• dewr4f34fsdfsd

Feminism är INTE lika med jämställdhet

Tjoho!

I den här tråden ska jag presentera varför feminism inte är detsamma som jämställdhet och varför en kan vara för jämställdhet men emot feminism.

Argument 1.

Jämställdhet är ett begrepp som handlar om att kvinnor och män har samma rättigheter och skyldigheter inom alla väsentliga områden i livet. (ne.se, 2017).

Feminism i Sverige har tagit en U-sväng och distansierar sig från de ursprungliga ideèrna av feminismen. Wollenstonecraft (1792) visar i sin avhandling att feminism grundades som en social rörelse för kvinnor och mäns lika villkor genom livet. Det är den KORREKTA innebörden av feminism.

Svensk feminism handlar om mycket mer än så. Det handlar om tron på ett "patriarkat", riva nationsgränser, avmilitarisera försvaret, socialt ansvar för alla individer i sammhället oavsett om de är medborgare eller inte.
    Dessa politiska idéer har INGET med feminism att göra. De har inget med känsdifferens mellan män och kvinnor att göra.

Av den anledningen så tror jag inte på feminism eftersom ordets innebörd har fått en betydelse som inte har någon förankring i dess ursprungliga innebörd.

Referenslista:

Mary Wollstonecrafts ?A Vindication of the Rights of Woman? (1792; ?Till försvar för kvinnans rättigheter?, sid 13-14)

www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/j%C3%A4mst%C3%A4lldhet

Argument 2.

"Det är mestmän som får högre utbildning. Patriarkatet håller tillbaka kvinnor"

Det är en myt. Enligt SCB så högutbildar sig fler kvinnor än män (SCB, 2015). Det finns fler kvinnor i högskolan än män, det finns fler kvinnor som tar examen än män.

"Män tjänar mer än kvinnor"

Det är en myt igen. Enligt SCB (2014) så skiljer sig differensen 1.4% över en livstid, om man tar bort alla andra faktorer än könsskillnaden. Exempelvis. Kvinnor VÄLJER låginkomstyrken. MÄN söker höginkomstyrken. När feminister använder detta argument så klumpar de ihop alla pengar kvinnor tjänar, OAVSETT YRKE, och jämför det med män. Det är rätt logiskt att 100 ingenjörer tjänar mer än 100 sjuksköterskor. 

"Yrkestillhörigheten är den viktigaste faktorn bakom löneskillnaden mellan könen. Kvinnors och mäns olika fördelning på yrkesgrupper svarar för omkring 70 procent av den förklarade delen av löneskillnaden. Kvinnor och män är starkt segregerade på den svenska arbetsmarknaden, vilket har stor inverkan på lönegapet." - sidan 40

Referenser: 

www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-03 15:43
    edit; Könsdifferens, inte känsdifferens.
  • Svar på tråden Feminism är INTE lika med jämställdhet
  • äldreochklokare
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 15:48:24 följande:

Det ena är en social rörelse för att kämpa för begreppet.

Det andra är ett begrepp i sig.

Men precis som jag sa, Feminism myntades på 1700 talet. Feminism idag handlar om mer än en social rörelse. Det handlar om politisk styrning i ett samhälle, kring saker som inte har något med kön att göra.

Feminism har förlorat sin betydelse i Sverige. Av den anledningen så tror inte jag på feminism.

Att du referera till Mary Wollstonecraft hjälper inte ditt "case". Det hon skrev på sin tid var utifrån hur det brittiska samhället var då. 

Hur kan du påstå feminism inte har en betydelse i dagens samhälle?  Dessutom gällde det politisk styrning tidigare också, annars hade man tex inte beslutat om kvinnlig rösträtt. Det om något är väl politisk styrning. 

Tycker du inte att alla människor har rätt till lika lön för lika arbete, att man ska behandlas lika när man behöver sjukvård (tänker nu när man dragit in BB i Norrland tex), eller varför man inte hjälper kvinnor med gigantiska smärtor pga endometrios, en sjukdom som inte män kan ha. Som en manlig läkare skrev alldeles i veckan "om män hade sjukdomen hade forskningen satsat på ett helt annat sätt". 

