• Anonym (N)

Vilken religion skulle passa mig?

Mest nyfiken, jag brukar kalla mig själv för ateist eftersom jag inte tror på någon allsmäktig gud som sitter och håller tal, men jag känner inte riktigt att det stämmer.

Kan börja med att säga att jag tror på allt vetenskapligt, big bang, evolution etc etc. Sedan så känner jag ändå att det finns något runt omkring som driver atomer, molekyler etc att samarbeta och på så vis skapa liv. Jag känner inte att kraften är dömande eller skapar reglar (som guden i bibeln), osäker på om jag ens kan tycka att den är en medveten kraft eller något som bara "är", det kanske är en naturkraft som inte hittats än? Jag har ingen aning. Men iaf, det är som en grundkänsla i mig, att det finns något sånt, och jag tänker inte kalla det "gud". Jag älskar naturen och känner mig väldigt kopplad till den, känns som att träd kan lyssna, även om de inte kan uppfatta vad man säger på samma sätt som något som faktiskt har hjärna och öron kan.

Döden känns som bara ännu ett steg i rundgången, man återgår till massa beståndsdelar som tas upp av andra levande organismer, och så så sätt sprids man visare. 

Att människor är mer kapabla till att tänka steget längre än andra djur är inget som jag ser som något medvetet, det bara blev så med evolutionen, vi behandlas inte annorlunda efter döden än vad en mus gör, eller en växt. Vi återgår till att vara helt under kontroll av denna "grundkraft" igen.

Finns det någon redan existerande religion/filosofi som skulle kunna passa in på det här? Tack för svar.

• Svar på tråden Vilken religion skulle passa mig?
  • Anonym (Buddha)
    Anonym (N) skrev 2017-02-19 20:25:40 följande:
    För att vara helt ärlig visste jag inte att man kunde hitta sånna grupper alls i sverige, men det kanske har att göra med att jag aldrig tänkt på det förut. Är nog större chans att hitta buddhistgrupper skulle jag tro i så fall :)

Jaa... jag har tittat runt på böcker, och det känns skumt att läsa en svensk eller engelsk översättning och sedan står det att författaren är ditt eller datt, känns helskumt, men det kanske inte finns några raka översättningar? Kanske är mycket trevligare att läsa en bok där en person har lagt i sina egna tankar om det dom skriver om, men samtidigt vill jag ju helt läsa om buddhismen/taoismen, jag vill kolla igenom deras skrifter som de utgick ifrån liksom. Sedan kanske jag lär mig mer av att läsa trevligare böcker, jag ska skriva ner Thich Nhat Hanh och Hermann Hesse så att jag kommer ihåg namnen när jag går runt och kollar på biblioteket, sedan ska jag se efter den där boken av Marie Ericsson också.
    Jag vet inte riktigt var jag ska börja, om jag är ärlig, det finns säkert hur mycket som helst, men det känns bra att ha ett fokuserat område iaf 

Jah, jag brukar undvika att läsa om självaste författaren när jag läser böcker (skönlitteratur) för att annars finns risken att jag försöker se vad personen har skrivit från dens perspektiv.

När det är en mer instruktionsbok / facklitteratur då vill jag veta lite mer om författaren så att det är någon med nån form av kunskap. :)

Vet ej hur det är med taoistiska böcker. (Förutom Te enligt Nasse, den kan jag starkt rekommendera)

Det borde finnas texter och böcker direkt översatta från kinesiska tycker jag, då till engelska. men vid varje översättning så trillar ju mycket betydelse bort. det blir automatiskt en parafras och översättarens egen prägel.
    Och vid buddhistiska översättningar är det svårt om det är från tibetanska eller från sanskrit då det är lite som latin, att ett ord har många betydelser som dessutom ändras lite beroende på sammanhang. Det kanske även är så med kinesiska.

