• Anonym (Moa)

barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?

Kan man göra juridisk abort i Sverige och kan man göra det hur som helst?

Jag och min sambo har försökt få barn i 6månader. Och har haft oskyddat sex i yttligare ett halvår. Jag har PCOS och har inte haft någon ägglossning. Sen har jag varit hos läkaren och fick bekräftat att jag haft en ägglossning, var på det tog sig för oss.

Han fick panik och sa att han inte vill ha barn längre och så lämnade han mig. Nu hotar han med att göra en juridisk abort och inte ha något med mig eller barnet att göra om jag inte gör abort. Dessutom påstår han att jag manipulerat, tvingat och lurat på honom detta barnet. Han menar att han hela tiden varit tydlig med att han absolut inte vill ha barn.

Nu känner jag mig helt förtvivlad. Jag fattar inte varför han gör såhär och hur han kan anklaga mig för sådana saker när vi planerat och verkligen försökt få detta barnet...
    Jag tänker behålla barnet själv och får hjälp och stöttning av familj och vänner. Men det känns hemskt att bli smutskastad på detta sättet och jag är orolig för vad som kommer hända.

Kan han göra någon rättslig sak över detta? Jag har sagt om han vill så kan jag ha egen vårdnad och så behöver han inte träffa barnet. Men om han vill ha barnet i sitt liv så får han det med...

• Svar på tråden barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?
  • Anonym (fia)
    Haskel skrev 2017-02-06 21:12:27 följande:

Det är inte riktigt jämförbart. Många oplanerat gravida kvinnor, utan möjlighet till abort, önskar adoptera bort sitt barn. Men, tack och lov, har naturen skött det så att kvinnor genom hormoner, älskar sitt nyfödda barn. Män får inte den hormondosen då barnet föds. Särskilt inte om han inte närvarar vid förlossning, eller träffar barnet som litet.

Nu anser även jag, att män som överger sina födda barn, "fegar ur". Dock har jag faktiskt förståelse för att även killar/män känner att tillfället är fel för barn. Män ska inte kunna styra en kvinnas graviditet. Enda möjligheten som kvarstår är då att dra sig ur alltihop.

Dock finns inte den möjligheten idag, om man inte betalar för sig. Vill man dra sig ur från början, anser jag att man bör slippa betala.

Man kan per definition inte dra sig ur. Biologisk pappa blir han oavsett vad han tycker om det. Sedan är det upp till pappan vad han ska göra av sitt föräldraskap. Vill han bli den absolut sämsta föräldern så varsågod. Helt upp till pappan i fråga vilken sorts människa han vill vara.
  • Haskel
    LFF skrev 2017-02-07 09:12:35 följande:
    Fast har man varit med på att försöka få barn i ett halvår och sen när plusset kommer säga "Du får göra abort för jag vill inte längre" så är det något helt annat än där barnet är en "oj hoppsan". Men alla vuxna människor vet hur barn blir till och det ligger precis lika mycket på mannen att se till att han inte blir ofrivillig pappa INNAN befruktningen är ett faktum.
    Ursäkta OT TS.!

Men som svar till LFF:
    Oavsett hur mycket en kvinna försökt att bli gravid, så har hon samma rätt till abort! Det bör väl då, teoretiskt sett, vara lika för alla.
    Teoretiskt, då juridisk abort inte finns i Sverige.
  • Anonym (***)
    Haskel skrev 2017-02-07 19:12:13 följande:
    Ursäkta OT TS.!

Men som svar till LFF:
    Oavsett hur mycket en kvinna försökt att bli gravid, så har hon samma rätt till abort! Det bör väl då, teoretiskt sett, vara lika för alla.
    Lika för alla blir det dagen män kan föda barn.

Fram till den dagen är det kvinnan som bestämmer över sin kropp. 
  • Anonym (trobata)
    ventilera mera skrev 2017-02-07 12:39:08 följande:

Jag tror du tänker rätt. Har han backat en gång så kan han göra det igen, så håll hårt i vårdnaden och föräldradagarna tills du vet säkert var du har honom.

• Anonym (?)
    Haskel skrev 2017-02-07 19:12:13 följande:

Ursäkta OT TS.!

Men som svar till LFF:

Ja men en juridisk abort är smärtfritt. Det är inte en vanlig abort. Kvinnan betalar med sin kropp hur hon än gör. Inte jämställt om mannen inte behöver betala alls för det han gjort (dvs gjort kvinnan med barn!)
  • Haskel
    Anonym (***) skrev 2017-02-07 19:19:38 följande:
    Lika för alla blir det dagen män kan föda barn.

Fram till den dagen är det kvinnan som bestämmer över sin kropp. 
    Juridisk abort, eller inte, så är det väl fortfarande kvinnan som bestämmer över sin egen kropp. Att behålla, eller inte, är det fortfarande hon som bestämmer.
    Anonym (?) skrev 2017-02-07 20:34:10 följande:
    Ja men en juridisk abort är smärtfritt. Det är inte en vanlig abort. Kvinnan betalar med sin kropp hur hon än gör. Inte jämställt om mannen inte behöver betala alls för det han gjort (dvs gjort kvinnan med barn!)
    Om det gör ont att göra abort, så borde väl kvinnan låtit bli att ha sex, eller skyddat sig...eller vad säger ni om killar???
    Är man normalfuntad som kille, gör sannolikt också en juridisk abort också ont.

• Anonym (?)
    Haskel skrev 2017-02-07 20:49:47 följande:
    Juridisk abort, eller inte, så är det väl fortfarande kvinnan som bestämmer över sin egen kropp. Att behålla, eller inte, är det fortfarande hon som bestämmer.
    Anonym (?) skrev 2017-02-07 20:34:10 följande:
    Om det gör ont att göra abort, så borde väl kvinnan låtit bli att ha sex, eller skyddat sig...eller vad säger ni om killar???