Och egentligen är det väl hårklyverier du håller på med? Tror du skrev en hel del i en annan tråd om samma sak men med ett annat nick. 
  • dewr4f34fsdfsd
    Carambolan skrev 2017-03-03 16:10:06 följande:

Marxismen har väl verkligen breddats? Nymarxism, marxism-leninism, austro-marxismen... För att inte tala om hela den akademiska skolan av marxism med påföljande grenar av kritisism och poststrukturalism etc.

Marximen har inte breddats. Det har däremot floerat läror som drar nytta av marxismen men inte är detsamma som marxismen. Marxism-leninism är inte marxism. austro-marxism är inte marxism. Marxism är marxism. Begreppet myntades på 1840talet och de övriga har tillkommit under senare tid. Av den anledningen, att de är olika fenomen, så är de inte detsamma. Alltså kan jag inte påstå att marxismen har breddats. Marxism är marxism. Friedrich Engels och Karl Marx teorier är marxism. De övriga du nämner är inte skrivna av dem. Av den anledningen är de inte samma sak. Marxismen är statisk och kan inte breddas. Visst, du kan lägga till delar och filosofier som du anser kan vara kompletterande, men det ändrar ju inte ursprungsdefinitionen av marxism - inte sant ?
  • Bibbidi
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:14:05 följande:

Fast moderaterna har ju inte breddats. Du kan ta isolerade fall såsom att man sänkt eller höjt skatter uppochner - men ser man på de grundläggande politiska komponenterna som moderaterna alltid har haft, så består dem idag. Marknadsekonomi, fri handel, lågt skattetryck, avreglering av statlig verksamhet. 

Dessa fundamentala saker stod moderaterna för när de bildades och gör än idag. Sedan måste ju givetvis även moderaternas politik i sin helhet anpassas till samhället - men man glider inte ifrån kärnan i partipolitiken. Det gör feminismen. Feminismen handlade om kvinnors och mäns lika villkor i livet oavsett instans. Nu handlar det om nationsgränser, försvarsfrågor, HBTQ etc.

Man har tagit egna politiska komponenter, stoppat in dem i feminismen i dess ursprungliga värde. Då är det inte feminism längre. Det är något annat. Kanske Post-feministisk feminism eller något, vad vet jag. Kontentan är att man inte kan ta kärnprinciper och ändra på dem, baserat på myter och irrationalitet.

Moderaternas politik ser inte likadan ut idag som när partiet grundades, samma med tex socialdemokraterna. Samma med kristendom, samma med nästan vad som helst. Om man följer hur du tänker så kan man ju inte följa något som inte skapats/grundats i modern tid och om man ändå gör det så måste man kalla det för post-någonting om jag har förstått dig rätt? 

De flesta saker breddas med tiden. Saker tas bort, saker tas med, vissa saker minskas och vissa saker breddas.
  • Carambolan
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:18:22 följande:

Marximen har inte breddats. Det har däremot floerat läror som drar nytta av marxismen men inte är detsamma som marxismen. Marxism-leninism är inte marxism. austro-marxism är inte marxism. Marxism är marxism. Begreppet myntades på 1840talet och de övriga har tillkommit under senare tid. Av den anledningen, att de är olika fenomen, så är de inte detsamma. Alltså kan jag inte påstå att marxismen har breddats. Marxism är marxism. Friedrich Engels och Karl Marx teorier är marxism. De övriga du nämner är inte skrivna av dem. Av den anledningen är de inte samma sak. Marxismen är statisk och kan inte breddas. Visst, du kan lägga till delar och filosofier som du anser kan vara kompletterande, men det ändrar ju inte ursprungsdefinitionen av marxism - inte sant ?

