• LaFontaine

Hjälp med dopfika!

Vi har dop i nästa månad. Då det är ett eftermiddagsdop tänkte vi inte servera mat på mottagningen. Däremot vill vi, förutom sedvanligt fika, också ha något "salt". Tanken är att vi ska skåla i bubbel och det är till detta jag önskar tips och idéer på små mumsbitar. I mitt huvud står det helt still. Jag tänkte göra tunnbrödssnittar med laxröra, men vad mer ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp med dopfika!
  • Carambolan

Små piroger eller smördegsknyten med fetaost och spenat kanske? Jättebra ihop med lax.

• Gryntroll

Åh alltid lika svårt. Här nedan kommer tips på snittar vi gör vid olika tillställningar förutom den typen av tunnbrödsrulle som du själv nämnde i ts är:

Laxrullar med pepparrot. Kallrökt lax som man brer pepparrots ost i och rullar, sedan rullar hela rullen i sesamfrö, läger kallt och skicvar till mumsbitar.

Västerbottenoliver, man gör en deg av riven västerbottenost och mjöl som man formar runt oliver och sedan ungsbakar (väldigt pilligt och tar tid, men är värt det)

Mini crustader med brie (eller annan dessertost)fyll färdiga minicrustader med lagom bit brie och lite honung (evt även valnöt) och kör i ugnen tills lagom smält

Tunnbrödsrulle med skinkröra, brukar göra röran av färskost, rökt skinka med lite fransk senap för lite extra smak.

Marinerad chevre i parma, marinad av honung, hackad scharlottenlök, vinäger och persilja, lägg ner grov hackad chevre, lägg sedan en klig på en parma skiva och rulla ihop/gör ett knyte (lite pilligt så det tar lite tid)

• nnnnnnnn

Minipajer?

Min erfarenhet är att det brukar vara bra att ha mat iallafall. Alla brukar vara hungriga och det kan vara både smidigare och billigare att tex ställa fram ett par stora pajer + bröd + sallad + kaka och/eller tårta, så kan alla ta vad de känner för.
    Det är lätt att servera kallt, ljummet eller värma på lite snabbt.
    BLir det rester så går det finfint att frysa in paj.

Om man ska göra smårätter som rullar, minipajer mm. så blir det väldigt mycket arbete och man känner säkert att man inte kan göra för lite heller, känns liksom futtigt att ha 2-3 små munsbitar per person, och om någon kommer hungrig så ryker kanske hela serveringsfatet på en gång.

Så ska du göra en massa smårätter, så gör det för att du vill och tycker att det är roligt och avkopplande, inte att du tycker att det är pressande och stressande.

• Domesticgoddess

Väldigt trevlig idé, plock och bubbel är svårslaget! Här kommer mina förslag på saker som är både enkla, goda och smidiga att äta enhänt.

Hoppas dopet blir minnesvärt!

Små krustader med creme fraiche, löj/sikrom (behövs inte så mycket, finns ofta frusen till ett bra pris), rödlök och pyttecitronskiva.

Parmesankex, bara som de är eller med valfri röra

Bitar av jordgubbe och fetaost på tandpetare / cocktailpinne

Crostini med en röra av edamamebönor, evt med lite knaperstekt bacon på. Crostini med röra på kronärtskockor är också fint

Om ni vill lyxa till det är tartare på salmalax upplagd på sådana där räkchips man kan köpa på kinarestaurang och / eller en god rillette på anka (kan vara svårt att hitta dock, lite beroende på var ni bor) på en skiva baguette med en liten halverad cornichon svårslaget.

• klyban
    LaFontaine skrev 2017-03-09 18:04:06 följande:
    Vi har dop i nästa månad. Då det är ett eftermiddagsdop tänkte vi inte servera mat på mottagningen. Däremot vill vi, förutom sedvanligt fika, också ha något "salt". Tanken är att vi ska skåla i bubbel och det är till detta jag önskar tips och idéer på små mumsbitar. I mitt huvud står det helt still. Jag tänkte göra tunnbrödssnittar med laxröra, men vad mer ska jag göra?

Nu har du sagt att du inte vill ha mat.

Men nått jag funnit passar bra på dop, det är diverse grytor som man gjort 1-2 dagar innan.
    Och sen kokar man potatis/riset eller vad det nu må vara när man kommer hem.

Sen är inte snittar svårt, men det tar sin tid det med, plus att man är tvungen låta de ligga över natten.

• Voluptuous Shalimar

Jag slår ett slag för smörgåstårta. Så. Underskattat. Och passar fint till bubbel. Det hade vi till första dopet. Fika fanns också, och fin choklad stod framställt på borden. När barn #2 skulle döpas, hyrde vi in oss på en restaurang som fixade italiensk buffé med kall och varm mat. Toppen - och inget jobb ALLS för oss...

