar" och att dem inte har fått något att äta.

Jag har känt henne i 6 år och då när vi träffades så hade hon hållit upp med alkoholen i 3 år men sen började hon när barnens pappa dog. Hon hade varit och hämtat barnen på förskolan och när dem kom hem så hade han hängt sig och detta var för 3 år sedan.

Hur ska jag orka?  Vill bara att barnen ska komma därifrån och slippa se allt detta. Nästa gång barnen ringer och säger att mamma inte "vaknar" så kommer jag ringa polisen. För det verkar ju inte funka med att göra orosanmälningar när vi ändå är många som har gjort det.

Hur är SOC funtade egentligen?

• Svar på tråden Inget händer med soc anmälan
  • Anonym (ina)

Stackars små barn :(

Håller med de andra om att du bör ringa polisen nästa gång samt anmäla soc.

Få dit myndighetspersoner som kan bevittna hur hårt hon sover, se att det inte finns ngn mat mm.

Hör polisen av sig till dem upprepade ggr måste de ju agera.

Fint av er att ta hand om flickorna.

Ni kan ansöka om att få dem placerade hos er tills mamman är kapabel att ta hand om dem.

Kan vara en fördel att hon känner dig och att ni bor nära varandra så barnen får träffa henne regelbundet.

Håller tummarna att tjejerna ska få den hjälp de så väl behöver!

/Ina

• Anonym (Orolig)

I onsdags så ringde äldsta barnet igen när jag var på jobbet så jag ringde polisen denna gång och mötte upp dem utanför barnens hem så nu har polisen sett hur hemmet var och jag sa att barnen kan bo hos mig så dem godkände det + att jag kontaktade soc att jag har kontaktat polis som var på väg och sa även att vi vill ansöka om att vara deras familjehem så vi skulle bli kallade på möte osv. Äldsta barnet har nu på kvällen haft ångest över att hon måste tllbaka till sin mamma, att hon hatar sin mamma :( och allt jag kan göra är att försöka trösta henne.

Ska jag försöka förklara att de kanske får bo kvar hos oss? Jag vill inte ge dem för stort hopp för de blir ju kanske väldigt ledsna om det inte blir så.

• BahHumbug
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-03 21:42:44 följande:

Jahapp nu har barnen bott hos mig sen i onsdags då äldsta dottern ringer till mig på kvällen och är väldigt upprörd och gråter Rynkar på näsan. Hon och hennes lillasyster hade inte fått någon mat hemma så dem var hungriga men kunde inte hitta något att äta för hon har tydligen inte handlat någon mat.

Vad sjutton kan jag göra när det inte hjälper att göra soc anmälningar?

Har pratat med henne att söka hjälp, skällt på henne ja det känns som man har gjort/gör allt man har kunnat för dessa underbara barn. 

Hör av dig till skolan och ställ på dem så att du får hjälp. Om det inte funkar trots att skolan är inblandad så får du åka till SOC kontoret och sitta där tills du får hjälp.
  • Anonym (Orolig)
    BahHumbug skrev 2017-02-10 20:51:42 följande:

Hör av dig till skolan och ställ på dem så att du får hjälp. Om det inte funkar trots att skolan är inblandad så får du åka till SOC kontoret och sitta där tills du får hjälp.

Skolan har också gjort anmälningar men tyvärr så läggs utredningarna ner.
  • BahHumbug
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-10 21:01:00 följande:
    Skolan har också gjort anmälningar men tyvärr så läggs utredningarna ner.
    Det är skandal! Ni får gå ihop ett gäng och gå ner till kontoret och kräva att få se någon.
  • Anonym (Orolig)

F*n   DemonSkrikandes  Jag är arg nu. Hon fortsätter att försumma barnen. Jag har ringt polisen 2 gånger till men pratade med henne i kväll och då kröp det fram att hennes föräldrar ringer till soc och ljuger för dem att deras dotter försummar inte barnen och att dem hjälper henne med att handla och städa. Inte konstigt att anmälningarna blir nedlagda. 

