• Fru Ve

Hur ofta har era barn aktiviteten skridskor/skidor i skolan?

Min son går i åk 3 och de har skridskoåkning en gång/vecka mellan november och mars. Dessutom 2-3 veckor per vinter då de åker längdskidor varje dag i skolan. Utöver detta är det ett par friluftsdagar varje vinter då det också är skridskor eller skidor. Är detta ovanligt mycket eller vanligt? Anledningen att jag frågar är att jag är lite kluven. Min son har noll intresse av både skridskor och skidor. Han riktigt gruvar sig över dessa dagar varje vecka för han tycker det är så trist. Det är ju rätt mycket tid per vecka för honom att göra de här sakerna och det finns inga alternativ. Jag har själv varit likadan, avskydde både skridskor och skidor i skolan och skulle aldrig som vuxen göra det frivilligt.... Jag gick i samma skola som min son och det var likadant då att vi åkte jättemycket. Detta resulterade faktiskt i att jag avskydde det mer och mer. Så jag tycker lite synd om min son. Visar det däremot inte för honom utan försöker vara peppande eftersom han ändå inte kan välja.

Hur är det på era barns skolor? Skulle vara intressant att höra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 09:05
    Glömde skriva att jag ju också ser en positiv aspekt av detta - att min son verkligen får chansen att testa skridskor och skidor utan att jag måste åka. Så det är därför jag är kluven. Jag tycker det är tråkigt bara att det aldrig finns något alternativ (t.ex. idrott inne i idrottshallen) för de som vill iallafall ibland.

• Svar på tråden Hur ofta har era barn aktiviteten skridskor/skidor i skolan?
  • Carambolan

Jag tror att det beror på var man bor. Vi bor i Stockholm och skridskor åker de 1-2 gånger om året, i ishall eller utomhus om det finns möjlighet. Skidor har de aldrig åkt och jag har inget minne av att jag själv åkte det heller, annat än på högstadiet då dagsresa upp till Romme brukade vara valbar friluftsdagsaktivitet.

Min syster bor i Örnsköldsvik och deras barn åker skidor eller skridskor nästan varje vecka på vintern.

• Duckan

Vi bor i Stockholm och några veckor varje termin åker de skridskor en gång i veckan på gymnastiken och nu på fredag är det idrottsdag - Skridskor hela dagen lång.

• Stårschan

Mina barn går högstadiet nu, och på den slipper de åka skidor eftersom den ligger lite opraktiskt till. Skridskor åker de en gång i veckan under 6 veckor (var det planerat), men som tur är så har isen varit för dålig på grund av det jäkla skitvädret, så de har sluppit de två första veckorna.

Jag känner som du, och har väldigt svårt att motivera mina barn att ta på sig sådana tortyrredskap på fötterna. Jag kan inte peppa mer än att säga att det är en pärs vi alla måste igenom, och att eländet snart är förbi.

I vuxen ålder har jag faktiskt återupptäckt hur roligt det kan vara att åka längdskidor. Jag tyckte ju faktiskt om det innan jag började i skolan, men sedan tog det mig två decennier att komma över den skada vår sadistiske gympalärare på mellanstadiet åsamkade.

Att åka så mycket som dina barn tvingas göra tycker jag verkar horribelt, om det är så att de inte har något val. På dotterns förra skola var det obligatorisk skidåkning och skridskoåkning ett par gånger, och sedan hade de flera veckor där de fick välja själva, vilket passade de flesta. Då fick ju hockeynördarna vara ute och leka bäst de ville, medan övriga kunde vara i gympasalen och göra något annat. Den skolan hade en väldigt sund inställning till barns idrottande, tycker jag. De lyfte fram dem som ville hålla på med det, och anmälde skolan till alla skoltävlingar som fanns, men de satsade också på aerobics och andra alternativ för dem som inte gillade bollsport och sånt. Poängen var att få barnen att tycka om att röra på sig.

• Fru Ve
    Stårschan skrev 2017-02-06 09:14:06 följande:

Mina barn går högstadiet nu, och på den slipper de åka skidor eftersom den ligger lite opraktiskt till. Skridskor åker de en gång i veckan under 6 veckor (var det planerat), men som tur är så har isen varit för dålig på grund av det jäkla skitvädret, så de har sluppit de två första veckorna.