• Anonym (N)
    Anonym (Buddha) skrev 2017-02-20 02:27:08 följande:

Jah, jag brukar undvika att läsa om självaste författaren när jag läser böcker (skönlitteratur) för att annars finns risken att jag försöker se vad personen har skrivit från dens perspektiv.

När det är en mer instruktionsbok / facklitteratur då vill jag veta lite mer om författaren så att det är någon med nån form av kunskap. :)

Vet ej hur det är med taoistiska böcker. (Förutom Te enligt Nasse, den kan jag starkt rekommendera)

Det borde finnas texter och böcker direkt översatta från kinesiska tycker jag, då till engelska. men vid varje översättning så trillar ju mycket betydelse bort. det blir automatiskt en parafras och översättarens egen prägel.
    Och vid buddhistiska översättningar är det svårt om det är från tibetanska eller från sanskrit då det är lite som latin, att ett ord har många betydelser som dessutom ändras lite beroende på sammanhang. Det kanske även är så med kinesiska.

Förstår vad du menar :) Det är lite synd att det blir så, men det finns inget att göra åt.
    Jag får se var biblioteket har, det är ju möjligt att de har ett stort utbud, men jag har aldrig riktigt varit inne i den sektionen av biblioteket. Om de inte har några rekommenderade böcker så lär jag nog plocka upp vad som helst att kika i, haha.
    Om det verkar rätt så kan jag ju alltid köpa en bok senare.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ateist) skrev 2017-02-20 00:28:40 följande:
    Exakt en känsla, vilket inte ger ett skit förutom att du känner dig bra, mao allt finns i ditt huvud, du inbillar dig saker för att du tycker du mår bra av det.

Du skriver att du vill lära dig mer om något som finns inom dig, det som finns inom dig är en inbillning, så vad hoppas du lära dig av en inbillning? Du skriver ju själv att det är luddigt, dvs det är något du själv kan forma till vad du vill, så hur kan man lära sig något om något som man själv kan forma till vad man vill?
    Vad har du emot att jag tycker det är trevligt?
    Vadå forma till vad jag vill? det här är en känsla/tanke som har växt fram av sig själv i mig de senaste 15 åren, inte något som ändrat form. 

Känslan är i princip lik känslan av att "djur har känslor och kan tänka som jag", säger inte att det är på samma nivå, men ja, det är fånigt att prata med djur och behandla dom som personer (eller?) men det betyder inte att jag slutar med det eller börjar känna annorlunda för att någon tråkig person på nätet säger att det är inbillning.
  • Anonym (Ateist)
    Anonym (Buddha) skrev 2017-02-20 02:12:38 följande:

Förvisso inbillar människan sig mycket. det är sant.

Men alla kan inte alltid komma till en slutsats helt själv, man måste få utsätta sig för flera olika religioner, filosofier och teorier för att kunna vidga sina vyer. Och exempelvis Kognitiv beteendeterapi (KBT) som används idag runt om i världen och är en populär terapi from även i Sverige som har rötter från buddhismen.

Om man inställningen att känslor och tankar är inbillningar, då är det kanske en intressant sak att observera detta fenomen? och hur omgivningar och en själv påverkar detta? man kan kanske lära sig att se vad detta verkligen är och hur / varför det uppkommer. Förhoppningsvis kan man lära sig att se exempelvis varför man överreagerar på vissa saker, om man nu har en tendens till det, varför man blir jätteglad, ledsen eller arg.

Om man kan forma tankar och känslor till vad man vill, så är det kanske bra att ha observerat fenomenet så att man lättare kan styra det?

Nu blandar du ihop religion och vetenskap. Till skillnad från religion så ställer vetenskapen krav på bevis, vilket inte är fallet i religion, där räcker det att tro på något. Om KBT har anammats från buddhismen beror enbart på att det visat sig ha en faktisk och bevisbar användning och har ingenting med religionen i sig att göra. Man behöver till exempel inte vara troende buddhist för att KBT ska fungera, alltså har det inget med religionen i sig att göra. Dessutom behöver det inte ens vara buddhismen som KBT anammats från utan från kulturen som buddhismen föddes från. Folk kan till exempel ha använt KBT långt innan buddhismen ens uppfanns.
    Vetenskapen anammar vad som helst från vilken religion eller kultur som helst som går att bevisa fungerar.

