• Mojligtvisgravid

    Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!

    Hej!

    Igår var jag på mitt första VUL och jag var 100% säker på att jag var 7+0 men läkaren sa 5-6+0. Barnet längd: 3,25 mm.

    Det som chockade mig var att det var två hinnsäckar, varav den ena var tom. Jag gick hem och googlade så läser jag att det är vanligt att detta sker, att ena utvecklar före den andra. Detta kan också vara att jag har förlorat ena barnet.

    Ni som gjorde VUL tidigt, såg ni ett eller två embryo i säckarna?

    Såhär såg det ut för mig:

  • Svar på tråden Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!
  • Mojligtvisgravid
    Mojligtvisgravid skrev 2017-02-22 15:09:14 följande:

    Tack EpicNurse! Ska bli intressant, antingen eller två.

    En annan sak som jag tyckte var lite konstigt, det var att embryot var "utanför" säcken. Är detta vanligt? Hjärtat pulserade precis ovanför pilen. Nedanför pilen är gulesäcken, sa hon.Borde inte "fostret" vara i hinnesäcken, eller det kanske det är?


    Denna bilden är kanske tydligare, hon mätte att den var 3,25 mm.

  • EpicNurse
    Mojligtvisgravid skrev 2017-02-22 15:09:14 följande:

    Tack EpicNurse! Ska bli intressant, antingen eller två.

    En annan sak som jag tyckte var lite konstigt, det var att embryot var "utanför" säcken. Är detta vanligt? Hjärtat pulserade precis ovanför pilen. Nedanför pilen är gulesäcken, sa hon.Borde inte "fostret" vara i hinnesäcken, eller det kanske det är?


    Det är nog bara vi vinkeln som gör att det ser ut så. Din andra bild ser ju normal ut. Har du fler bilder så kan vi kolla på dom också :)
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-02-22 15:15:07 följande:

    Det är nog bara vi vinkeln som gör att det ser ut så. Din andra bild ser ju normal ut. Har du fler bilder så kan vi kolla på dom också :)


    Japp, jag filmade så nu tar jag bara bilder därifrån.

    Den tomma säcken är till vänster om den med gulesäck i. Men det verkar som om det är något till höger också, kan du hjälpa mig kika på det? Är så tacksam.

    Några bilder på den med gulesäck:



    Några på den tomma till vänster:



    Några på den nya upptäckten idag(höger):

  • EpicNurse


    Här är ju både gulesäck och foster i hinnsäcken i alla fall :)

    Vad menar du att det är något till höger? Det som är lite mörkare till höger på de första bilderna ser ut att vara livmodern bara. Den är ju lite ojämn eftersom det är en muskel.

    Man får inte glömma eller att en sån här hinnsäck är nån cm stor, och fostret ett par millimeter. Så alla små svarta prickar man ser är pyyyyttesmå. :)
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-02-22 15:59:51 följande:

    Här är ju både gulesäck och foster i hinnsäcken i alla fall :)

    Vad menar du att det är något till höger? Det som är lite mörkare till höger på de första bilderna ser ut att vara livmodern bara. Den är ju lite ojämn eftersom det är en muskel.

    Man får inte glömma eller att en sån här hinnsäck är nån cm stor, och fostret ett par millimeter. Så alla små svarta prickar man ser är pyyyyttesmå. :)


    Åh tack, nu är det mer tydligt! Jag tänkte på den sista bilden, hon har pilen på säcken med foster, den tomma syns inte på bilden, men det stora svarta säcken till höger då? Det är kanske bara är livmodern.
  • EpicNurse
    Mojligtvisgravid skrev 2017-02-22 16:18:21 följande:

    Åh tack, nu är det mer tydligt! Jag tänkte på den sista bilden, hon har pilen på säcken med foster, den tomma syns inte på bilden, men det stora svarta säcken till höger då? Det är kanske bara är livmodern.


    Aha! Nä det ser ut att vara utanför livmodern. Så hålan i buken där livmodern ligger :) därför det är så stort!
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-02-22 16:31:38 följande:

    Aha! Nä det ser ut att vara utanför livmodern. Så hålan i buken där livmodern ligger :) därför det är så stort!


    Ah ok! Tusen tack, detta fick jag inte höra av barnmorskan. Tur att familjeliv finns, där man kan fråga kompetenta personer som du. :)
  • EpicNurse
    Mojligtvisgravid skrev 2017-02-22 16:49:34 följande:

    Ah ok! Tusen tack, detta fick jag inte höra av barnmorskan. Tur att familjeliv finns, där man kan fråga kompetenta personer som du. :)


    Så lite så!

    :) tack!
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-03-05 21:47:35 följande:

    Hur har det gått?


    Det var som vi misstänkte, en liten bebis :)

    Den tomma säcken har blivit mycket mindre nu, den syns "knappt".

    Jag hade troligen inte vetat att det fanns två från början om jag gjorde ultraljudet i v.16.
  • EpicNurse
    Mojligtvisgravid skrev 2017-03-08 19:11:26 följande:

    Det var som vi misstänkte, en liten bebis :)

    Den tomma säcken har blivit mycket mindre nu, den syns "knappt".

    Jag hade troligen inte vetat att det fanns två från början om jag gjorde ultraljudet i v.16.


    Vad skönt! :) Nä precis! Det är ju inte helt ovanligt men de flesta får aldrig reda på det!

    Hoppas allt går bra nu!
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-03-08 19:31:31 följande:

    Vad skönt! :) Nä precis! Det är ju inte helt ovanligt men de flesta får aldrig reda på det!

    Hoppas allt går bra nu!


    Tusen tack! Tack för hjälpen! :)
  • Missspiu

    Hello hur gick det för dig "möjligtvis gravid? Va det tvillingar?

  • Missspiu
    Missspiu skrev 2017-10-23 20:55:18 följande:

    Hello hur gick det för dig "möjligtvis gravid? Va det tvillingar?


    Ahh såg nu att du svarat. 
Svar på tråden Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!