• aprilbarnet

Nära anhörig

Hej.
    Måste få fråga. Min mormor dog nyligen och hon stod mig nära. Men enligt min chef är hon inte en nära anhörig enligt företagets regler. Jag kikade i vårt kollektivavtal och där står det

11.1 Permission, kort ledighet med lön Permission beviljas i regel endast för del av arbetsdag. I särskilda fall kan dock permission beviljas även för en eller flera dagar t.ex. vid hastigt påkommande sjukdomsfall inom tjänstemannens familj eller nära anhörigs dödsfall.

Är avtalet fritt att tolka? Vad räknas som nära anhörig? Kan mitt arbete hitta på egna regler trots ett kollektivavtal?

• Svar på tråden Nära anhörig
  • Kjell2
    aprilbarnet skrev 2017-02-01 21:01:20 följande:

Hej.

Måste få fråga. Min mormor dog nyligen och hon stod mig nära. Men enligt min chef är hon inte en nära anhörig enligt företagets regler. Jag kikade i vårt kollektivavtal och där står det

11.1 Permission, kort ledighet med lön Permission beviljas i regel endast för del av arbetsdag. I särskilda fall kan dock permission beviljas även för en eller flera dagar t.ex. vid hastigt påkommande sjukdomsfall inom tjänstemannens familj eller nära anhörigs dödsfall.

Är avtalet fritt att tolka? Vad räknas som nära anhörig? Kan mitt arbete hitta på egna regler trots ett kollektivavtal?

Arbetsgivaren kan självklart anse att mormor inte är en nära anhörig. Kolla med ditt fack om det finns någon praxis.
  • anonym osäker 1

Det jag kunde hitta då min farfar gick bort så räknades endast föräldrar, syskon, barn eller sambos/makes/makas föräldrar.. Har jag för mig

• Jajaa

Jag fick vara hemma när min sambos mormors begravning var med fullt betalt... så antagligen är det bara bullshit

• Fia 28

Sambon fick iaf inte betald ledighet för mormors begravning. Det verkar vara lite upp till chefen och hur givmild han är.

• Anotherone

Om du vill ha en skrivning att jämföra med,  så står det så här i det avtal som omfattar kommuner och landsting:

§32 Enskilda angelägenheter
    Under ledighet för enskilda angelägenheter kan arbetstagare, om synnerliga skäl finns, medges behålla lönen under sammanlagt högst 10 arbetsdagar per kalenderår.
    Som synnerliga skäl ska anses nära anhörigs svårare sjukdom eller bortgång, begravning och gravsättning av urna samt bouppteckning efter sådan anhörig. Med nära anhörig avses exempelvis make, maka, registrerad partner, sambo, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, barnbarn samt mor-och farföräldrar.

Så i det kommunala avtalet finns mor-och farföräldrar med. Och det står även "avses exempelvis" så även här är det upp till chef att besluta. Jag har en kollega som inte haft någon nära kontakt med sin biologiska pappa tex. men där en väldigt god och nära granne har varit som en pappa för henne hela hennes liv. Det godkände vår chef som nära anhörig i det fallet.

Svar på tråden Nära anhörig