Jodå, det finns rätt mycket observationer kring tankar och känslor, den kallas för psykologi. Skillnaden med den är dock att den är objektiv, den ställer inga krav på att man ska tro på något allsmäktig varelse.

Ser inget som helst fel i att tro saker, barn tror på tomten, vuxna tror på gud. Man kan tror på vad man vill så länge man inte blandar ihop det med verklighet. Börjar man tro att bara för att man tror något så kommer det påverka verkligheten så är man nog ute på hal is. Dels så uppmanar det till passivitet, du behöver inte göra något bara du ber till någon allsmäktig varelse så kommer det lösa sig. Och dels kan människors kollektiva tro lätt utnyttjas för att förse sig med makt, jag tror vi sett tillräckligt många exempel på det i världshistorien för att påstå något annat.

Jag tycker personligen alltid det är lika märkligt när troende människor besöker sjukvården, vad ska man med mediciner till om man bara kan be sin gud hela en? Om man öht behöver söka sjukvård (vetenskap) för att bli botad är inte det bevis nog för att det man tror på inte är något annat än ren inbillning?
  • Anonym (Buddha)
    Anonym (Ateist) skrev 2017-02-20 12:14:31 följande:
    Nu blandar du ihop religion och vetenskap. Till skillnad från religion så ställer vetenskapen krav på bevis, vilket inte är fallet i religion, där räcker det att tro på något. Om KBT har anammats från buddhismen beror enbart på att det visat sig ha en faktisk och bevisbar användning och har ingenting med religionen i sig att göra. Man behöver till exempel inte vara troende buddhist för att KBT ska fungera, alltså har det inget med religionen i sig att göra. Dessutom behöver det inte ens vara buddhismen som KBT anammats från utan från kulturen som buddhismen föddes från. Folk kan till exempel ha använt KBT långt innan buddhismen ens uppfanns.
    Vetenskapen anammar vad som helst från vilken religion eller kultur som helst som går att bevisa fungerar.

Jodå, det finns rätt mycket observationer kring tankar och känslor, den kallas för psykologi. Skillnaden med den är dock att den är objektiv, den ställer inga krav på att man ska tro på något allsmäktig varelse.

Ser inget som helst fel i att tro saker, barn tror på tomten, vuxna tror på gud. Man kan tror på vad man vill så länge man inte blandar ihop det med verklighet. Börjar man tro att bara för att man tror något så kommer det påverka verkligheten så är man nog ute på hal is. Dels så uppmanar det till passivitet, du behöver inte göra något bara du ber till någon allsmäktig varelse så kommer det lösa sig. Och dels kan människors kollektiva tro lätt utnyttjas för att förse sig med makt, jag tror vi sett tillräckligt många exempel på det i världshistorien för att påstå något annat.

Jag tycker personligen alltid det är lika märkligt när troende människor besöker sjukvården, vad ska man med mediciner till om man bara kan be sin gud hela en? Om man öht behöver söka sjukvård (vetenskap) för att bli botad är inte det bevis nog för att det man tror på inte är något annat än ren inbillning?

Nej då, buddhismen rättar sig efter vetenskapen, så det den religionen är redan blandad med vetenskap. exempelvis så är många buddhist munkar med i hjärnforskning, många munkar har varit med i undersökningar om hjärnplasticitet, hjärnans förmåga att forma om sig och vad hjärnans olika delar verkligen gör.

