Hur ofta har era barn aktiviteten skridskor/skidor i skolan?
Min son går i åk 3 och de har skridskoåkning en gång/vecka mellan november och mars. Dessutom 2-3 veckor per vinter då de åker längdskidor varje dag i skolan. Utöver detta är det ett par friluftsdagar varje vinter då det också är skridskor eller skidor. Är detta ovanligt mycket eller vanligt? Anledningen att jag frågar är att jag är lite kluven. Min son har noll intresse av både skridskor och skidor. Han riktigt gruvar sig över dessa dagar varje vecka för han tycker det är så trist. Det är ju rätt mycket tid per vecka för honom att göra de här sakerna och det finns inga alternativ. Jag har själv varit likadan, avskydde både skridskor och skidor i skolan och skulle aldrig som vuxen göra det frivilligt.... Jag gick i samma skola som min son och det var likadant då att vi åkte jättemycket. Detta resulterade faktiskt i att jag avskydde det mer och mer. Så jag tycker lite synd om min son. Visar det däremot inte för honom utan försöker vara peppande eftersom han ändå inte kan välja.
Hur är det på era barns skolor? Skulle vara intressant att höra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 09:05
Glömde skriva att jag ju också ser en positiv aspekt av detta - att min son verkligen får chansen att testa skridskor och skidor utan att jag måste åka. Så det är därför jag är kluven. Jag tycker det är tråkigt bara att det aldrig finns något alternativ (t.ex. idrott inne i idrottshallen) för de som vill iallafall ibland.