Jag förstår inte vad du menar i så fall. Det är ju precis samma sak som har hänt med feminismen. Enda skillnaden är att det vi i Sverige i dagligt tal kallar "feminism" syftar på en senare förgrening och inte en tidig. Det är väl ändå mer av en semantisk fråga än en ideologisk?
  • dewr4f34fsdfsd
    äldreochklokare skrev 2017-03-03 16:18:13 följande:
    Att du referera till Mary Wollstonecraft hjälper inte ditt "case". Det hon skrev på sin tid var utifrån hur det brittiska samhället var då. 

Hur kan du påstå feminism inte har en betydelse i dagens samhälle?  Dessutom gällde det politisk styrning tidigare också, annars hade man tex inte beslutat om kvinnlig rösträtt. Det om något är väl politisk styrning. 

Tycker du inte att alla människor har rätt till lika lön för lika arbete, att man ska behandlas lika när man behöver sjukvård (tänker nu när man dragit in BB i Norrland tex), eller varför man inte hjälper kvinnor med gigantiska smärtor pga endometrios, en sjukdom som inte män kan ha. Som en manlig läkare skrev alldeles i veckan "om män hade sjukdomen hade forskningen satsat på ett helt annat sätt". 

Och egentligen är det väl hårklyverier du håller på med? Tror du skrev en hel del i en annan tråd om samma sak men med ett annat nick. 

Jo, klart man ska ha lika lön för lika arbete. Vem tycker inte det?

Man har redan lika lön för lika arbete. Läs SCB studie i ämnet så ser du:

www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf - 

Jag tycker inte att svenska definitionen av feminism behövs. Varför? Därför att vi behöver ett försvar, vi behöver gränser, vi kan inte vara världens socialförvaltare som har oändligt med pengar åt alla flyktingar etc. 

Svenska feminismen handlar mer om identitetspolitik än kvinnors rätt. Den har tappat helt sin befästelse till dess ursprungliga värde.

Det är klart jag kan. Det var ju under den tiden som begreppet skapades. Det är ju av henne ordets sanna innebörd existerar. Efter hennes död så tillkom mer saker till feminism som inte har med hennes teorier att göra. Då är det inte feminism längre. Det är ett hopkok av en blandning av teorier som andra människor ANSER är feminism. Men i själva verket har feminismen förlorat sin betydelse HELT.

• dewr4f34fsdfsd
    Bibbidi skrev 2017-03-03 16:20:24 följande:
    Moderaternas politik ser inte likadan ut idag som när partiet grundades, samma med tex socialdemokraterna. Samma med kristendom, samma med nästan vad som helst. Om man följer hur du tänker så kan man ju inte följa något som inte skapats/grundats i modern tid och om man ändå gör det så måste man kalla det för post-någonting om jag har förstått dig rätt? 

De flesta saker breddas med tiden. Saker tas bort, saker tas med, vissa saker minskas och vissa saker breddas.

Förklara och visa hur den inte ser likadan ut. Om du kan det, så tar jag tillbaka påståendet och säger att jag har fel.

Precis min tanke. Om ett faktum en gång har uppstått med ett visst innebörd, så kan du inte tillföra egna teorier till det faktumet och påstå att det är samma sak.

Exempel.

Fakta: Chokladglass består av choklad och mjölk.

Du: Tillstätter polka och apelsin till glassen och den får en ny smak, nytt utseende och ny karaktär.

Fakta: Det är inte en chokladglass längre. Det är något annat.

Poängen är att man inte kan ändra ett faktum för att det ska passa dig. Feminism är feminism, oavsett om det är skrivet på 1700 talet eller ej. Om du ändrar och tar bort elelr lägger till saker, så är det en efterkonstruktion. 

• dewr4f34fsdfsd
    Carambolan skrev 2017-03-03 16:21:54 följande:
    Jag förstår inte vad du menar i så fall. Det är ju precis samma sak som har hänt med feminismen. Enda skillnaden är att det vi i Sverige i dagligt tal kallar "feminism" syftar på en senare förgrening och inte en tidig. Det är väl ändå mer av en semantisk fråga än en ideologisk?

