Förtvivlad över STÄNDIGA bråk m 5-åring, hjälp!
Hej. Jag har registrerat mig här för att jag greppar efter halmstrån. Jag är ensam med två barn som är härliga, intelligenta, och friska på alla vis. Men mitt yngre barn, han är 5 år, har alltid varit en utmaning genom ett hett temperament och enorm envishet. Nu har det kommit till en punkt då jag... ja jag vet inte, jag vaknar varje dag med ångest för hur det ska gå.
Allting ska det tjafsas och bråkas om. Allting ska krånglas till. Vad jag säger är helt obetydligt. Han ska bestämma ALLT över alla. Det börjar varje morgon med att han ska klä på sig. Det vägrar han göra. Han kan ofta ligga i rummet i 1,5 timme och vägra klä på sig (DU SKA HJÄLPA MIG!) medan jag får mer och mer panik över att inte komma iväg i tid till skolan med storebror. Varje morgon.
Och så fortsätter det. Säg en grej vi ska göra, oavsett om det är "tråkigt" eller "roligt", så är svaret nej, och han är enormt uthållig i att förhala och vansinnigt lättkränkt och reagerar med utbrott, vägran, att tjura, sabotera etc.
Min känsla nu är att jag och hans storebror (7 år) trippar på tå runt honom för att öht få vardagen att funka. Och jag är så trött, ledsen och förtvivlad, och vansinnigt frustrerad.
Jag tycker att jag har testat allt. T ex tänkte jag att ok, då klär jag på honom som en bebis då, trots att han kan själv. Men då hittade han på andra bråk kring det, vägrade låta sig bli påklädd. Och jag är, tycker jag, rejält konsekvent med påföljder (som exempel: om de inte städar tar jag bort leksakerna de inte städar upp; om de inte borstar tänderna blir det inget lördagsgodis etc, alltså konsekvenser som är direkt kopplade till det de gjort/inte gjort). Så det ser ju ut som att han söker konflikter, och jag inser att det är ett sätt att söka uppmärksamhet. Men som sagt, jag är ensamstående, jag gör så mycket jag kan.
På dagis och med andra vuxna kan han också få utbrott men med mig är det sju resor värre.
Det har varit såhär sen han började prata och gå och det börjar nöta ut mig. Jag ser inget ljus i tunneln. Bara tjat och tjafs.
Finns det någon som har något råd eller tröst att att ge?