• Anonym (Bonusmamman)

Semesterplanering ????

Hej! I år ska vi ha semester igen. Min son har vi mina semesterveckor då de va min tur stt välja i år enligt dombeslut! Min dotter bor heltid.

Sen har jag två bonusbarn som är 10 och 12 år gamla som bor varannan vecka. Underbara barn som jag älskar att vara med. Men att planera något med deras mamma blir aldrig bra. Just nu sitter jag skit arg i år igen då hon lägger sig i våra fyra veckor. Hon har varit mammaledig/sjukskriven sedan hösten 2014 och ska ha barn igen i sommar så hon kommer vara hemma ett br tag rill. Jag och min man jobbar och har endast 4 veckor. Förra året hade vi dom massor samt att deras mamma åkte utomlands utan dom vilket gjorde att dom var hos oss mer. Den sommaren så tyckte hon att vi skulle dela upp våran semester Dvs 4 veckor efter varann så barnen inte får ett tråkigt lov. Blev helt chockad och vi började tjafsa då hon sa att andra gör så men jag sa att de är dom som föräldrar som får dela upp inte jag och min man som endast har denna lediga tid ihop tillsammans med varann och med barnen. Sen skulle ena på ridskola och även på läger men de blev inget som tur va. Detta året får vi inte ha dom 3 veckor i rad då hon lovat efter förra året att de blir för långt för dom. Hon har alltid gått bakom våra ryggar och bestämt med barnen hur hon ska ha de.

Jag är så jävla less! Vill bara lämna allt just nu. Kan tilllägga stt jag är utbränd samt har jag mina barn heltid vilket underlättar massor för att slippa sång här MEN JAG KÄNNER att mina fajter är över jag orkar inte krångla med andras ex då.

Detta kanske inte är så stort för andra men för mig är de de. Jag vill njuta tillsammans med alla 4 barnen och inte ha några krav när vi är lediga. Man lever en gång och jag vill inte att hon ska bestämma för 3:e sommaren hur vi ska ha de då hon ALLTID är ledig!!

• Svar på tråden Semesterplanering ????
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-14 21:30:37 följande:

Nja, tittar man på standard när rätten dömer umgänge så bestämmer man två veckor var senast den 1 april. Där man då turas om att välja först. Varken fasta veckor eller att den ena bestämmer allt vartannat år...

Anonym (Sortera) skrev 2017-02-15 08:30:44 följande:

Ja, allt som man yrkar på går beroende på vad rätten finner bäst. Men det verkade som att det var enda alternativen och jag ville mest visa att det finns ytterligare alternativ. Men blir nyfiken på vilka era yrkanden var gällande just det? :)

Att du vill visa på att det finns andra alternativ är ju jättebra. Men varför då skriva det som att mitt förslag inte är "vanligt"? Jag vet flera som antingen har fasta veckor eller som bestämmer vartannat år (och för att förtydliga så menar jag då att man bestämmer sina två veckor först ena året och nästa år bestämmer den andra sina två veckor först).
  • Anonym (Sortera)
    Brumma skrev 2017-02-15 08:48:33 följande:

Att du vill visa på att det finns andra alternativ är ju jättebra. Men varför då skriva det som att mitt förslag inte är "vanligt"? Jag vet flera som antingen har fasta veckor eller som bestämmer vartannat år (och för att förtydliga så menar jag då att man bestämmer sina två veckor först ena året och nästa år bestämmer den andra sina två veckor först).

Det ÄR inte så vanligt att man har fasta veckor. :) Och gällande att bestämma vartannat år kunde man tolka ditt svar som att man bestämmer hela sommaren vartannat år. Den som läser och inte är insatt kan ju inte gissa att du menade två veckor i taget. ;)
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-15 08:58:35 följande:

Det ÄR inte så vanligt att man har fasta veckor. :) Och gällande att bestämma vartannat år kunde man tolka ditt svar som att man bestämmer hela sommaren vartannat år. Den som läser och inte är insatt kan ju inte gissa att du menade två veckor i taget. ;)

Ja jag var lite otydlig där tror jag :)

Fasta veckor vet jag dock flera som har. Men det är nog vanligare där det finns stora samarbetsproblem såklart.
  • sextiotalist

Om hon inte vill vara ifrån sina barn så länge som 4 veckor, så finns det all möjlighet att barnen åker över till henne några dagar under er semester, problemet löst.
    Att hon vill att ni ska ha semester olika tider för att hennes barn ska ha så roligt som möjligt, så är det helt fel, hon är ju själv ledig skriver du och därmed så är det inte något problem.

Vi hade samma problem, men hon fick backa rejält, dels för att hon hade ingen som helst rätt att styra över min semester, vilket sambon gjorde klart för henne (dessutom så var dagis stängt under fyra veckor, privat, så vi var tvungna att se till att någon av oss var lediga). Sambons arbetsplats var nedstängt under tre veckor under sommaren, så tre av hans fem veckor var redan uppstyrda.