Nej, jag håller inte med om att det är en samantisk fråga. Jag säger att det är en ideologi därför att feminism handlar om hur ett samhälle ska styras och regleras, baserat på värderingar. sv.wikipedia.org/wiki/Ideologi

Feminismen handlar inte om politik för ett samhälle. Det handlar om rättigheter och villkor för rättigheter inom ett givet område. Det har inget att göra med försvar, hbtq eller annat. Det är en social rörelse för jämställdhet. Men det är det inte längre. Inte enbart iaf.

• Anonym et
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:31:36 följande:

Nej, jag håller inte med om att det är en samantisk fråga. Jag säger att det är en ideologi därför att feminism handlar om hur ett samhälle ska styras och regleras, baserat på värderingar. sv.wikipedia.org/wiki/Ideologi

Feminismen handlar inte om politik för ett samhälle. Det handlar om rättigheter och villkor för rättigheter inom ett givet område. Det har inget att göra med försvar, hbtq eller annat. Det är en social rörelse för jämställdhet. Men det är det inte längre. Inte enbart iaf.

Du behöver fortfarande gå om grundskolan????
  • äldreochklokare
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:22:29 följande:

Jag tycker inte att svenska definitionen av feminism behövs. Varför? Därför att vi behöver ett försvar, vi behöver gränser, vi kan inte vara världens socialförvaltare som har oändligt med pengar åt alla flyktingar etc. 

Svenska feminismen handlar mer om identitetspolitik än kvinnors rätt. Den har tappat helt sin befästelse till dess ursprungliga värde.

Det är klart jag kan. Det var ju under den tiden som begreppet skapades. Det är ju av henne ordets sanna innebörd existerar. Efter hennes död så tillkom mer saker till feminism som inte har med hennes teorier att göra. Då är det inte feminism längre. Det är ett hopkok av en blandning av teorier som andra människor ANSER är feminism. Men i själva verket har feminismen förlorat sin betydelse HELT.

Du är bra på att ordbajsa TS. Kör du en Ford?

och en sak till. Du skrev så här:
    Det finns ideologier som inte breddats. Ta amerikanska konstitutionen. Den skrevs 1787 och ser likadan ut idag, i detalj.  

Amerikanska konstitutionen är inte en ideologi! Eftersom du verkar vara väldigt noga med att man ska kalla saker för rätt begrepp är det märkligt att du tycker att konstitution = ideologi. 
  • Kjell2
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 15:57:08 följande:

Det finns ideologier som inte breddats. Ta amerikanska konstitutionen. Den skrevs 1787 och ser likadan ut idag, i detalj. Ta marxismen, den skrevs 1840 talet och har inte förändrat sig. 

Källor:

sv.wikipedia.org/wiki/Marxism

sv.wikipedia.org/wiki/USA:s_konstitution

Och vilken ideologi är den amerikanska konstitutionen? Hur ser du på de tillägg som kommit till under åren, t ex artonde tillägget från 1918. Eller omtolkningar från högsta domstolen t ex Brown versus Board of Education of Topeka från 1954?
  • kvarnfot

Glöm inte att feministerna även klumpar med deltidsarbetena i lönestatistiken och dessa är oftast kvinnor.
    Feministerna har inte en ända punkt de uttalat vill kämpa för där män är i underläge.

• Digestive

Förkovra dig i den feministiska ideologin radikalfeminism så kommer väldigt mycket att redas ut om Sveriges (för att inte säga västvärldens) feministiska regim idag.

Det är den ensamst bidragande faktorn som har gjort att dagens feminism (rent generellt) skiljer sig från den innan 60-70-talet.