Precis man behöver inte tro på nånting konstigt för att KBT ska fungera, visst, nån kanske tycker det är jätteflummigt att försöka befinna sig i nuet, räkna tre andetag eller vad för uppgift man nu har. men det finns folk som tackar nej till KBT för att de vet att den har rötter från buddhism och det betyder ju då självklart att det måste finnas ondska i det :)

Ja, det finns säkerligen folk som har använt sig av dessa tanke tekniker innan buddhismen tog det till användning. dock va det lättare för västerländska forskare att kolla på just buddhist munkar och så för att kunna specificera riktlinjerna till att forma KBT.

Buddhismen går i det stora hela ut på att se verkligheten som den är, utan att ens personliga erfarenheter kastar skuggor över ens omdöme. vara öppen och ärlig. och vara aktiv, ser man vad som behöver göras så gör man det. och det har inga allsmäktiga gudar.

Men jag känner att jag har skrivit klart med dig, för att det verkar som du har missat religions lektionerna i skolan eller så kanske du inte har haft dem än. sedan så ser det ut som att du använder de abrahamitiska religionerna som måttstock för allt som kallas religion... Tack och hej :)

• Anonym (Ateist)
    Anonym (Buddha) skrev 2017-02-20 16:30:43 följande:

Nej då, buddhismen rättar sig efter vetenskapen, så det den religionen är redan blandad med vetenskap. exempelvis så är många buddhist munkar med i hjärnforskning, många munkar har varit med i undersökningar om hjärnplasticitet, hjärnans förmåga att forma om sig och vad hjärnans olika delar verkligen gör.

Precis man behöver inte tro på nånting konstigt för att KBT ska fungera, visst, nån kanske tycker det är jätteflummigt att försöka befinna sig i nuet, räkna tre andetag eller vad för uppgift man nu har. men det finns folk som tackar nej till KBT för att de vet att den har rötter från buddhism och det betyder ju då självklart att det måste finnas ondska i det :)

Ja, det finns säkerligen folk som har använt sig av dessa tanke tekniker innan buddhismen tog det till användning. dock va det lättare för västerländska forskare att kolla på just buddhist munkar och så för att kunna specificera riktlinjerna till att forma KBT.

Buddhismen går i det stora hela ut på att se verkligheten som den är, utan att ens personliga erfarenheter kastar skuggor över ens omdöme. vara öppen och ärlig. och vara aktiv, ser man vad som behöver göras så gör man det. och det har inga allsmäktiga gudar.

Men jag känner att jag har skrivit klart med dig, för att det verkar som du har missat religions lektionerna i skolan eller så kanske du inte har haft dem än. sedan så ser det ut som att du använder de abrahamitiska religionerna som måttstock för allt som kallas religion... Tack och hej :)

Nejdå, jag missade inte religionen i skolan, framför allt inte religionens historia, det är faktiskt anledningen att jag är väldigt skeptisk mot religion öht. Religion ligger till grund för rätt mycket skit genom tiderna och jag tror man gör alldeles rätt i att ifrågasätta den, vi ser trotts allt fortfarande exempel på vad religion kan föra med sig runt om i världen.

Även om buddhismen verkar vara bland de mer toleranta religionerna så har det förmodligen skett rätt mycket skit i buddhismens namn med. Tror du inte det?
    Men visst, du som alla troende kommer ju förmodligen bara se set positiva och inte det negativa i just din religion.

Tack och hej.
  • Anonym (Buddha)
    Anonym (Ateist) skrev 2017-02-20 16:48:56 följande:
    Nejdå, jag missade inte religionen i skolan, framför allt inte religionens historia, det är faktiskt anledningen att jag är väldigt skeptisk mot religion öht. Religion ligger till grund för rätt mycket skit genom tiderna och jag tror man gör alldeles rätt i att ifrågasätta den, vi ser trotts allt fortfarande exempel på vad religion kan föra med sig runt om i världen.

Även om buddhismen verkar vara bland de mer toleranta religionerna så har det förmodligen skett rätt mycket skit i buddhismens namn med. Tror du inte det?
    Men visst, du som alla troende kommer ju förmodligen bara se set positiva och inte det negativa i just din religion.

