• Fitnessmamman

Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?

Fick häromdagen veta att en i personalen på mitt barns dagis har pratat om mig och mitt barn med en annan förälder.

Är detta okey?

Jag hade blivit upprörd över en sak och tagit detta med berörd personal. Och detta pratade då personen i fråga med den andra föräldern. Hon hade tydligen blivit jätteledsen för mitt "utbrott" som hon kallade det.

Men hur funkar det? Är detta okey?

• Svar på tråden Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?
  • Anonym (..)
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 12:39:33 följande:

Oj vad är det hon inte har sagt!?

Den andra föräldern har pratat om att mitt barn skulle hem till ett annat barn. Att jag skulle skällt ur personen (jag skäller aldrig ut någon. Jag pratar lungt men bestämt) hon har pratat om mig och mitt barn vad vi gör osv osv....

Jag hänger inte riktigt med. Sa personalen till den andre föräldren att du har skällt ut en tredje förälder som ditt barn skulle hem till? Eller har jag missförstått?
  • Fitnessmamman
    Anonym (..) skrev 2017-02-05 15:49:02 följande:

Jag hänger inte riktigt med. Sa personalen till den andre föräldren att du har skällt ut en tredje förälder som ditt barn skulle hem till? Eller har jag missförstått?

Ja du har missförstått det helt. Jag kanske skrev lite rörigt.

Personal pratar med en annan förälder om mig och mitt barn. Denna föräldern berättade för mig då vi var hos denne och lekte.

Personal anser att jag skällt ut denna bland annat och tar det inte upp med mig utan till föräldern som i sin tur berättade för mig.
  • Fitnessmamman
    viseversa skrev 2017-02-05 13:42:40 följande:

Bra att det kom ut. Denna personal måste vara väldigt korkad.

Jag är inte så arg över det. Mest förvånad då jag trodde de inte fick göra så. Tänk om hon då pratar om andra som tex. Har skyddad identitet?! Nä jag får ta och skicka ett mail till chefen... Känns ju inte fullt så bra och ha en dagisfröken som skvallrar om oss föräldrar till andras föräldrar. Ursäkta om jag driver rörigt.
  • Alexi
    viseversa skrev 2017-02-05 13:21:00 följande:
    Det är såklart inte okej. Som personal på förskola har du tystnadsplikt och får alltså INTE prata om barn eller föräldrar med andra föräldrar eller andra som inte har med det att göra. Jag skulle maila chefen för förskolan om jag var du.
    Fast vad exakt omfattar tystnadsplikten? Sannolikt inte vad som helst... Om pedagogen mött en förälder på ica och sen möter en annan förälder på ica, får det då inte nämnas att man mött den första föräldern?

Alltså jag menar att sjukvårdspersonal får ju inte ens nämna att en person varit på mottagningen, men det är väl en annan typ av sekretess för förskolepersonal?
  • Anonym (..)
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 15:55:05 följande:

Ja du har missförstått det helt. Jag kanske skrev lite rörigt.

Personal pratar med en annan förälder om mig och mitt barn. Denna föräldern berättade för mig då vi var hos denne och lekte.

Personal anser att jag skällt ut denna bland annat och tar det inte upp med mig utan till föräldern som i sin tur berättade för mig.

Okej, då tror jag att jag fattar. Jag tycker inte det är okej från personalens sida och jag tycker det låter bra att du skriver ett mail till förskolchefen. Det är inte okej med sådant skvaller, och jag förstår inte varför hen ska nämna till andra föräldrar ifall ni haft en dispyt. Det angår ju inte liksom de andra föräldrarna, och det enda hon tjänar på att berätta det för andra är sympatipoäng och att få dig låta hemsk. Och du har inte heller någon chans att försvara dig då hon säger det bakom din rygg. Det är oproffsigt och lite småsint från personalens sida :/
  • Dumbledore
    Alexi skrev 2017-02-05 16:02:02 följande:

Fast vad exakt omfattar tystnadsplikten? Sannolikt inte vad som helst... Om pedagogen mött en förälder på ica och sen möter en annan förälder på ica, får det då inte nämnas att man mött den första föräldern?