Min egna semesterdagar använde jag till att vara med sambon, sonen eller gjorde resor (med sambon och sonen, ensam eller med sonen), så jag fanns inte tillgänglig för att ta hand om sambons tidigare barn, det var en sak som föräldrarna fick hantera.

• Anonym (Usch.)

Haha visst är det kul med xfruar. Min sambos ex ansåg att vi skulle ha 3 veckor i rad så hon kunde ha dem 3 veckor på dela.upp detmester efteråt. Vi gick med på det och sen bokade hon in massa saker ( och sa till barnen innan pappa såklart ) på vår tid så tillslut hade vi dem hos oss 5+5 dagar. Inte ens 10 dagar sammanhängande liksom.

Förra året sa vi ifrån om det och hade ungefär vv som vanligt. Men iår var det dags igen. Vet inte hur hon snurrade ihop det men hon ska jobba hela sommaren så våra 3-4 semestervecko är ju tydligen helt oviktiga, för vi ska anpassa oss efter hennes HELA sommar.

Säg till din sambo att han får ta diskussionerna själv och antingen fortsätter ni med vv som vanligt, eller så kan ni dela på något annat sätt. Att ha 2 eller 3 sammanhängande veckor är knappast för långt ifrån en förälder i de åldern. Hur många barn är inte iväg på läger 7-14 dagar utan någon förälder liksom?

• Anonym (Sortera)
    Anonym (Usch.) skrev 2017-02-15 12:21:00 följande:

Haha visst är det kul med xfruar. Min sambos ex ansåg att vi skulle ha 3 veckor i rad så hon kunde ha dem 3 veckor på dela.upp detmester efteråt. Vi gick med på det och sen bokade hon in massa saker ( och sa till barnen innan pappa såklart ) på vår tid så tillslut hade vi dem hos oss 5+5 dagar. Inte ens 10 dagar sammanhängande liksom.

Förra året sa vi ifrån om det och hade ungefär vv som vanligt. Men iår var det dags igen. Vet inte hur hon snurrade ihop det men hon ska jobba hela sommaren så våra 3-4 semestervecko är ju tydligen helt oviktiga, för vi ska anpassa oss efter hennes HELA sommar.

Säg till din sambo att han får ta diskussionerna själv och antingen fortsätter ni med vv som vanligt, eller så kan ni dela på något annat sätt. Att ha 2 eller 3 sammanhängande veckor är knappast för långt ifrån en förälder i de åldern. Hur många barn är inte iväg på läger 7-14 dagar utan någon förälder liksom?

DU tycker inte det är för lång tid att vara iväg från en förälder. Trådstartarens bonusbarn kanske tycker det. Bonusbarnens mamma kanske tycker det. Fast du kanske kan svara för alla barn och föräldrar?
  • Anonym (Bonusmamman)

Barnen älskar att vara hos oss! Att de bör lång tid förra året v att hon lämnade bort dom samt att dom v hos farmor , mormor mm. Men he man gemensmvårdad kommer man överens tillsammans kring barnen inte med barnen bakom ryggen. Det är mkt hon säger som barnen inte alls håller med om. Men jag bokar inget på min semester utan inväntar möte då som nu ska t barnen ev våran vecka i vår och åka utomlands. Då ville hon sammarbeta! Och få godkännande av min man.

Men de är synd!

Men det är som vissa skriver att man får göra allt man vill under semestern sen bara låta dom vara med om dom är hos oss annans inte. Men jag vet att dom blir besvikna då dom inte får följa med på saker oavsett om de är hos oss eller sin mamma.

• Brumma
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-20 09:00:22 följande:

Barnen älskar att vara hos oss! Att de bör lång tid förra året v att hon lämnade bort dom samt att dom v hos farmor , mormor mm. Men he man gemensmvårdad kommer man överens tillsammans kring barnen inte med barnen bakom ryggen. Det är mkt hon säger som barnen inte alls håller med om. Men jag bokar inget på min semester utan inväntar möte då som nu ska t barnen ev våran vecka i vår och åka utomlands. Då ville hon sammarbeta! Och få godkännande av min man.

Men de är synd!

Men det är som vissa skriver att man får göra allt man vill under semestern sen bara låta dom vara med om dom är hos oss annans inte. Men jag vet att dom blir besvikna då dom inte får följa med på saker oavsett om de är hos oss eller sin mamma.

Självklart blir man besviken ibland - men har man två hem finns inte alltid möjlighet att delta i allt. För det är väl inte så att resten av familjen lever på sparlåga bara för att alla inte är samlade? Din dotter tex, hon skall ju inte behöva avstå från att leva ett normalt liv halva tiden bara för att hennes bror och bonussyskon bor vv hos sin andra förälder. Din son skall inte behöva avst0 från en normal semester med sin mamma och syster för att bonussyskonen är hos sin mamma just då.

