• Anonym (Steril)

    Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering

    Någon/någons man som gjort en återställning av en sterilisering?

    Undrar isåfall över ålder vid sterilisering/refertelisering, kostnad, klinik, komplikationer och självklart resultat!

  • Svar på tråden Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering
  • Anonym (jippi)

    Här är op genomförd och maken fick resultatet"fåtal aktiva spermier", men vår svenska läkare påstod att det skulle gå ändå. Vi är inne på fjärde försöket nu och jag börjar misströsta lite fast jag vet att det är för tidigt för det...

  • Anonym (Barn längtan)
    Anonym (jippi) skrev 2018-11-02 03:00:12 följande:

    Här är op genomförd och maken fick resultatet"fåtal aktiva spermier", men vår svenska läkare påstod att det skulle gå ändå. Vi är inne på fjärde försöket nu och jag börjar misströsta lite fast jag vet att det är för tidigt för det...


    Hej. Förstår din misströstan men ge inte upp! Min mans sperma prov efter op sa att han först va nästan godkänt dock avdrag av lätta spermier. Men han gjorde om provet sen efter 4 månader å då blev det 100% godkänt. Så ni kan ju testa att göra om det också å se om resultatet bara va en tillfällighet. Enligt läkaren på kliniken vi träffar så har det gjorts studier på ca 100 män som hade fullt fungerande spermie men som alltid någon gång inte riktigt fick ett godkänt prov och det kunde bero på en vanlig infektion i kroppen just den dagen.

    Kram och lycka till!
  • Anonym (Barn längtan)
    Anonym (jippi) skrev 2018-11-02 03:00:12 följande:

    Här är op genomförd och maken fick resultatet"fåtal aktiva spermier", men vår svenska läkare påstod att det skulle gå ändå. Vi är inne på fjärde försöket nu och jag börjar misströsta lite fast jag vet att det är för tidigt för det...


    Hej. Förstår din misströstan men ge inte upp! Min mans sperma prov efter op sa att han först va nästan godkänt dock avdrag av lätta spermier. Men han gjorde om provet sen efter 4 månader å då blev det 100% godkänt. Så ni kan ju testa att göra om det också å se om resultatet bara va en tillfällighet. Enligt läkaren på kliniken vi träffar så har det gjorts studier på ca 100 män som hade fullt fungerande spermie men som alltid någon gång inte riktigt fick ett godkänt prov och det kunde bero på en vanlig infektion i kroppen just den dagen.

    Kram och lycka till!
  • Desny

    Hej! Ser att det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd men chansar och hoppas på svar. Vi var i Danmark i augusti 2018 hos Henrik och återställde sterilisering. Dock har vi nu efter en tids försök fått reda på att det endast finns ett fåtal spermier och att de är orörliga. Är det någon av er som lyckats bli gravida eller hur ser eran resa ut?

    Förslaget från läkare är att vi gör ivf/ icis men har fått nekat detta i den offentliga regin så får söka oss privat och betala dyra pengar. Önskar man haft facit i hand och gjort detta den början istället för operation.

  • Anonym (jippi)

    Vi har nu försökt i ett och ett halvt år. Vi har genomgått en utredning och fått beskedet att privat ivf i en stad många timmar bort är enda alternativet. Det har vi inte råd med efter operationen. Jag vill bara ö ibland. Ganska ofta faktiskt. Och jag känner mig arg på läkaren och allt vi läste innan operationen om hur väldigt stora chanser man hade att det skulle fungera.

  • Anonym (jippi)
    Desny skrev 2020-01-09 23:38:24 följande:

    Hej! Ser att det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd men chansar och hoppas på svar. Vi var i Danmark i augusti 2018 hos Henrik och återställde sterilisering. Dock har vi nu efter en tids försök fått reda på att det endast finns ett fåtal spermier och att de är orörliga. Är det någon av er som lyckats bli gravida eller hur ser eran resa ut?

    Förslaget från läkare är att vi gör ivf/ icis men har fått nekat detta i den offentliga regin så får söka oss privat och betala dyra pengar. Önskar man haft facit i hand och gjort detta den början istället för operation.


    Exakt samma hos oss! Känner mig rent lurad!
  • Desny

    Gud vad tråkigt att höra! Känner samma här...

    Hade kontakt med en välkänd Urolog i sverige igår och han sa att tyvärr har han fått operera om flera patienter som varit i Danmark och att han undrar vad de håller på med där borta. Ett jätte enkelt ingrepp som inte ska kunna misslyckas. Det enda som operation ej kan påverka är såklart kvalitén som ofta styrs av hur längesedan steriliseringen utfördes.

    Att inte få hjälp i Sverige nu på grund av detta känns så jäkla tråkigt. Jag förstår om man nekat oss hjälp om min man utfört sterilisering under tiden för vår relation eller om vi inte betalat själva för att återställa.