Alltså jag menar att sjukvårdspersonal får ju inte ens nämna att en person varit på mottagningen, men det är väl en annan typ av sekretess för förskolepersonal?

Framför allt rör ju sekretessen det enskilda barnet, men också dess privatliv. Det är alltså inte okej att berätta att Kalles mamma har problem med alkoholen eller har cancer eller är inlagd på psyket, om det kan innebära att det drabbar Kalle negativt. Men det är lite luddigt var gränsen går i mitt tycke, det ts berättar uppfattar jag som klantigt och onödigt, men inte som ett solklart brott mot sekretessen.
  • viseversa
    Alexi skrev 2017-02-05 16:02:02 följande:

Personalen får inte berätta om andra föräldrar och barn. Tex vad andra föräldrar gjort sagt eller hur dom har det hemma och var barnet sagt mm mm mm. Att säga att man träffat "Anna" på ica och sen inte berätta om annas privatliv utan bara säga att man träffat "Anna" är inte att bryta mot tystnadsplikten. Men att sprida information om andra föräldrar och vad dom sagt eller gjort är inte okej.
  • Fitnessmamman

Mailade och fick väldigt snabbt svar. Chefens svar var att detta reagerade hen starkt på och att det är helt oacceptabelt att prata så. Hen tackade och bad om ursäkt för beteendet och skulle ta upp detta med berörd personal.

Mina nära och kära tyckte att jag skulle struntat i det för det kan bli värre för en själv och det kan slå tillbaka på en själv om man håller på. Somsagt gtalare jbtw första gången jag känt mig tvungen att kontakta chefen...

Känner mig skitdum, som en skvallerbytta...

• Anonym (..)
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 20:33:41 följande:

Mailade och fick väldigt snabbt svar. Chefens svar var att detta reagerade hen starkt på och att det är helt oacceptabelt att prata så. Hen tackade och bad om ursäkt för beteendet och skulle ta upp detta med berörd personal.

Mina nära och kära tyckte att jag skulle struntat i det för det kan bli värre för en själv och det kan slå tillbaka på en själv om man håller på. Somsagt gtalare jbtw första gången jag känt mig tvungen att kontakta chefen...

Känner mig skitdum, som en skvallerbytta...

Du ska inte känna dig dum eller som en skvallerbytta då du inte gjort något fel. Jag tycker att det var bra gjort av dig och starkt. Du ska vara stolt över dig själv att du vågade säga ifrån, det är inte alla som klarar det.

En styrkekram till dig :)
  • Fitnessmamman
    Anonym (..) skrev 2017-02-05 23:45:27 följande:

Du ska inte känna dig dum eller som en skvallerbytta då du inte gjort något fel. Jag tycker att det var bra gjort av dig och starkt. Du ska vara stolt över dig själv att du vågade säga ifrån, det är inte alla som klarar det.

En styrkekram till dig :)

Tack så mycket!!

Det kanske är det som varit problemet på vår förskola. Att personal fått göra som de behagar utan att någon förälder vågat säga ifrån. Hört mycket dåligt om denna förskolan och så var det den enda som vi kunde få plats på.
  • Flygfotogen

Chefen bör kalla dig och berörd personal till ett möte så att ni får reda ut det här.

• Fitnessmamman
    Flygfotogen skrev 2017-02-12 11:00:17 följande:

Chefen bör kalla dig och berörd personal till ett möte så att ni får reda ut det här.

Det har deras chef inte gjort. Utan tagit det själv med berörd personal. Jag har inte heller fått en "uppdatering" vilket jag inte heller begär men det hade kanske vart trevligt med en ursäkt.

Ne jag är bara glad om det kan bli bättre så jag kan lämna mitt barn och känna mig trygg med att mitt barn har det tryggt!
Svar på tråden Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?