• HippHipp

Slå sitt barn

Vi bor under några år i Spanien. Här är det inte samma syn på att slå sitt barn som i Sverige. En liten örfil är inget som någonsin kommer tas upp i en domstol tex.

Men hur gör man som svensk (eller vem som helst som är vettig och inte håller med)?

Nyss:

Var i mataffären. Storhandling. Memma med två små barn. Busade och trilskades lite. Som barn gör. Då helt plötsligt, en ordentlig örfil på ena pojkens kind.

Jag blev helt iskall. Han började inte gråta, vilket fick mig att tänka att detta inte var första gången. Hans kind blev röd.

Jag utbrast 'men vad gör du?'. Och hon bara tittar på mig. Och går vidare i gången med sina barn efter sig.

Detta gör ont i mig. Och mina barn frågade hela vägen hem i bilen. De har aldrig sett något sådant och frågade 'varför ringde du inte polisen, mamma???.

Och jag vill ringa. Men de skulle inte göra ett dugg. Hemskt att se, hemskt att tänka på, hemskt att behöva berätta för våra barn hur det ser ut på vissa ställen och i vissa familjer. Jag vet att man ska visa verkligheten för barn och inte utmåla den som rosenskimrande. Men detta känns ändå hemskt.

• Svar på tråden Slå sitt barn
  • Nomanisanisland
    Frontline skrev 2017-02-04 13:30:52 följande:

Om du visste hur många gånger jag skulle vilja göra precis samma sak när man är och handlar med 3 barn och dom tjatar, skriker, springer och bråkar.
    Men man får hejda sig annars blir man anmäld direkt tyvärr..

Ja stackars liten. Det är ju jättesynd att man blir polisanmäld när man väljer att vara våldskriminell och misshandla sina barn. Och du fattar väl själv att handlingen inte blir lättare för att du plågar dina barn.
  • Nomanisanisland
    batpat79 skrev 2017-02-12 00:51:27 följande:

Hey hipp hipp och alla andra svenskar här på tråden... jag blir så trött på att höra alle svenskar lägga sig I det man inte har med att göra.....

Den gemensamma stämman I sverige e ju att flyktingar får ju ta "sedan dit man kommer".

Om det e så hemskt I spanien FLYTTA HEM !!!

Annars så kan du ju bara ta sedan där du är och "lappa" till Dina egna ungar... vilket inte e någon bra lösning Heller. Men verkeligheten är ju att jämfört svenskar med alla spaniorer "vuxna" (som säkerligen har fått en örfil eller 2 I sitt liv) e spaniorer mycket trevligare att ha och göra med....

Så titta på er själva innan ni klagar på om?ivelsen....

TRÖTT....

Och självklart har man med det att göra. Är ett barnmisshandlande as får man skylla sig själv om folk lägger sig i och avstår våldsutvövningen. Mamman i butken kunde ju förslagsvis örfilat sig själv om hon nu valt att vara så dum i huvudet att hon tror att lite våld underlättar handlingen.
  • Nomanisanisland

Vad jag har lust och göra är ju att klippa till mamman i det fallet. För enligt hennes egen idiotlogik borde ju det få att uppföra sig.

• Mascaraklumpar

Så fint att du reagerade och ifrågasatte det hon gjorde! Du visade både barnet som blev slaget och dina egna barn att det inte är ok. Tyvärr kan man nog inte göra mer än så. Jag har också sett barn bli slagna utomlands, bland annat en liten tvååring som inte gjorde något annat fel än att han var rastlös under en lång middag. Helt fruktansvärt, är det. Gråter

• HippHipp
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-22 16:30:36 följande:

Så fint att du reagerade och ifrågasatte det hon gjorde! Du visade både barnet som blev slaget och dina egna barn att det inte är ok. Tyvärr kan man nog inte göra mer än så. Jag har också sett barn bli slagna utomlands, bland annat en liten tvååring som inte gjorde något annat fel än att han var rastlös under en lång middag. Helt fruktansvärt, är det. 

Ja, jag tänker likadant. Mina barn måste få se vad som är rätt och fel och och förhoppningsvis det utsatta barnet också. Man vill ju gärna tro att det sås ett frö i mammans hjärna också- men det är nog för mycket att hoppas på.
  • Frontline
    Dementoria skrev 2017-02-05 19:37:00 följande:
    Men menar du att du låter bli att slå för att du riskerar att bli anmäld? Eller missförstår jag dig?
    Jag skulle aldrig slå mina barn, vad jag menar är att om man nu skulle tillrättavisa barnen på ett eller annat sätt som inte ser bra ut i nån annans ögon så kan man bli anmäld direkt..
    Nomanisanisland skrev 2017-02-22 15:22:33 följande:
    Ja stackars liten. Det är ju jättesynd att man blir polisanmäld när man väljer att vara våldskriminell och misshandla sina barn. Och du fattar väl själv att handlingen inte blir lättare för att du plågar dina barn.

Har jag sagt att jag har plågar mina barn?

Men vad en del ser kan bli så fel, för några år sen så var jag och barnen på sjukhuset för att ta vaccinationer inför en resa, den minsta 4 år går fram och trycker på en sådan här nästa kölapp och jag säger till att så gör man inte.
    1 minut senare springer han dit igen och trycker fram en ny kölapp varpå jag tar tag i armen och säger nu är det bra och satte honom i mitt knä..

Vad hör man bland dom övriga som satt i väntrummet?  nämen vad gör han stackars barn han tog tag i armen..

Jaja i det läget kunde man ju ha blivit anmäld..