Nu pratar vi inte om att "det gör ont" en abort kan innebära att kvinnan blir steril, att hon t.o.m dör osv. Risken är så klart liten här i Sverige men den finns,,

En abort framställer mycket känslor som innebär BÅDE fysisk och psykiskt lidande.

Den erfarenhet jag har av män som valt att inte vara delaktiga i sina biologiska barn har valt det utan något som helst dåligt samvete. De klagar mest bara över att de måste betala underhåll... inte hur "svårt det var att ta beslutet att inte vara en närvarande pappa" etc. 

Män borde för fan också låta bli att ha sex om han inte vill behöva betala ett framtida underhåll...

Man kan ju inte jämföra "behöver ej betala för ett barn han satt på denna jord" och "en fysisk ABORT!"

Det är sjuka siffror vi talar om när vi talar om män som totalt skiter i sina barn.
  • Anonym (?)
    Du får det att låta som om det vore ett privilegium? Att bestämma om man ska behålla eller inte är förjävligt samt att hur hon än gör offrar hon en del av sin kropp.

Det är hennes straff för att hon hade sex.

Mannens straff för att han hade sex blir att han antingen måste betala underhåll tills barnet blivit 18 eller att det blir en abort mot HANS vilja...
  • Anonym (fia)

Juridisk abort, eller inte, så är det väl fortfarande kvinnan som bestämmer över sin egen kropp. Att behålla, eller inte, är det fortfarande hon som bestämmer.Om det gör ont att göra abort, så borde väl kvinnan låtit bli att ha sex, eller skyddat sig...eller vad säger ni om killar???

Alltså det är inte olagligt att döda foster för någon. Lagen är helt könsneutrakt på den punkten. Men misshandel är olagligt. Vilket en tvångsabort skulle klassas som. Men det är ju också en helt könsneutral brottsparagraf.
  • Anonym (Moa)

Nu har han blivit samma idiot som innan igen. Bara att du vill han ha barnet så att han kan ha "makt"..
    känner mig så hjälplös och mår illa när jag tänker på honom. Han vill följa med på inskrivning och ultraljud på MVC, måste jag informera honom om dessa tider eller kan jag underhålla honom det utan att det får konsekvenser?

• sextiotalist
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:10:49 följande:

Nu har han blivit samma idiot som innan igen. Bara att du vill han ha barnet så att han kan ha "makt"..
    känner mig så hjälplös och mår illa när jag tänker på honom. Han vill följa med på inskrivning och ultraljud på MVC, måste jag informera honom om dessa tider eller kan jag underhålla honom det utan att det får konsekvenser?

Eftersom det är din kropp, din kropp som undersöks, så har du rätt att bestämma vilka som får vara med. Hans rättigheter kommer först när barnet är fött och faderskapet fastställt.
    Du behöver inte ha med honom vid förlossningen heller.
    Så nej, inga konsekvenser alls.
  • Anonym (Moa)

Jag har tänkt neka honom vårdnaden när jag ska ange fader och sånt. Kan jag få en nackdel genom att inte berätta anser

• Anonym (Moa)

Oj det blev helt tokigt!
    Tänkte fråga om jag kan få nackdelar i en ev rättsprocess för att jag inte informerat pappan om sådana möten fast han utryckt att han vill vara med?

• sextiotalist
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:21:06 följande:

Jag har tänkt neka honom vårdnaden när jag ska ange fader och sånt. Kan jag få en nackdel genom att inte berätta anser

Nej, fortfarande, han har inga som helst rättigheter till detta eftersom det först när han blir pappa juridiskt som han har rätt till information.
    Du har automatiskt enskild vårdnad eftersom ni inte är gifta (är ni gifta så blir det automatiskt gemensam vårdnad) och det finns inget som kan tvinga dig i första läget att skriva på för gemensam vårdnad. Om han sedan vill ha gemensam vårdnad, så får han driva processen, och det kan ta tid.
  • sextiotalist
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:22:21 följande:

Oj det blev helt tokigt!
    Tänkte fråga om jag kan få nackdelar i en ev rättsprocess för att jag inte informerat pappan om sådana möten fast han utryckt att han vill vara med?

Nej, eftersom det faller under patientsekretess. Det är fortfarande din kropp som undersöks, det är din hälsa man kontrollerar, självklart kontrollerar man fostrets hälsa också, men fostret räknas som del av din kropp tills det är fött.
  • Anonym (pl)

Jag hoppas TS att du sparar allt han ev skrivit om detta till dig så att du har bevis om han blir bråkig senare, dvs bevis på att han sagt att han inte alls ville har barnet och sen ville, och sen inte osv, visar vilken labil person han är. 

Förhoppningsvis vill han vara en bra pappa när barnet väl finns men just nu verkar han ju om möjligt smått "galen" som han håller på. Gå givetvis inte med på något du inte vill som du inte enligt lag måste.

• Nyfikna72
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:21:06 följande:

Fast vårdnaden har fortfarande inget med faderskapet att göra. Du anger han som fader och sen frågar de om vårdnaden och då väljer du att inte ha den gemensam vilket egentligen är default. Det man aktivt väljer är alltså om den ska vara gemensam. Med han som fader i rullorna så kommer han inte undan underhållsskyldighten iallafall. Med fader okänd så har du inget sånt alls.
  • Anonym (Vad har hänt)

Hur har det gått?

• Anonym (Vad har hänt)
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:10:49 följande:

Hur har det gått för dig??

Svar på tråden barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?