• Anonym (Jag)

Vinst som egen egendom?

Eller vad det heter. Jag har vunnit en högre summa pengar, kan jag göra något så det inte räknas med i en ev framtida bodelning?

• Svar på tråden Vinst som egen egendom?
  • sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-08 19:30:26 följande:
    Mina föräldrar ska köpa hus plus att mamma fyllde nyligen 60, kan jag inte fejka det som present/bidrag till det tror du?
    Fejka behöver du inte alls göra. Eftersom du får göra vad du vill med dina pengar under äktenskapet.

Det finns annat du kan göra, "tips fula knep", du kan ta ut pengarna i omgångar och lägga dessa i ett bankfack, du kan investera i guld och lägga i ett bankfack. Dvs, om du är orolig att din man skulle roffa åt sig dessa pengar så finns det många sätt att behålla dessa dolda.
    Men å andra sidan kan du säga till att du vill ha ett äktenskapförord, där ni skriver att det enda ni delar på är ert hem, att era andra tillgångar står utanför. För jag hoppas att det är ömsesidigt, att, om ni separerar, att han får han sina tillgångar, sina eventuella vinster, som enskild egendom.
  • Anonym (Varför?)

Varför vill du kringgå lagen? Varför inte bara dela med dig?

Planerar du att skilja dig?

• Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-03-09 08:16:40 följande:

Ja, det kan du men det finns risker.

Dina föräldrar glömmer allt och du får inte tillbaka pengarna

Någon av dina föräldrar dör och dina pengar försvinner i arvskiftet

Dina föräldrar skiljer sig och pengarna försvinner

Dina föräldrar hamnar hos kfm som tar dina pengar

Tanken var att de alltså inte skulle spendera dem, men att det kan vara den officiella historien.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Varför?) skrev 2017-03-09 09:13:59 följande:

Varför vill du kringgå lagen? Varför inte bara dela med dig?

Planerar du att skilja dig?

För att jag behöver dem själv. Ja jag planerar att lämna.
  • Anonym (***)
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-11 14:33:09 följande:
    För att jag behöver dem själv. Ja jag planerar att lämna.
    Vet din man om att du har pengarna?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (***) skrev 2017-03-11 14:44:21 följande:

Vet din man om att du har pengarna?

Nej
  • Anonym (***)
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-11 14:48:05 följande:
    Nej
    Då behöver du inte fejka något, eftersom det bara skulle vara du och dina föräldrar som vet om det. Eller menar du att du inte skulle berätta sanningen för dom?
  • Anonym (***)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-11 14:55:48 följande:

Hur hade du tänkt om din man vann pengar under er separation?

Det har han kanske gjort utan TS vetskap.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (***) skrev 2017-03-11 14:56:07 följande:

Då behöver du inte fejka något, eftersom det bara skulle vara du och dina föräldrar som vet om det. Eller menar du att du inte skulle berätta sanningen för dom?

Nej men det lär väl synas vid skilsmässa väl? Eller är det bara hollywood som inbillat mig att allt sånt syns? Så ifall att det kommer fram så kan jag bara låtsas att de var en present till dem och att det var de som vann.
  • Anonym (Jag)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-11 14:55:48 följande:

Hur hade du tänkt om din man vann pengar under er separation?

Vadå hur hade jag tänkt? Mest blivit förvånad eftersom han är anti gambling, annars så hade jag väl inte tänkt nåt speciellt alls.
  • Nyfikna72
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-11 15:23:02 följande:
    Vadå hur hade jag tänkt? Mest blivit förvånad eftersom han är anti gambling, annars så hade jag väl inte tänkt nåt speciellt alls.

Så om han vunnit kanske en miljon så hade du absolut inte tänkt tanken att vad kul, nu får jag också del i det? Utan du hade separerat och låtit han få pengarna
  • Anonym (Jag)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-11 15:28:22 följande:

Så om han vunnit kanske en miljon så hade du absolut inte tänkt tanken att vad kul, nu får jag också del i det? Utan du hade separerat och låtit han få pengarna

Jag vet inte.
Svar på tråden Vinst som egen egendom?