• heffaklumpen89

    Orolig efter rul

    Hej!

    Jag var på rul idag. Blev flyttad 11 dagar och barnmorskan tyckte det var väldigt mycket med tanke på att jag var säker på när jag hade äl då jag använda äl-test. Enligt henne växer barnen nästan exakt lika mycket fram till v 20 och därifrån sticker barnen iväg olika fort. Fick tid om en månad igen för ett tillväxt ul så vi får se att barnet vuxit "normalt" tills dess.

    Vad på ett vul i v 12 och då var barnet exakt på dan i den vecka+dagar som jag räknat efter då 11+4. Är lite orolig nu för att den inte växt som den ska. Någon som varit med om liknande som kan ge mig några lugnande ord? Även om barnmorskan sa att jag inte behövde va orolig är jag det ändå. Känns som det är en sån grej dom säger för att lugna även om dom inte är säkra själva. Hon hade ju inte bokat in ett extra ul om det inte hade varit något. Eller?

  • Svar på tråden Orolig efter rul
  • halfbaked

    Nä inte riktigt. Men gjorde 3 ul. Sm sa 30/7. Tidigt ul sa 5/8 och kub 6/8. Sen sa rul 10/8. Så blev hela tiden flyttad. Fick 9/8 11 dar är förvisso mycket men tänk på hur litet fostret är. Någon millimeter här kan göra dagars skillnad. Håller tummarna för att allt ser bra ut om en månad.

  • Anonym (så var det för mig)

    Med min första dotter så hade jag med använt ÄL-test, fick plus ca 12 dagar efter positivt ÄL-test så vet ju att det var då hon blev till. Hade smärtor i början på graviditeten så var inne på VUL, första såg de bara en hinnsäck och sa räkna med missfall, andra var en liten med tickande hjärta. På RUL flyttades jag med 11 dagar bak och med samma ord som du fick höra. Men jag sa att jag VET ju att hon blev till då, hade ju inte kunnat få plus när jag fick det annars! Men nej, de lyssnade inte på det. Hon var liten genom hela graviditeten men de gick på nya BF så inga extra UL gjordes. 


    Pga sätesbjudning blev det planerat snitt då hon inte gick att vända. Det sattes en vecka efter mitt framräknade BF! Jag sa att det är för sent..men nej, de lyssnade inte. Sen föddes hon exakt på den dagen jag räknat fram ändå. Dock var hon liten då med. Men nu är hon som vilken normal tjej i sin ålder som helst, mer åt det långa hållet så hon har växt ikapp. 


    Jag köper inte att alla är en viss stl, det finns självklart avvikelser! Och jag tror inte det är nåt minsta fel på er bäbis!


    Det som jag hade haft koll på bara om jag var du, är just då du inte får gå över tiden för länge, för här har de tre veckor som är ok gå över och om jag hade gjort det hade jag gått 4,5 vecka över...det är farligt! Så ta upp detta med din BM redan tidigt och hur de tänker kring det. Den gravida kvinnan vet bäst känner jag. 

  • heffaklumpen89
    halfbaked skrev 2017-02-28 14:50:46 följande:

    Nä inte riktigt. Men gjorde 3 ul. Sm sa 30/7. Tidigt ul sa 5/8 och kub 6/8. Sen sa rul 10/8. Så blev hela tiden flyttad. Fick 9/8 11 dar är förvisso mycket men tänk på hur litet fostret är. Någon millimeter här kan göra dagars skillnad. Håller tummarna för att allt ser bra ut om en månad.


    Ja lite blir man väl ofta flyttad. Med mitt första barn blev jag flyttad 4 dagar fast då hade jag inte någon stenkoll mer än när senaste mensen hade varit.
    Anonym (så var det för mig) skrev 2017-02-28 14:53:39 följande:

    Med min första dotter så hade jag med använt ÄL-test, fick plus ca 12 dagar efter positivt ÄL-test så vet ju att det var då hon blev till. Hade smärtor i början på graviditeten så var inne på VUL, första såg de bara en hinnsäck och sa räkna med missfall, andra var en liten med tickande hjärta. På RUL flyttades jag med 11 dagar bak och med samma ord som du fick höra. Men jag sa att jag VET ju att hon blev till då, hade ju inte kunnat få plus när jag fick det annars! Men nej, de lyssnade inte på det. Hon var liten genom hela graviditeten men de gick på nya BF så inga extra UL gjordes. 

    Pga sätesbjudning blev det planerat snitt då hon inte gick att vända. Det sattes en vecka efter mitt framräknade BF! Jag sa att det är för sent..men nej, de lyssnade inte. Sen föddes hon exakt på den dagen jag räknat fram ändå. Dock var hon liten då med. Men nu är hon som vilken normal tjej i sin ålder som helst, mer åt det långa hållet så hon har växt ikapp. 