• SelmaSemlan

Hillary och Trump är på samma lag -team.
    Feminismen är Marxismen med tuttar

Psykologisk krigföring och subversion Kulturell marxism, islamism och feminism

Upplysa er innan det blir försent:
     www.sanningenomsverige.se/2017/11/12/kapitalism-och-kommunism-ar-tva-sidor-av-samma-mynt-neo-marxism-del-3/

Feminismen har fördolda motiv. Dom arbetar åt makthavarna och översittarna- kapitalisterna. Feminismen är bara ett verktyg i ett stort projekt att förslava er. Det är inte som ni tror.

• K Kalle
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 15:42:55 följande:

Tjoho!

I den här tråden ska jag presentera varför feminism inte är detsamma som jämställdhet och varför en kan vara för jämställdhet men emot feminism.

Argument 1.

Jämställdhet är ett begrepp som handlar om att kvinnor och män har samma rättigheter och skyldigheter inom alla väsentliga områden i livet. (ne.se, 2017).

Feminism i Sverige har tagit en U-sväng och distansierar sig från de ursprungliga ideèrna av feminismen. Wollenstonecraft (1792) visar i sin avhandling att feminism grundades som en social rörelse för kvinnor och mäns lika villkor genom livet. Det är den KORREKTA innebörden av feminism.

Svensk feminism handlar om mycket mer än så. Det handlar om tron på ett "patriarkat", riva nationsgränser, avmilitarisera försvaret, socialt ansvar för alla individer i sammhället oavsett om de är medborgare eller inte.
    Dessa politiska idéer har INGET med feminism att göra. De har inget med känsdifferens mellan män och kvinnor att göra.

Av den anledningen så tror jag inte på feminism eftersom ordets innebörd har fått en betydelse som inte har någon förankring i dess ursprungliga innebörd.

Referenslista:

Mary Wollstonecrafts ?A Vindication of the Rights of Woman? (1792; ?Till försvar för kvinnans rättigheter?, sid 13-14)

www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/j%C3%A4mst%C3%A4lldhet

Argument 2.

"Det är mestmän som får högre utbildning. Patriarkatet håller tillbaka kvinnor"

Det är en myt. Enligt SCB så högutbildar sig fler kvinnor än män (SCB, 2015). Det finns fler kvinnor i högskolan än män, det finns fler kvinnor som tar examen än män.

"Män tjänar mer än kvinnor"

Det är en myt igen. Enligt SCB (2014) så skiljer sig differensen 1.4% över en livstid, om man tar bort alla andra faktorer än könsskillnaden. Exempelvis. Kvinnor VÄLJER låginkomstyrken. MÄN söker höginkomstyrken. När feminister använder detta argument så klumpar de ihop alla pengar kvinnor tjänar, OAVSETT YRKE, och jämför det med män. Det är rätt logiskt att 100 ingenjörer tjänar mer än 100 sjuksköterskor. 

"Yrkestillhörigheten är den viktigaste faktorn bakom löneskillnaden mellan könen. Kvinnors och mäns olika fördelning på yrkesgrupper svarar för omkring 70 procent av den förklarade delen av löneskillnaden. Kvinnor och män är starkt segregerade på den svenska arbetsmarknaden, vilket har stor inverkan på lönegapet." - sidan 40

Referenser: 

www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-03 15:43
    edit; Könsdifferens, inte känsdifferens.
    Du ska inte sätta likhetstecken mellan F! och feminism. Bara en spillra av alla feminister sympatiserar med F!.
  • Kentan345

Feminismen har inget med jämställdhet att göra. Den handlar om att skaffa fördelar åt kvinnor inget annat. Det finns inte en feminist som skulle förespråka jämställdhetsfrågor där kvinnor har fördelar. Generellt kan sägas att de drivande krafterna inom feministen är manshatande kvinnor som aldrig upplevt kärlek eller blivit svikna av nån stekare. Män som kallar sig feminister ska vi inte ens tala omKräksTomte Vilka pajaser.

• K Kalle
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:22:29 följande:

Inte alls. F!:s politik handlar om identitetspolitik. De representerar ytterst få av alla feminister. De flesta skulle aldrig rösta på dem.
Svar på tråden Feminism är INTE lika med jämställdhet