• senalena

Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?

Som frågan lyder, vad behövs egentligen?

Det verkar inte finnas någon direkt koncensus, varken hos MVC eller hos gemene mammor. Affärerna vill ju bara sälja på en allt de har så där kan man inte fråga och få ett ärligt svar.

Jag har inte många nära vänner och den enda tjejkompis som fått barn är supersnål. Hon säger att jag inte behöver spjälsäng för barnet kommer ändå sova hos mig, köp billigaste vagen för hon växer ur den om två år, köp alla kläder på Myrorna etc. Så jag vet inte riktigt om jag vill ta hennes råd. (Kan tilläggas att hon är snål, inte fattig. Hon har massa pengar på kontot som säkert är där för att hon snålar.)

Vad behöver jag egentligen? Vad är prio? Typ en lista inför förlossningen.

• Svar på tråden Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?
  • nnnnnnnn

Ang. säng:
    VI hade spjälsäng i 1,5 - 2 år, sen lade vi en 90 madrass på golvet. Ingen risk för att ramla ner och man får plats bredvid att läsa saga.
    90-säng räcker väldigt länge!
    Vet många barn som mått dåligt varje gång som växa-sängen blir större, de har vaknat och varit ledsna ett par nätter varje gång, så det blev ju rätt onödiga vakennätter....

• vikkey
    senalena skrev 2017-02-09 17:32:41 följande:

Tack så mycket för alla bra tips!

Bil har vi så babyskydd blir nog ett måste.

Vagn är också ett måste men alla modeller gör mig snurrig.  Vår kika på vad som är viktigt. Vi har en rätt bred hiss så jag tror de flesta moeller bör fungera.

Skötbord och babygym får vi ärva.

Kläder hoppas jag få, man vet ju inte om det blir en stor eller liten bäbis.

Någon form av säng ska vi nog köpa, funderar någon av de dyrare som kan utvecklas till en växasäng, då har man ju flera år framöver.

Har ni några bra tips på bärselar eller schalar?

Hur är det med åkpåse? Huvudkudde? Mjölkpump? Nappar och flaskor? Hur har ni andra löst det?

Kör på nån enstaka uppsättning 50, och några i strl 56 - det går vika upp, och de växer fooooort! Sen får man som sagt ofta massor med kläder, så det behöver man sällan köpa så mkt av i början. :)

Åkpåse är ett måste för mig i norr, köpte en rejäl direkt, en Voksi Urban. Dyr, men galet varm då jag dessutom brukar ha gossen sovande ute i vagn på förmiddagarna. Huvudkudde har vi köpt, men inte haft särskilt behov av - men kostar samtidigt vara en minislant på Ikea.

Pump har jag på listan över saker man köper om man behöver. Hyfsat dyra i inköp och svåra att sälja av hygieniska skäl. På vårt BB fick man dessutom låna/hyr en pump om det behövdes. :) Flaskor, ersättning etc - köp vid behov. Funkar amningen behövs det inte! Napp är ett ställningstagande, vissa tycker den påverkar amningen (olika suggrepp) för mkt och väljer bort den, men för andra behövs den då vissa barn har extremt sugbehov. Heller inget dyrt inköp, vi hade med oss till BB och den behövdes redan då (då vår pojk flask/sondmatates efter en lite stökig start i livet) o blev lugnare med napp. :)
  • Charlotte N

Babyskydd, amningsinlägg och en BRA salva för såriga bröstvårtor, babynest, säng med lakan, täcke och kudde, vagn, skötbord, miniderm och inotyol, lite kläder (gärna byxor med fot och bodysar man inte drar över huvudet) och några pyjamaser. En lagom varm overall, åkpåse eller täcke och lakan till vagnen, några filtar, en babysitter.

• elyse

Tänk på att du kan sälja av det du märker att du inte behöver.

• Jag är bara jag
    Hur är det med åkpåse? Huvudkudde? Mjölkpump? Nappar och flaskor? Hur har ni andra löst det?
    Köpte åkpåse på loppis,när han föddes var det så varmt så tjockt täcke räckte. Kudde är inget måste i början, men kan vara bra sen för att undvika platt huvud. Pump-ja, men bara om amningen inte räcker så du ger ersättning och vill pumpa ur eller h*n vägrar amma eller om du vill pumpa ur för senare tillfällen. Napp-inget måste, man ser vad tiden lider om barnet behöver. Vi köpte när han gastat en hel dag och inget hjälpte så napp är vår nödlösning-inget han har jämt. Flaska-bara om du inte tänker amma eller bara tänker delamma. Ska du både amma och ge ersättning rekommenderar jag antikolikflaska-rinner saktare så det är troligare h*n tar bröstet då och man slipper lite magont.
  • Anotherone

Har ni några bra tips på bärselar eller schalar?

Vi hade både en babybjörn-bärsele och en sjal, en Moby. Sjalen tvärvägrade som sagt min son men selen funkade när han blev lite äldre, typ 2-4 månader kanske. Sen blev han för tung

Åkpåse siktar jag på att slippa den här gången då vår bebis kommer kring Valborg. Men första barnet var ett vinterbarn så då behövde vi ju en sån.
    Vintertid hade vi ett fårskinn i vagnen som värmde bra underifrån och sen en tunnare åkpåse. Var det regn-eller snöoväder hade vi en sån där fotsack som gick att dra över som skydd.

