• kiwifrukt

Efter v. 36: fler som haft för rörliga bebisar?

Hej.

Jag väntar första barnet och är i v. 36+2. Bebisen är mycket rörlig och kan fortfarande vända på sig. Vissa dagar ligger den med huvudet ner, andra med rumpan ner.

Kan vakna på natten och känna hur det bökas runt inne i livmodern och att plutten gör en halv kullerbytta (alternativt bara byter sida, t.ex. ligger med ryggen ut mot höger sida av livmodern ena stundern och nästa stund ligger med ryggen ut mot vänster).

Jag tycker det är lite svårt att förklara men det är som att bebisen inte riktigt hittar "utgången" heller. Kan känna hur den änden som är neråt just den dagen letar sig över bäckenet men borrar sig inte ner där den "ska" (trots att det borde bli mer plats så). Ingen fixering i sikte än alltså men det verkar vanligare än kullerbyttor så här sent i graviditeten.

Jag frågar inte pga. oro (ut kommer barnet, på ett eller annat sätt), utan skulle gärna vilja höra om andra har upplevt samma. För det är svårt att hitta information om det. (Ska träffa barnmorskan i slutet av veckan men tänkte ändå höra här också.)

Är det fler som varit med om något liknande och hur gick det för er? Födde ni vaginalt eller blev det snitt?

• Svar på tråden Efter v. 36: fler som haft för rörliga bebisar?
  • Ellie

Jag hade också en väldigt rörlig bebis första graviditeten. Hon låg dock med huvudet neråt vid kontroll i v 37 och inget vändningsförsök behövdes. Däremot hade hon rätt litet huvud och under förlossningen (v 38+4) kom hon med huvudet i ett något besvärligare läge, nästan med pannan först. Det gjorde att jag fick krysta i ca 45 minuter, men tiden gick ändå väldigt fort (tyckte jag som ställt in mig på att det säkert tar ett par dygn att föda - tog ca 9 timmar från vattenavgång som första tecken).
    Allt gick dock bra. Jag sprack nästan inget. Största bekymret var att moderkakan inte lossnade, men det hade ju inget med rörligheten att göra.

Du kan googla lite om vändningsförsök och sätesförlossning för att vara beredd att ta ställning till vad som kanske behöver göras.

• Vet hur det känns

Mitt första barn var endast ruckbar vid förlossningen.. i v37 la hon sig ner med huvudet.

Andra barnet låg ner med huvudet i v37 men var rörlig låg högt upp ända fram till förlossningen. Hon varken fixerade eller blev ruckbar. När jag var öppen 5 cm och förlossningen igång så hade hon fixerat sig men inte innan (öppen3 cm)

Denna gång säger barnmorskan att bebis förmodligen kommer bli som den andra. Vara rörlig fram till förlossningen. Jag har tydligen ett väldigt brett bäcken så mina barn kan inte fixera sig.

• Anotherone

Min första son var också väldigt rörlig och låg högt upp ända till sista veckan typ. Då låg han med huvudet neråt och sjönk visserligen ner lite mer men de bedömde fortfarande att han var rörlig.

Nu väntar jag nr 2 som låg i tvärläge för två veckor sedan. På BM-besöket idag  konstaterade vi att han numera sitter i säte. Så han verkar ha väldigt gott om utrymme! Hoppas att han har vett att snurra tillbaka innan det är dags, jag gick in i v 34 idag så än finns det tid.

• Anotherone

Jag kan tillägga att mitt första barn föddes med akut snitt men det berodde på helt andra saker. När förlossningen drog igång så låg han med huvudet nedåt så han kunde ha fötts den vägen om inte andra saker hade tillstött.

• kiwifrukt

Tack så mycket för era svar! Glad Känns bra att läsa om andras erfarenheter.

Glömde skriva att jag redan varit på ett vändningsförsök men då hade bebisen lagt sig med huvudet ner igen så det behövdes inte. Nu verkar det, tack och lov, som att plutten blivit för stor för att kunna göra kullerbyttor, har legat kvar med huvudet ner sedan i söndags (bara att hoppas att det håller i sig).

Har läst mer om sätesbjudning och även pratat med min barnmorska. Skulle det vara så att bebisen vänder sig igen och ligger kvar i säte så får det (i samråd med sjukvården) bli kejsarsnitt. Huvudsaken är att barnet kommer ut och mår bra.

Tack igen för att ni delade med er av era upplevelser.

• Anotherone
    kiwifrukt skrev 2017-03-17 08:40:56 följande:

Har läst mer om sätesbjudning och även pratat med min barnmorska. Skulle det vara så att bebisen vänder sig igen och ligger kvar i säte så får det (i samråd med sjukvården) bli kejsarsnitt. Huvudsaken är att barnet kommer ut och mår bra. 

Så resonerar jag med, jag tänker inte ge mig på en sätesförlossning om han skulle sitta kvar med rumpan nedåt.
  • kiwifrukt
    Anotherone skrev 2017-03-17 09:34:16 följande:
    Så resonerar jag med, jag tänker inte ge mig på en sätesförlossning om han skulle sitta kvar med rumpan nedåt.
    Håller tummarna att han lägger sig rätt! Din bebis har ju några veckor på sig än. (Annars finns kunnig personal på förlossningen som hjälper barnet ut, om han skulle krångla.) Glad

Min har legat kvar med huvudet neråt en vecka nu. Gick in i v. 38 idag så nu borde det verkligen inte finnas plats för fler kullerbyttor. Tack och lov att hjälp finns att få (vändningsförsök/kejsarsnitt) om det ändå skulle bli så, så jag känner mig lugn.
  • Ruter

Första barnet var precis likadan som du beskriver. rörde sig runt och ville inte ligga still för fem öre. När jag va i 41+2 på morgonen var han fortfarande rörlig men låg iallafall med huvudet nedåt. Behöver åka in till förlossningen pp kvällen då det var dags. Kom in vid 23 och var öppen 7 cm och då var huvudet fortfarande ruckbart. Sen föddes han 4 timmar senare. Vid 01 när de tog skulle ta hål hinnorna fick de tappa ur försiktgt då han fortfarande var ruckbar så han blev inte fixerad förens nån gång tre sista timmarna, vet dock inte när för här sluta hon kolla det.

• Sara H

Andra barnet fixerade sig aldrig och låg högt med huvudet (neråt) fram tills 14 minuter innan hon kom ut. I samband med att vattnet gick kom krystvärkarna igång, men jag fick strängt hålla emot i 8 minuter pga att hon låg för högt. När barnmorskan sedan gav grönt ljus då dottern sjunkit ner tillräckligt kom hon ut på en krystvärk. Född i v 39+1.

Och första barnet föddes i säte, gick väldigt snabbt och lätt även det. Född i v 37+3.

Lycka till hur det än blir!

• Cherry on top

Andra barnet, stor bebis också. Sparkade nästan av revbenen på mig haha. Skulle vända hela tiden och det blev nästan som ett vaccumsug i magen och den stod ut rätt bra. Hon hade navelsträngen virad flera varv om sig och förlossningspersonalen sa att det var typ den längsta navelsträng de sett.

Men hon kom med huvudet före och hon har varit vild sedan hon kom ut

• Anonym (y)

Våran snurrade runt ungefär varje vecka, i v39 bytte hon från säte till rätt väg och stannade så tills hon föddes på bf-dagen.

Svar på tråden Efter v. 36: fler som haft för rörliga bebisar?