Man får lite utgå från verkligheten, och verkligheten är att bonusbarnen har två hem som de delar sin tid mellan lika mkt. Din dotter har inte det. Och din son har en annan förälder än dina bonusbarn och därför andra förutsättningar (som i förväg överenskommen semester).
  • Anonym (Sortera)
    Brumma skrev 2017-02-20 10:07:31 följande:

Självklart blir man besviken ibland - men har man två hem finns inte alltid möjlighet att delta i allt. För det är väl inte så att resten av familjen lever på sparlåga bara för att alla inte är samlade? Din dotter tex, hon skall ju inte behöva avstå från att leva ett normalt liv halva tiden bara för att hennes bror och bonussyskon bor vv hos sin andra förälder. Din son skall inte behöva avst0 från en normal semester med sin mamma och syster för att bonussyskonen är hos sin mamma just då.

Man får lite utgå från verkligheten, och verkligheten är att bonusbarnen har två hem som de delar sin tid mellan lika mkt. Din dotter har inte det. Och din son har en annan förälder än dina bonusbarn och därför andra förutsättningar (som i förväg överenskommen semester).

Jag förstår hur du tänker men så funkar det ju ändå inte riktigt. Många har en ekonomi att ta hänsyn till och kan kanske inte göra större familjeaktiviteter både när bonusarna är borta och när de är hemma. Precis som en kärnfamilj inte alltid åker på flera semestrar. Och då blir det onekligen ett val att göra saker med eller utan bonusarna.
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-21 07:50:37 följande:

Jag förstår hur du tänker men så funkar det ju ändå inte riktigt. Många har en ekonomi att ta hänsyn till och kan kanske inte göra större familjeaktiviteter både när bonusarna är borta och när de är hemma. Precis som en kärnfamilj inte alltid åker på flera semestrar. Och då blir det onekligen ett val att göra saker med eller utan bonusarna.

Jag skrev inte att man alltid skall göra dubbelt. Snarare tvärtom..

Man kan inte planera livet enbart efter ngn som är där på halvtid. Det är inte rättvist mot de barn som bor på heltid. För i praktiken innebär det att man planerar in ett år på 182 dagar istället för 365. De andra 182 dagarna räknas ju för de heltidsboende barnen också, men då skall de leva på sparlåga?
  • Anonym (Sortera)
    Brumma skrev 2017-02-21 09:02:52 följande:

Jag skrev inte att man alltid skall göra dubbelt. Snarare tvärtom..

Man kan inte planera livet enbart efter ngn som är där på halvtid. Det är inte rättvist mot de barn som bor på heltid. För i praktiken innebär det att man planerar in ett år på 182 dagar istället för 365. De andra 182 dagarna räknas ju för de heltidsboende barnen också, men då skall de leva på sparlåga?

Beror ju på vad du menar med sparlåga? Det handlar om semester så jag tänker på semesterresor eftersom det ofta är det som kräver planering. En annan sak att åka och bada, göra utflykter och liknande. Men om man gör semesterresor utan bonusarna så kan det ju innebära att de inte får semester alls med sin ena förälder? Om båda föräldrarna resonerar likadant kan det till och med bli så att de inte få resa med på någon av familjens resor. Är det mer rättvist tycker du?
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-23 08:04:33 följande:

Beror ju på vad du menar med sparlåga? Det handlar om semester så jag tänker på semesterresor eftersom det ofta är det som kräver planering. En annan sak att åka och bada, göra utflykter och liknande. Men om man gör semesterresor utan bonusarna så kan det ju innebära att de inte får semester alls med sin ena förälder? Om båda föräldrarna resonerar likadant kan det till och med bli så att de inte få resa med på någon av familjens resor. Är det mer rättvist tycker du?

Om man har semester vissa veckor- som TS har - och en förälder (i detta fall bonusbarnens mamma) vägrar planering eller på annat sätt omöjliggör att man kan planera utifrån att alla barn är där så måste man kunna planera in familjesemestern på de veckor man faktiskt HAR semester.

Ja, det är synd om bonusbarnen inte får någon resa (om det är vad som är planerat) men det ansvaret får i detta fall mamman ta på sig. Här anser jag att de andra barnen inte skall behöva skippa en semesterresa. DET är nämligen inte rättvisa.

Som ett exempel så hade vi en överenskommen semester med bonusdotterns mamma. Vi planerade in en semesterresa till Spanien tillsammans med svärföräldrar och kusiner. Två månader innan resan kommer mamman på att hon fyller år och att hon vill att dottern är hos henne istället. Kontentan blir att bonus tyvärr inte kunde åka med till Spanien. Ngn resa med mamma samma tid blev det inte heller eftersom de firade hemma. Visst, det var jättesynd att hon inte följde med och vi var både arga och ledsna MEN att flytta resan gick inte och att ställa in hade inte varit rättvist mot resterande barn. Mamman fick i detta fall ta ansvaret.
Svar på tråden Semesterplanering ????