Huvudkudde ska inte små barn ha, så det kan ni bortse ifrån. Har dock sett nu att det är poppis med såna där små "pandakuddar", det fanns inte när min son föddes -06!

Mjölkpump hade jag förberett men den funkade inte, det var en Avent. Jag fick knappt ut något alls. Sen fick vi hyra en av märket Medela från BB istället och då gick det bättre. Så det kanske inte är något måste att ha innan.

Jag kunde inte amma första barnet mer än 5-6v av olika skäl så även den här gången har vi förberett med lite nappar och flaskor. Vanlig napp också, har bebisen ett stort sugbehov kan det vara bra att ha.

• Grynet10

med de fyra barn vi har så har vi köpt på oss på tok för mkt
    det som har använts är
    kläder, beroende på årstid hur mkt och vad som. de som föddes på sommaren behövde betydligt mindre än den som föddes på vinter
    vagn
    badbalja, badolja, badcape
    blöjor
    amnings inlägg
    babysitter efter ngr veckor
    bilstol!!!

• senalena

Tack för alla bra tips. Knodden kommer i september så det låter som blandad uppsättning av kläder, påsar och filtar är ett behov.

• elyse

Man vet ju aldrig hur det blir heller. Jag hade gärna haft en bröstpump när mjölken rann till. Råkade stå och titta i en spegel i helfigur när brösten på nån sekund blev till stenhårda bollar. Jag grät och min snälla svärmor (som vi bodde hos då pga vattenläcka) åkte till ett apotek och hann fram fem i sju. Köpte sista pumpen de hade. Satan så skönt (och ont samtidigt) det var att få pumpa bort det värsta trycket. Så kan det gå.

• Physalis

Sänggkläder kan ni använda era egna, vik de bara en gång så blir de samma storlek som ett babylakan.

Köp bara lite kläder, ni vet inte storlek eller typ av bebis förens den kommer ut.

Köp en mössa, det är viktigt pga fontanellen.

Vi använde och använder mycket plstsad frotté. Är bra att lägga på skötbordet så att det bara är att byta ut ifall det sker en olycka. Har haft i vagnen och sängen också även om det aldrig hänt olyckor där.

Kudde och täcke har varit rätt värdelöst för oss. Kudden har inte använts och täcke har sparkats av.

Angående nappar och flaskor så beror det lite på hur ni bor och ifall du eller din partner kan åka iväg direkt när ni upptäcker ett behov. Vi hade flaskor köpta som först användes när bebisen började dricka vatten ett par månader senare. Nappar köpte vi inte men mannen fick åka iväg akut en dag när det inte gick längre.

Ska man vara krass så är det som absolut behövs väl egentligen den typ av blöja ni tänkt använda, verktyg för att rengöra efter blöjbyte och rengöring av navel, det som behövs för den typ av mat ni väljer, någonstans för bebisen att sova samt kläder att ta hem bebisen från BB i. Resten går att lösa sen om ni har möjligheten att handla vid behov.

Korrekturläser som en kratta
  • Misscaswell

Det vi behövde de första månaderna:

Blöjor
    Dyna att lägga på bänken som vi använder som skötbord
    Babyolja (fast vanlig rapsolja funkar lika bra)
    Torra tvättlappar
    Våtservetter
    Rymlig men smidig väska att använda som skötväska
    Vagn (köp en som passar dina behov, inte nödvändigtvis den billigaste)
    Bärsjal
    Babynest
    Minihanddukar (ikea)
    Filtar i ull och bomull
    Badbalja (ikea)
    Kläder (fick det mesta nytt eller begagnat av släktingar/vänner)

• Jag är bara jag

Just det- plastad frotté har vi med i korgen och vagnarna. Behövs med en kräkbebis och vid bajsolyckor som heter duga.

• Sunset08

Angående barnvagn så är den här sidan ganska bra: www.hittabarnvagn.nu/

Där kan man få ett hum om vilka kriterier som är viktiga för en. När man väl vet ungefär vilka alternativ som känns bra för en så föreslår jag att man läser på om dem. Sen är det smart att gå till en affär och känner och klämmer lite på vagnar. Tips då är att ta med sig något på några kilo så att man känner hur vagnen är med vikt i.

Lycka till med förberedelserna :)

• Fru Ve

Det jag förberett till min kommande bebis (beräknad om 21 dagar) är:

- Bebiskläder, inklusive ytterkläder.
    - Blöjor + salva till rumpan + tvättlappar.
    - Filtar (men det kan man ju ha vilka filtar som helst)
    - Babyskydd
    - Babynest (tänker samsova, har ingen spjälsäng)
    - Vagn
    - Dyna att byta blöja på (har inget skötbord, tycker det är onödigt).
    - Bärsjal

Badbalja tycker jag är onödigt då bebisen först kan bada i handfatet och sen i vanliga badkaret. Jag har inte badat mina bebisar så jätteofta heller, mest tvättat av.  Detta är mitt tredje barn så det är lite lättare då att hitta i djungeln av allt man "ska" ha. T.ex. babysitter hatade min första son så den användes aldrig. Till andra sonen använde vi den men lånade sen ut den. Om denna bebis verkar vara typen som gillar babysitter tänkte jag be att få tillbaka den.

• Fru Ve

Amningskupor och ordentliga bindor till en själv är också bra.

Svar på tråden Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?