• klyban
    Voluptuous Shalimar skrev 2017-03-15 13:08:28 följande:
    Jag slår ett slag för smörgåstårta. Så. Underskattat. Och passar fint till bubbel. Det hade vi till första dopet. Fika fanns också, och fin choklad stod framställt på borden. När barn #2 skulle döpas, hyrde vi in oss på en restaurang som fixade italiensk buffé med kall och varm mat. Toppen - och inget jobb ALLS för oss...

Mmm, det är mycket gott.
    Och om ekonomi är en parameter för, så kan man få rätt okey pris om man gör själv och lyxig.
    Finns färdiga bottnar att köpa, men värt och kolla runt, då vissa affärer/bagerier ta HUTLÖSA PRISER för detta bröd.

Barnen tjatar om smörgåstårta, så får väl steppa upp och göra en sådan snart. Tungan ute

• LaFontaine
    Voluptuous Shalimar skrev 2017-03-15 13:08:28 följande:

Problemet är att vi har mottagningen på eftermiddagen, mellan lunch och middag. Så jag vill inte servera mat, men gärna nåt lite matigare. Men små smörgåstårtesnittar kanske vore nåt!

Och jobbet gör jag gärna. Det där tråkiga jobbet, med det söta fikat, började barnets mormor och farmor nästan slåss om att få göra. Jag sa inte direkt nej
  • klyban
    LaFontaine skrev 2017-03-16 22:17:13 följande:
    Problemet är att vi har mottagningen på eftermiddagen, mellan lunch och middag. Så jag vill inte servera mat, men gärna nåt lite matigare. Men små smörgåstårtesnittar kanske vore nåt!

Och jobbet gör jag gärna. Det där tråkiga jobbet, med det söta fikat, började barnets mormor och farmor nästan slåss om att få göra. Jag sa inte direkt nej smile5.gif

Förstår inte riktigt ditt svar där, låter först som du dissar smörgåstårta, för sen säga smörgåssnittar kanske vore nått.
    Om du inte har gått om tid, så skulle jag skippa individuella gjorda smörgåstårtssnittar.
    Då de är mer arbetskrävande än en vanlig smörgåstårta.

• Voluptuous Shalimar
    LaFontaine skrev 2017-03-16 22:17:13 följande:

Och jobbet gör jag gärna. Det där tråkiga jobbet, med det söta fikat, började barnets mormor och farmor nästan slåss om att få göra. Jag sa inte direkt nej

Ofta missar man ju lunchen när man ska på dop (eller bröllop) på em. Klassikern är att missa frukost OCH lunch för att man ska fixa sig samt resa till bröllopet, sen blir man salongs av brudskålen (vilket iofs går över snabbt när man får mat i sig vid middagen). Och... lite smörgåstårta kan man ju alltid klämma ner. Hellre det än bullar och kakor, liksom (även om jag vet att de flesta tycker tvärtom...)

Vill du hellre göra snittar så gör det för all del, men det tar ju väldigt mkt längre tid och smörgåstårta ser så jäkla maffigt ut...
  • Voluptuous Shalimar

Ett tips är att kolla om det finns ställen där du kan köpa en god smörgåstårta. Vi köpte på lokala ICA. Den var så god att jag inte kunnat göra den bättre - och jag anser mig relativt skicklig i köket.

• klyban
    Voluptuous Shalimar skrev 2017-03-17 11:00:31 följande:
    Ofta missar man ju lunchen när man ska på dop (eller bröllop) på em. Klassikern är att missa frukost OCH lunch för att man ska fixa sig samt resa till bröllopet, sen blir man salongs av brudskålen (vilket iofs går över snabbt när man får mat i sig vid middagen). Och... lite smörgåstårta kan man ju alltid klämma ner. Hellre det än bullar och kakor, liksom (även om jag vet att de flesta tycker tvärtom...)

Vill du hellre göra snittar så gör det för all del, men det tar ju väldigt mkt längre tid och smörgåstårta ser så jäkla maffigt ut...

Kan ju tom vara så att de skippar lunchen för de tror de ska få rejält med mat.
    Därför de få ggr jag bjuder på liknande mat, så säger jag att nu är det är kaffe+tårta eller som i detta fall smörgåstårta.

Men och andra sidan pratas det om smörgåstårta, så kanske man inte äter ändå innan Flört

• LaFontaine
    klyban skrev 2017-03-17 11:25:27 följande:

Kan ju tom vara så att de skippar lunchen för de tror de ska få rejält med mat.

Därför de få ggr jag bjuder på liknande mat, så säger jag att nu är det är kaffe+tårta eller som i detta fall smörgåstårta.

Men och andra sidan pratas det om smörgåstårta, så kanske man inte äter ändå innan

Vi har annonserat att det blir dopfika och inget annat.
  • klyban
    LaFontaine skrev 2017-03-17 15:23:18 följande:
    Vi har annonserat att det blir dopfika och inget annat.
    Bra, då får dom ta ansvar själva.
Svar på tråden Hjälp med dopfika!