• Anonym (Jag)

Vinst som egen egendom?

Eller vad det heter. Jag har vunnit en högre summa pengar, kan jag göra något så det inte räknas med i en ev framtida bodelning?

• Svar på tråden Vinst som egen egendom?
  • Anonym (V)

Ja, genom äktenskapsförord. Förutsätter att ni är gifta.

• Anonym (Jag)
    Anonym (V) skrev 2017-03-07 21:44:15 följande:

Ja, genom äktenskapsförord. Förutsätter att ni är gifta.

Ja, men om han inte går med på det?
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-07 21:44:45 följande:

Ja, men om han inte går med på det?

Då blir det svårt. Finns vissa möjligheter via pensionsförsäkringar. Kolla med ett proffs.
  • Anonym (123)

Och detta är varför man skriver vattentäta äktenskapsförord från början

• Anonym (Jag)
    Anonym (123) skrev 2017-03-07 22:07:02 följande:

Och detta är varför man skriver vattentäta äktenskapsförord från början

Hjälper inte nu.
  • Prinsessan75

Ge bort pengarna som gåva till någon du litar på som senare ger tillbaks dem som enskild egendom. Under bestående äktenskap äger ni var och en er egendom - du har alltså din fulla rätt att ge bort dessa pengar som gåva.

• Åsa
    Prinsessan75 skrev 2017-03-08 16:47:16 följande:

Ge bort pengarna som gåva till någon du litar på som senare ger tillbaks dem som enskild egendom. Under bestående äktenskap äger ni var och en er egendom - du har alltså din fulla rätt att ge bort dessa pengar som gåva.

Sant. Under förutsättning att man inte kan antas ha planerat inför skilsmässa relativt snart. Skulle få vara en väldigt påliltlig person att deponera pengarna hos i så fall tänker jag så han inte får lust att behålla dem.
  • Anonym (Jag)
    Åsa skrev 2017-03-08 17:08:41 följande:

Sant. Under förutsättning att man inte kan antas ha planerat inför skilsmässa relativt snart. Skulle få vara en väldigt påliltlig person att deponera pengarna hos i så fall tänker jag så han inte får lust att behålla dem.

Mina föräldrar ska köpa hus plus att mamma fyllde nyligen 60, kan jag inte fejka det som present/bidrag till det tror du?
  • Åsa
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-08 19:30:26 följande:
    Mina föräldrar ska köpa hus plus att mamma fyllde nyligen 60, kan jag inte fejka det som present/bidrag till det tror du?
    Du behöver inte fejka något (såvida du inte tänkt skiljas snart och syftet med gåvan är att slippa bodela din egendom inför det). Var och en äger sitt i ett äktenskap och talar vi inte om fastigheter får du ge bort vad du vill av din egendom utan att fråga din make.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-08 19:30:26 följande:
    Ja, det kan du men det finns risker.
    Dina föräldrar glömmer allt och du får inte tillbaka pengarna
    Någon av dina föräldrar dör och dina pengar försvinner i arvskiftet
    Dina föräldrar skiljer sig och pengarna försvinner
    Dina föräldrar hamnar hos kfm som tar dina pengar

Svar på tråden Vinst som egen egendom?