Jag svarade bara den idioten till mamma som var runt 22 års åldern att detta är uppfostran jag tar tag i barnet om det gör fel gång på gång...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • gagaga

Vad är det med dig kvinna?
    Du fattar inte hur en mamma kan örfila sitt barn , på samma sätt fattar inte en katolsk hemmafru från Spanien hur man kan göra abort eller bedra sin man med en arbetskollega.Är du verkligen så korkad eller låtsas du bara.Jag tycker du ska ta seden dit du kommer.

• gagaga

Hade jag fåt välja mellan att bli örfilad ibland om jag överdrev eller bortskrapad med en tång i vecka 24 och därefter bränd i en ugn så gissa vad jag hade valt i alla lägen.

• HippHipp
    gagaga skrev 2017-02-24 01:39:27 följande:

Hade jag fåt välja mellan att bli örfilad ibland om jag överdrev eller bortskrapad med en tång i vecka 24 och därefter bränd i en ugn så gissa vad jag hade valt i alla lägen.

Det här ovan är så dumt och osmakligt att jag inte vet om jag ska anmäla eller svara.

Det här inlägget handlar om föräldrar som slår sina barn. Punkt. Det finns inget motsatsförhållande- man kan tycka att det är fel BÅDE att slå sitt barn OCH att vara otrogen (rätten till fri abort tänker jag inte ens diskutera, det är inte detta träden handlar om).

Att det hände i Spanien är sekundärt. Förutom det faktum att det här faktiskt inte är olagligt. Oavsett lagstiftning är det för mig otänkbart att slå mitt barn, det är ett primitivt beteende som vissa tydligen tar till för att de inte engagerat sig nog som förälder och sett till att utveckla och bygga på sin verktygslåda. Och slänga gamla rostiga, skadliga, verktyg. Min åsikt. Och tack och lov de flesta andras.

Trodde aldrig jag skulle sänka mig så här lågt i ett svar men vill prata ett språk som du förstår- sänka mig till din nivå - så att du inte gör fler inlägg inlägg av detta slag. Låt vinboxen vara - du får gärna kommentera men var då saklig och värdig.
  • Anonym anonym anonym777

Jag har sätt detta innan också fast inte i Sverige. Jag vet att det kan förekomma i Sverige men har ej sätt något sådant.

Det var när jag var och handla i en affär i ett annat land där aga tillåtes.

Det var ett barn från 7-10 år.

Han trotsade mot sin pappa så han fick en klatch därbak.

En annan gång var en tonåring mellan 13-15 år där hon sa något som var fel så pappan gav hon en ordentlig örfil på bägge öronen.

En annan gång var en pojke på 3-5 år som inte löd pappan så han gav han en käftsmäll.

Jag har reagerat många gånger på sånt för jag accepterar inte aga

• Klickerträna

Det sorgliga är ju att dessa vuxna inte tycks veta att våld aldrig löser problemen. Att de inte har tillräcklig kunskap för att själv göra bättre val. Jag tänker mig i alla fall att det måste vara där problemet ligger. För vem vill använda en dålig/skadlig metod om man vet att det finns mycket effektivare och snällare sätt?

Möjligtvis blir ungen tyst för tillfället av en örfil, men vad är det för mönster och värderingar man lär dem i längden? Ingen ska vara rädd för sin förälder. Rädsla är INTE synonymt med respekt.

Utbildning och reflektion kring orsak och verkan är på sin plats inom många områden även i modern tid. Det verkar råda väldig okunskap kring så många viktiga saker som i förlängningen påverkar hela samhället. Första steget är väl därför folkbildning, tänker jag. Det är ju svårt att välja bättre alternativ om man inte presenterats med några.

• gagaga

Nämen ni fattar i allafall inte tydligen.Ni blir irriterade över att en katolsk hemmafru örfilar sitt olydiga barn men ni såger att jag är äcklig som säger att samma fru , enligt lagen och sederna hon följer hemma i Spanien aldrig hade lagt sig på ett bord där någon kommer med en tång och skrapar bort hennes ofödda barn , bränner det som är kvar av barnet i sjukhusets ugn för medicinskt avfall och intygar kvinnan att allting är OK?
    Och nej , jag är inte full , helnykterist faktiskt , lyckligt gift med två barn.TystHar dock sett en del död och elände i mitt liv.

• bastardized

Att aga sina barn är oerhört vanligt förekommande på en del platser och för oss som rör sig runt klotet av olika anledningar är detta en relativt vanligt företeelse.
    Det räcker med att besöka Walmarts leksaksavdelning för att få upplevelser som sätter stora avtryck i våra egna typiskt Svenska sinnen.

Vet inte hur man ska reagera men jag försöker inse att vi kan vara stolta över vad vi har åstadkommit i det här landet när det kommer till barnuppfostran och hoppas att de andra följer så småningom.

• Nomanisanisland
    bastardized skrev 2017-02-26 03:17:27 följande:

Att aga sina barn är oerhört vanligt förekommande på en del platser och för oss som rör sig runt klotet av olika anledningar är detta en relativt vanligt företeelse.
    Det räcker med att besöka Walmarts leksaksavdelning för att få upplevelser som sätter stora avtryck i våra egna typiskt Svenska sinnen.

Vet inte hur man ska reagera men jag försöker inse att vi kan vara stolta över vad vi har åstadkommit i det här landet när det kommer till barnuppfostran och hoppas att de andra följer så småningom.

Man kan och bör om man orkar socialt stigmatisera och skämma ut de små barnmisshandlande asen.
Svar på tråden Slå sitt barn