Tack och hej.

Ja, exempelvis Burma så sker det orättvisor i religionens namn. Det har till och med funnits buddhistiska sekter som har utfört terrordåd. exempelvis i Japan.

Men alla är vi människor och kan göra skit oavsett vilken religion eller inställning man har. Det finns inte ens en ideologi utan att det har sket skit i dess namn. Hej då då :)

• Anonym (Ateist)
    Anonym (Buddha) skrev 2017-02-20 17:14:53 följande:

Ja, exempelvis Burma så sker det orättvisor i religionens namn. Det har till och med funnits buddhistiska sekter som har utfört terrordåd. exempelvis i Japan.

Men alla är vi människor och kan göra skit oavsett vilken religion eller inställning man har. Det finns inte ens en ideologi utan att det har sket skit i dess namn. Hej då då :)

Japp, håller med, människor är kapabla till mycket skit, inte ovanligt att man försöker rättfärdiga det men under parollen, politik, religion, ekonomi, etc. Alltså finns det all anledning att vara skeptisk och ifrågasätta saker. Jag skulle till och med sträcka mig så långt som att påstå att det är de som inte ifrågasätter saker som står för större delen av allt skit som görs i "någontings" namn
  • absalon

Världen är full av trevliga religioner att välja mellan. Otrevliga likaså. Själv trivs jag bra som medlem av Svenska Kyrkan trots att jag inte är troende. Kyrkan lägger numera inga hinder i vägen för medlemskap. Man kan tro vad man vill. Eller låta bli att tro. Mycket bra.
    När man väljer religion, bör man vara medveten om att felval enligt andra religioners förkunnare medför transport till annan ändstation så småningom, än den man kanske hoppats på. Ett olösligt dilemma. Vad man än väljer anser andra att man väljer fel.
    Min rekommendation är därför att inte tro för mycket.Glad

• Anonym (Frågvis)
    absalon skrev 2017-02-20 20:14:28 följande:

Världen är full av trevliga religioner att välja mellan. Otrevliga likaså. Själv trivs jag bra som medlem av Svenska Kyrkan trots att jag inte är troende. Kyrkan lägger numera inga hinder i vägen för medlemskap. Man kan tro vad man vill. Eller låta bli att tro. Mycket bra.

När man väljer religion, bör man vara medveten om att felval enligt andra religioners förkunnare medför transport till annan ändstation så småningom, än den man kanske hoppats på. Ett olösligt dilemma. Vad man än väljer anser andra att man väljer fel.

Min rekommendation är därför att inte tro för mycket.

Varför gå till kyrkan om man inte är troende, vad får du ut av det? Och om du inte är troende, hur kan du tro att ett "felval" ger en annan destination ? Man föds , lever och dör . Thats it . Vilken annan destination tror du på när du säger att du inte tror?
  • absalon

Jag brukar påpeka för de troende, att vilket religionsval de än gör, så riskerar de att hamna på annan slutstation än vad de hoppas.
    Att tillhöra Svenska Kyrkan som icke troende medlem går alldeles utmärkt. Man riskerar varken uteslutning eller bannlysning. Själv värdesätter jag kyrkan som kulturinstitution. Körsång och annan kyrkomusik har SvK rejäl kläm på. Dop, bröllop och begravning likaså. Julottan är en verkligt fin tillställning, oavsett om man tror eller ej. Tycker det här med tro är väldigt överreklamerat.

• Anonym (N)

Glömde helt bort tråden! Ber om ursäkt :)

Lånade massa böcker om taoismen och var helt fascinerad över hur mycket det stämde överens med hur jag kände. Jag vet inte om buddhismen kan toppa det, men jag hade ju tänkt läsa på om båda, så varför inte :)

Svar på tråden Vilken religion skulle passa mig?