    Jag personligen känner mig diskriminerad av vården i Sverige. Man menar på att alla kvinnor (borde även vara män tycker jag) under 40 år ska ha samma rättigheter att skaffa barn. Jag som ofrivilligt barnlös kvinna ska alltså ha rätt att få hjälp med assisterad befruktning. Men inte om jag är i en relation. Så jäkla sjukt! Jag måste alltså skilja mig för att få samma rättigheter.

    Jag kontaktar alla jag kan just nu, pratar med patientnämnden, politiker, läkare på Sveriges största sjukhus för jag tycker att detta är helt galet.

    Ursäkta långt inlägg från arga mig. Hur har ni tänkt gå vidare?

  • Anonym (jippi)
    Desny skrev 2020-01-10 22:14:46 följande:

    Gud vad tråkigt att höra! Känner samma här...

    Hade kontakt med en välkänd Urolog i sverige igår och han sa att tyvärr har han fått operera om flera patienter som varit i Danmark och att han undrar vad de håller på med där borta. Ett jätte enkelt ingrepp som inte ska kunna misslyckas. Det enda som operation ej kan påverka är såklart kvalitén som ofta styrs av hur längesedan steriliseringen utfördes.

    Att inte få hjälp i Sverige nu på grund av detta känns så jäkla tråkigt. Jag förstår om man nekat oss hjälp om min man utfört sterilisering under tiden för vår relation eller om vi inte betalat själva för att återställa.

    Jag personligen känner mig diskriminerad av vården i Sverige. Man menar på att alla kvinnor (borde även vara män tycker jag) under 40 år ska ha samma rättigheter att skaffa barn. Jag som ofrivilligt barnlös kvinna ska alltså ha rätt att få hjälp med assisterad befruktning. Men inte om jag är i en relation. Så jäkla sjukt! Jag måste alltså skilja mig för att få samma rättigheter.

    Jag kontaktar alla jag kan just nu, pratar med patientnämnden, politiker, läkare på Sveriges största sjukhus för jag tycker att detta är helt galet.

    Ursäkta långt inlägg från arga mig. Hur har ni tänkt gå vidare?


    Vi ser ingen annan väg än att be och hoppas. Det enda förslaget de gav oss under utredningen förutom ivf var privat heminseminering med annans sperma och det känns inte aktuellt. Uppdatera gärna om du hör något nytt om ämnet. Var finns denna urolog du talar om?
  • Desny

    Tråkigt besked från läkarna. Igår hittade jag ett reportage med läkaren Lars Henningsohnen på Karolinska sjukhuset. Han har tidigare hjälpt bland annat patienter som tidigare varit i Danmark men får inte göra det längre på grund av prioriteringar och långa köer.

    Vi kommer troligtvis gå vidare privat trotts pengarna men vill ändå inte släppa detta för alla andra som kommer efter oss och för de som inte har den möjligheten ekonomiskt. Vet inte alls om det skulle hjälpa för er men har sett att det finns avbetalningsmöjlighet på de privata klinikerna. För vår del blir det isåfall IVF i Göteborg.

  • Anonym (J)

    Hej.

    Min man har precis opererat sig och satt ihop sädeslederna. Operationen gick bra. Vi vill verkligen ha barn tillsammans. Har någon i samma situation lyckats blivit gravid?

  • elsa198

    Samma här, min partner opererades nyligen på carlanderska. Också nyfiken på andras erfarenheter.

  • Anonym (jippi)

    Jag är så jäkla förbannad. Dels det att vi inte lyckats bli gravida, men också att maken börjat få problem med ärret och den sexuella förmågan. Vi har sökt hjälp för det hör i vår region, men de vägrar hjälpa. Att de inte tänker operera om honom fattar jag, men att de inte ens vill hjälpa hans smärtor är obegripligt!

  • Krizz87
    Anonym (jippi) skrev 2021-04-27 16:14:04 följande:

    Jag är så jäkla förbannad. Dels det att vi inte lyckats bli gravida, men också att maken börjat få problem med ärret och den sexuella förmågan. Vi har sökt hjälp för det hör i vår region, men de vägrar hjälpa. Att de inte tänker operera om honom fattar jag, men att de inte ens vill hjälpa hans smärtor är obegripligt!


    Hej. 

    Hur har det gått för din man? 
    Har han fortfarande ont från sin reversering?
  • Anonym (jippi)
    Krizz87 skrev 2023-01-26 02:44:50 följande:
    Hej. 

    Hur har det gått för din man? 
    Har han fortfarande ont från sin reversering?
    Läget samma utom att vi beslutat oss för ivf och lånat pengar för det. Fortfarande ont och ingen instans bryr sig förutom att urologen över telefon erbjöd smärtstillande. Ska kolla om ivfkliniken har något tips, men den är ju privat och lär kosta.
Svar på tråden Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering