• HippHipp

Slå sitt barn

Vi bor under några år i Spanien. Här är det inte samma syn på att slå sitt barn som i Sverige. En liten örfil är inget som någonsin kommer tas upp i en domstol tex.

Men hur gör man som svensk (eller vem som helst som är vettig och inte håller med)?

Nyss:

Var i mataffären. Storhandling. Memma med två små barn. Busade och trilskades lite. Som barn gör. Då helt plötsligt, en ordentlig örfil på ena pojkens kind.

Jag blev helt iskall. Han började inte gråta, vilket fick mig att tänka att detta inte var första gången. Hans kind blev röd.

Jag utbrast 'men vad gör du?'. Och hon bara tittar på mig. Och går vidare i gången med sina barn efter sig.

Detta gör ont i mig. Och mina barn frågade hela vägen hem i bilen. De har aldrig sett något sådant och frågade 'varför ringde du inte polisen, mamma???.

Och jag vill ringa. Men de skulle inte göra ett dugg. Hemskt att se, hemskt att tänka på, hemskt att behöva berätta för våra barn hur det ser ut på vissa ställen och i vissa familjer. Jag vet att man ska visa verkligheten för barn och inte utmåla den som rosenskimrande. Men detta känns ändå hemskt.

• Svar på tråden Slå sitt barn
  • HippHipp

Vet inte hur vanligt det är i Spanien. Förhoppningsvis inte så vanligt. Jag har sett det 2 ggr på ett år. Men man vet ju inte vad som händer hemma hos folk.

Ja, ska rings polisen nästa gång. Om inte annat så för mina barns skull. Och för de barnen- att plantera ett för som sagt. Nu utbrast jag ett 'men vad gör du???' Men jsg borde även direkt halat upp telefonen och ringt polisen. För att verkligen visa hur ej okej detta är.

Lagstiftning eller ej- jag fattar liksom inte hur man som förälder kan ha det i sig, att höja handen mot sitt barn?

Vi har anmält flera djurägare (3 grannar, där blev man populär)- även där vet vi att inget kommer göras men för vår och barnens skull måste vi höja rösten.

• Dementoria
    Frontline skrev 2017-02-04 13:30:52 följande:

Om du visste hur många gånger jag skulle vilja göra precis samma sak när man är och handlar med 3 barn och dom tjatar, skriker, springer och bråkar.
    Men man får hejda sig annars blir man anmäld direkt tyvärr..

Men menar du att du låter bli att slå för att du riskerar att bli anmäld? Eller missförstår jag dig?
  • modsey
    HippHipp skrev 2017-02-05 19:23:43 följande:

Vet inte hur vanligt det är i Spanien. Förhoppningsvis inte så vanligt. Jag har sett det 2 ggr på ett år. Men man vet ju inte vad som händer hemma hos folk.

Ja, ska rings polisen nästa gång. Om inte annat så för mina barns skull. Och för de barnen- att plantera ett för som sagt. Nu utbrast jag ett 'men vad gör du???' Men jsg borde även direkt halat upp telefonen och ringt polisen. För att verkligen visa hur ej okej detta är.

Lagstiftning eller ej- jag fattar liksom inte hur man som förälder kan ha det i sig, att höja handen mot sitt barn?

Vi har anmält flera djurägare (3 grannar, där blev man populär)- även där vet vi att inget kommer göras men för vår och barnens skull måste vi höja rösten.

Jag försvarar absolut inte barnaga. Men vad förväntar du dig att uppnå med att ringa polisen? Det är ju inte ett brott utan de kommer bara lägga på luren.
  • HippHipp

Modsey: Jag vet. Kommer uppnå nada. Men mina barn kommer höra samtalet och förhoppningsvis även de berörda barnen. Jag vet inte. Men känner sig maktlös.

I de vanskötta hundarnas fall visste jag också att det inte skulle ge något. Men polisen är skyldiga att ändå skriva en journal och skicka kopian till den jag anklagar. Kanske är det likadant om jag skulle anmäla en slående förälder.

• Dementoria
    HippHipp skrev 2017-02-05 19:53:37 följande:

Modsey: Jag vet. Kommer uppnå nada. Men mina barn kommer höra samtalet och förhoppningsvis även de berörda barnen. Jag vet inte. Men känner sig maktlös.

I de vanskötta hundarnas fall visste jag också att det inte skulle ge något. Men polisen är skyldiga att ändå skriva en journal och skicka kopian till den jag anklagar. Kanske är det likadant om jag skulle anmäla en slående förälder.

Är det inte bättre att berätta att hemma i Sverige hade du kunnat ringa polisen men att det tyvärr är "ok" i Spanien. De lär sig ju av dina värderingar, mer än att du ringer "onödiga" samtal.
  • HippHipp

Jo jag har berättat det för våra barn. Svårt att veta vad man ska göra. Också lite svårt eftersom jag pratar hygglig spanska men när jag blir upprörd blir det lite si och så med språket.

• scanmia

Först får man tänka på att inte göra det värre för barnet: om ev inblandning retar upp läget mer tex eller om barnet kanske får en värre omgång hemma senare. Kanske är det bästa för offret att man hjälper föräldern? Wow du verkar ha en stressig dag. Jag kan hålla ett öga på ditt barn medan du tar dig samman. Eller är det någon du kan ringa? (Nog ganska osannolikt att det skulle fungera, men...)

Jag bor i ett land där det är lagligt att slå sina barn men det är inte särskilt vanligt eller egentligen socialt accepterat. Jag har i liknande situationer sagt något, typ: Jag kan inte tro att du just slog ditt barn! eller: Det där är inte ok! 

Om det är i en affär eller i tunnelbanan så kan du kalla på security, för de brukar ha egna regler om nolltolerans mot våld.

• HippHipp

Ja, också ett alternativ. Att vara typ 'medkännande'. Svårt bara när man blir upprörd i hela kroppen. Men ska försöka. Men hoppas att det inte händer igen.

• batpat79

Hey hipp hipp och alla andra svenskar här på tråden... jag blir så trött på att höra alle svenskar lägga sig I det man inte har med att göra.....

Den gemensamma stämman I sverige e ju att flyktingar får ju ta "sedan dit man kommer".

Om det e så hemskt I spanien FLYTTA HEM !!!

Annars så kan du ju bara ta sedan där du är och "lappa" till Dina egna ungar... vilket inte e någon bra lösning Heller. Men verkeligheten är ju att jämfört svenskar med alla spaniorer "vuxna" (som säkerligen har fått en örfil eller 2 I sitt liv) e spaniorer mycket trevligare att ha och göra med....

Så titta på er själva innan ni klagar på om?ivelsen....

TRÖTT....

• Nomanisanisland
    batpat79 skrev 2017-02-12 00:51:27 följande:

Hey hipp hipp och alla andra svenskar här på tråden... jag blir så trött på att höra alle svenskar lägga sig I det man inte har med att göra.....

Den gemensamma stämman I sverige e ju att flyktingar får ju ta "sedan dit man kommer".

Om det e så hemskt I spanien FLYTTA HEM !!!

Annars så kan du ju bara ta sedan där du är och "lappa" till Dina egna ungar... vilket inte e någon bra lösning Heller. Men verkeligheten är ju att jämfört svenskar med alla spaniorer "vuxna" (som säkerligen har fått en örfil eller 2 I sitt liv) e spaniorer mycket trevligare att ha och göra med....

Så titta på er själva innan ni klagar på om?ivelsen....

TRÖTT....

Fast att spanjorer är trevliga i allmänhet ursäktar ju inte att den här mamman valde att vara ett as och misshandla sina barn. Sådana där ska man skälla ut efter noter och om lagföring inte låter sig göras åtminstone skamlägga offentligt.
Svar på tråden Slå sitt barn