Jag känner som du, och har väldigt svårt att motivera mina barn att ta på sig sådana tortyrredskap på fötterna. Jag kan inte peppa mer än att säga att det är en pärs vi alla måste igenom, och att eländet snart är förbi.

I vuxen ålder har jag faktiskt återupptäckt hur roligt det kan vara att åka längdskidor. Jag tyckte ju faktiskt om det innan jag började i skolan, men sedan tog det mig två decennier att komma över den skada vår sadistiske gympalärare på mellanstadiet åsamkade.

Att åka så mycket som dina barn tvingas göra tycker jag verkar horribelt, om det är så att de inte har något val. På dotterns förra skola var det obligatorisk skidåkning och skridskoåkning ett par gånger, och sedan hade de flera veckor där de fick välja själva, vilket passade de flesta. Då fick ju hockeynördarna vara ute och leka bäst de ville, medan övriga kunde vara i gympasalen och göra något annat. Den skolan hade en väldigt sund inställning till barns idrottande, tycker jag. De lyfte fram dem som ville hålla på med det, och anmälde skolan till alla skoltävlingar som fanns, men de satsade också på aerobics och andra alternativ för dem som inte gillade bollsport och sånt. Poängen var att få barnen att tycka om att röra på sig.

Precis. Jag känner igen mig själv från idrotten där det mest gick ut på antingen skridskor eller bollsporter ända upp i gymnasiet. Vilket ledde till att jag så småningom började skolka från idrotten. Man glömmer helt syftet med att barnen ska tycka det är roligt att röra på sig. I gymnasiet fick vi till slut en "bra" och en "dålig" gympagrupp där vi i den "dåliga" i princip fick göra vad vi ville eller skolka.... Skrattande Jag tycker det är tråkigt. Önskar att min son som faktiskt gillar inneidrott kunde får göra detta alla gånger utom kanske 1-2 under vintern. Han är inte den sportiga typen och det kanske speciellt är de barnen som behöver motiveras mer till att röra sig. Ett barn som redan spelar hockey eller har annat stort idrottsintresse har ju mindre behov av skolidrotten.
  • Trippelmamma76

Nyfiken; innebär det att man måste köpa skidor och skridskor till barnen eller lånar man? Tänker på fattiga familjer med många barn och som kanske inte har intresse av just detta på fritiden. (Är det bara längdåkning eller gäller det utförsåkning också?)

• Fru Ve
    Trippelmamma76 skrev 2017-02-06 10:29:00 följande:

Nyfiken; innebär det att man måste köpa skidor och skridskor till barnen eller lånar man? Tänker på fattiga familjer med många barn och som kanske inte har intresse av just detta på fritiden. (Är det bara längdåkning eller gäller det utförsåkning också?)

Det finns lånegrejer som räcker till några stycken. Så kan/vill man absolut inte köpa får man låna. Men skulle inte funka om alla vill låna.
  • Mrs Green

Min dotter går i 5:an och de har bara "organiserad" skridskoåkning en gång per år då det är friluftsdag, men om det är hyfsat kallt brukar de spola en bana på skolgården och då åker de i princip varje dag på de längre rasterna. 

Skidor har de aldrig åkt med skolan. Vi bor i Stockholm och det är sällan snö så många dagar i rad att det går att planera någon skidåkning. Jag tror det är färre här som har skidor också (min dotter fick sina första förra vintern och i år har hon inte använt dem).

• Fru Ve

Det gäller bara längdskidor. Slalom brukar också erbjudas på friluftsdag för de barn som redan kan åka, har egen utrustning och dessutom kan ta med en förälder under friluftsdagen (funkar för långt ifrån alla alltså). För de övriga är det skridskor den dagen istället.

• lillan1122

Vi bor i Sthlm och min lilla som går i ettan har haft skridskor varje vecka under höstterminen, inte alls under vårterminen. Lika var det för stora, men nu när han går i femman har de inte åkt mer än en gång i höstas. 

Lilla gillade det inte alls i början men är nu överlycklig över att hon kan och det är kul! Vi åker ofta skridskor med familjen både ute på sjö och i ishall men det var först när hon åkte så ofta och verkligen tränade som det lossnade. Stora gillar att åka och kan ju redan så han behöver inte nöta det på samma sätt. 

För mig är skridskor allmänbildning, lite som att kunna cykla och simma. Nåt man gärna behöver kunna och har kul med om man kan. Jag är glad att de får göra det på gympan/i skolan. Tror att det ingår i läroplanen också, likasom att man lär sig grunderna i olika bollsporter och liknande.

Sen finns det möjlighet att låna skridskor för dem som inte har eller har möjlighet att köpa samt att skolan ordnar en bytardag varje år så att man kan få tag på billiga skridskor. 

• sextiotalist
    lillan1122 skrev 2017-02-06 12:06:46 följande:

Vi bor i Sthlm och min lilla som går i ettan har haft skridskor varje vecka under höstterminen, inte alls under vårterminen. Lika var det för stora, men nu när han går i femman har de inte åkt mer än en gång i höstas. 

Lilla gillade det inte alls i början men är nu överlycklig över att hon kan och det är kul! Vi åker ofta skridskor med familjen både ute på sjö och i ishall men det var först när hon åkte så ofta och verkligen tränade som det lossnade. Stora gillar att åka och kan ju redan så han behöver inte nöta det på samma sätt. 

För mig är skridskor allmänbildning, lite som att kunna cykla och simma. Nåt man gärna behöver kunna och har kul med om man kan. Jag är glad att de får göra det på gympan/i skolan. Tror att det ingår i läroplanen också, likasom att man lär sig grunderna i olika bollsporter och liknande.

Sen finns det möjlighet att låna skridskor för dem som inte har eller har möjlighet att köpa samt att skolan ordnar en bytardag varje år så att man kan få tag på billiga skridskor. 

Ingår inte i läroplanen specifikt, däremot lite allmänt typ "Lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider".
    Men jag kan förstå att man tycker det om det är en stor del av ens liv.

• Tangent

Vi bor I Göteborg och här har sonen haft skridskor 1 gång/år på en friluftsdag. De som inte har skridskor får låna.

• Alexi

Vi bor i Stockholm och de åker skridskor med fritids några gånger per vinter och har gjort det på skoltid någon gång också tror jag. Toppen tycker jag, min dotter har verkligen lärt sig åka bra! Hon går i tvåan.

• sextiotalist

När sonen gick i 0-2. Då var det en gång i veckan under 6 veckors tid. 3-4 0 gånger. Årskurs 5 en gång. 6-9 en gång per år. Gymnasiet tre gånger. Det har alltid funnits möjlighet att låna. Sista gången vi köpte var när han gick i femman

• whitestar

Min son går oxå i 3an och fram tills i år har han lyckats undvika skridskor då dom av nån underlig anledning lagt det efter Sportlovet på idrotten o isen hunnit bli dålig tills dess. Dom verkar ha lärt sig sin läxa för nu hade dom 2 ggr förra veckan o ska ha 2 ggr till innan Sportlovet. Sonen upptäckte att det var ju skitskoj med skridskor o tjatar om att vi ska fixa egna (han lånade på skolan eftersom vi i familjen inte är ett dugg intresserade av att utöva vintersporter).skidor har dom åkt eöca 2 ggr per år i skolan men samma där.lagt det sent så snön nästan hunnit tina bort. Nu ska dom ha det nästa vecka 2 ggr+2 ggr till innan lovet.tycker det är lagot o bra att dom gör det eftersom det aldrig blir av att vi åker med familjen.

• scanmia

Här åker de skridskor en gång i veckan under vinterhalvåret. Dessutom har en bunte snälla föräldrar och lärare sett till att barnen får åka skridskor två lunchraster i veckan om de vill. Skolan har en gedigen uppsättning låneskridskor och hjälmar. Jag vet att det är ok att delta i parallellklassens undervisning för de barn som inte kan vara med, men jag vet inte hur vanligt det är då mina barn gillar att vara på isen.

Ingen skidåkning erbjuds.

Svar på tråden Hur ofta har era barn aktiviteten skridskor/skidor i skolan?