• Anonym (a)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-24 21:27:03 följande:

F*n   DemonSkrikandes  Jag är arg nu. Hon fortsätter att försumma barnen. Jag har ringt polisen 2 gånger till men pratade med henne i kväll och då kröp det fram att hennes föräldrar ringer till soc och ljuger för dem att deras dotter försummar inte barnen och att dem hjälper henne med att handla och städa. Inte konstigt att anmälningarna blir nedlagda. 

fast soc lär ju vara vana vid att folk försöker försköna bilden, så låter märkligt om de bara skulle lägga ner bara för att hennes föräldrar ringer dit.

Fick du tag på IVO?
  • Träskvatten

Jag har gjort orosanmälan, i eget namn, och min erfarenhet är att de tar det på största allvar. Däremot är inte givet att de håller med om graden av vanvård efter utredning.

Av diskussioner här på FL, liknande denna tråd, framgår mycket klart att människor generellt har mycket svårt att vara objektiva i sin bedömning av andras föräldraförmåga. Man tenderar helt enkelt att moralisera över andras livsval och har svårt att se utanför den egna lilla boxen.

Så om det gjorts så många anmälningar som TS gör gällande både av TS och skola men att utredning inte leder till omplacering måste man faktiskt acceptera att soc troligen har läget under kontroll.

• AndreaBD

Det kan vara så att de visst är aktiva, men att du inte ser det ännu. Det är ganska frustrerande om man gör anmälan och inte får någon återkoppling. Tyvärr så är det ganska vanligt, det brukar vara så också när skolan anmäler. Soc är väldigt förtegna. Jag kan tänka mig att det ibland kan vara nödvändigt ibland att det inte syns och märks alltför tydligt för hela omgivningen vad som är på gång.

• Träskvatten
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-24 21:27:03 följande:
    Fast seriöst. Soc grundar inte allt på vad morfäräldrar säger och  handling och städning är inte det som avgör om man är en fungerande förälder.

Dessutom lär inte eventuella åtgärder ske infö öppen ridå utan det är en sak mellan mamman och soc. Dvs, soc kommer inte ge dig en fullständig återrapportering om vad som sker i ärendet. Och du ska nog inte förvänta dig full öppenhet vad som sker i hemmet, speciellt då du är den som anmäler dem flitigt. Tror knappast att anhöriga och berörda känner någon sorts skyldighet att förklara för dig i detalj vad som sker...
  • Anonym (Barnsekreterare)

Hej TS.
    Förstår din frustration över att "inget" händer.
    Är ju svårt att veta hur det ligger till i det här fallet men är viktigt att förstå att vår lagstiftning gällande barnavård är ganska trubbig då den bygger på frivillighet till stora delar. De tvingande delarna (lvu och utredningsåtgärder utan samtycke) kräver ganska mycket på fötterna.

Utifrån vad du skriver så är min kvalificerade gissning att det säkert har skett en utredning men att den slutet med att erbjuda mamman frivilliga åtgärder som hon inte varit intresserad av att ta emot.
    Är barnen så pass små så kan de inte bidra med så mycket information och om det dessutom finns närstående som motsäger problematiken och mamman inte själv söker hjälp är det dessvärre så många utredningar slutar.

Bästa du kan göra är att fortsätta anmäla det du ser och om det händer allvarliga saker utanför kontorstid kontakta socialjouren i din kommun. Uppmuntra också andra som ser problemen att anmäla löpande.

Ju mer information som kommer in ju bättre blir förutsättningarna för socialtjänsten att agera även mot mammans önskan.

Tvärt emot vad man kan tro av vissa trådar här så kan inte soc springa omkring och sätta barn i famijehem till höger och vänster bara för att de vill det. Krävs väldigt mycket på fötterna innan något kan göras mot föräldrarnas vilja.

Svar på tråden Inget händer med soc anmälan