    Jag köper inte att alla är en viss stl, det finns självklart avvikelser! Och jag tror inte det är nåt minsta fel på er bäbis!

    Det som jag hade haft koll på bara om jag var du, är just då du inte får gå över tiden för länge, för här har de tre veckor som är ok gå över och om jag hade gjort det hade jag gått 4,5 vecka över...det är farligt! Så ta upp detta med din BM redan tidigt och hur de tänker kring det. Den gravida kvinnan vet bäst känner jag. 


    Tack för tipset där med över tiden. Så långt har jag inte tänkt! Jag är också bombsäker på när denna lille blev till eftersom det var en "dålig" månad så vi hade bara sex en gång och det var när jag fick plus på äl-testet. Spermier lever väl upp till 5 dagar så dom hade väl antagligen varit döda en vecka senare när jag egentligen skulle haft äl enligt rul. Fick ett plus 11 dagar efter äl så hade väl knappt hunnit bli gravid då annars.

    Skönt att höra detta från dig. Nu kan jag nog vara lite lugnare. Du sa att hon va liten även när hon föddes hur mycket vägde hon då? Var allt bra annars med henne? Hon behövde inte kuvös eller något för att hon var liten?
  • kellikopter

    Jag hade en lång menscykel när jag blev gravid med min dotter och blev flyttad många dagar bak, jag tror det var mer än 11. Vet inte varför riktigt men mitt datum för sista mens ställde tydligen till det för hon fick inte det att gå ihop ^^
    Hur som helst, Försäkrade ulsköterskan om att det var som det skulle, jag hade gjort ett tidigt vul som bara skiljde en vecka från rul-bf. (16/8 och blev flyttad till 22/8)
    Gjorde tillväxtultraljud i 32 och i 36, först låg hon på -19% och sedan -9% i 36. Men hon föddes 38+6 på det vaginala ultraljudets bf 16/8 ;) och vägde 3390 :) !

  • Anonym (Nelly)

    Jag var helt säker på när jag blev gravid, hade ägglossningsflytningar och smärta och testade positivt på ägglossningstestet. Hade sex den dagen, då hade vi inte haft sex på länge av olika anledningar.

    Hur som helst så blev jag flyttad en vecka fram nu på rul! Jag skulle alltså blivit gravid en vecka före ägglossning...

    Med mitt andra barn blev jag flyttad en vecka bak, hade bf 4 september enligt mens och tidigt vul, blev flyttad till 11 september på kub, för att sen få 7 på rul. Föddes 1 september och vägde nästan 4 kg.

  • Anonym (så var det för mig)
    heffaklumpen89 skrev 2017-02-28 15:10:38 följande:

    Ja lite blir man väl ofta flyttad. Med mitt första barn blev jag flyttad 4 dagar fast då hade jag inte någon stenkoll mer än när senaste mensen hade varit.Tack för tipset där med över tiden. Så långt har jag inte tänkt! Jag är också bombsäker på när denna lille blev till eftersom det var en "dålig" månad så vi hade bara sex en gång och det var när jag fick plus på äl-testet. Spermier lever väl upp till 5 dagar så dom hade väl antagligen varit döda en vecka senare när jag egentligen skulle haft äl enligt rul. Fick ett plus 11 dagar efter äl så hade väl knappt hunnit bli gravid då annars.

    Skönt att höra detta från dig. Nu kan jag nog vara lite lugnare. Du sa att hon va liten även när hon föddes hur mycket vägde hon då? Var allt bra annars med henne? Hon behövde inte kuvös eller något för att hon var liten?


    2900 g och 45 cm, mådde utmärkt!
  • heffaklumpen89

    Skönt att fler har varit med om liknande situationer och att det slutat bra! Nu kan jag nog sova gott inatt ändå.

    Tycker det är bra gjort av sjukvården att boka in extra kontroller så man slipper kämpa för det själv om man är orolig. Får se det som en kul grej att vi får se lillen en gång till innan förlossningen och förhoppningsvis få några bra bilder då han var väldigt envis och inte ville vända sig så man såg bara framifrån denna gången :)

  • MTL

    Jag fick höra samma sak under min andra graviditet, att alla barn växer lika den första tiden. Efter några ultraljud där allt var fel enligt barnmorskorna fick jag komma till en läkare och han sa att allt har som det skulle. Alla bebisar följer inte vad som står i böckerna sa han bara. Slappna du av och lita på att allt är som det ska :)

  • Jag är bara jag

    RUL är aldrig exakt och barn är olika stora redan då. Jag hade gjort IVF och visste alltså på dagen hur gammalt barnet var. Han låg på +34% på UL!  Så UL går inte helt lita på. Huvudsaken de lever och mår bra.

Svar på tråden Orolig efter rul