• Anonym (Annie)

Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?

Jag kommer vara färdigutbildad till sommaren och kommer inte ha några problem att få jobb, har beräknat att mina boendekostnader (+ några till jag kommer skaffa då jag har mer pengar) kommer ta drygt hälften av lönen jag har kvar efter skatt. Så ca 9000 kronor varje månad har jag kvar att spendera som jag vill.

Jag har sedan länge planerat att ägna mina två första år ute i arbete att betala av alla lån, alltså hela mitt CSN lån + ett lån till. Dessa lån har ju inte direkt någon ränta att tänka på, men jag verkligen avskyr att ha något efter mig och vill bli av med det så fort som möjligt.

Totalt ligger mina lån på ca 210 000 kronor.

Jag skulle nog kunna lägga undan sparpengar så att jag har en liten buffert ifall något skulle hända under de två åren, men annars vill jag lägga dessa 9000 kr per månad på att betala tillbaka till de här lånen.

Nu undrar jag väl mest ifall det här är smart ... Jag känner starkt att jag vill göra det här, men vad skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?
  • Anonym (Annie)
    Kjell2 skrev 2017-03-15 11:43:30 följande:
    Plötsligt får du drömjobbet och ända chasen att få en vettig bostad i närheten är att hosta upp 100 000 kr. Då är det bra att ha lite på banken istället för inga CSN-lån.

Mitt arbetsområde är tyvärr inte så "ombytligt", vet inte hur jag ska förklara det, men det är i princip samma sak vart jag än befinner mig. Det gör mig ingenting, men risken för att ett erbjudande om ett mycket bättre/roligare jobb skulle falla framför mig är rätt obefintlig. Jag förstår dock vad du menar.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Pengar) skrev 2017-03-15 11:43:48 följande:

Betala av 5000 kr på din privata skuld och lägg 4000 i månaden som sparande.Cool

Då betar du av den privata skulden och jobbar samtidigt upp ett sparande.

Fast då dras jag med det private lånet i mer än ett år och har sedan även CSN kvar. Det vet jag inte om jag skulle vilja. 
  • Kjell2
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-15 12:11:43 följande:
    Fast då dras jag med det private lånet i mer än ett år och har sedan även CSN kvar. Det vet jag inte om jag skulle vilja. 
    Om det absolut viktigaste är att bli skuldfri så fort som möjligt så är det väl bara att börja amortera.

Jag tycker inte det är smart men du har andra prioriteringar.

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-15 09:35:58 följande:

Bostaden ca 4000 kronor, el och värme etc inräknat

Mat ca 2000 kronor

Mobil, bredband, tv avrundade jag upp till 1000 kronor, just nu betalar jag bara 200 kronor men jag kanske hittar på något när jag har pengar.

Facket och a-kassa ska kosta 400 kronor

Transport avrundar jag till 1000 kronor fast det är egentligen är lite mindre

Nöje 1000 kronor (kläder och annat som jag tycker är kul)

9400 kronor blir det totalt, och då tar jag i lite, men jag avrundar uppåt till 10 000 kronor i månaden som jag gör av med, det kommer jag nog inte göra men 9000 kronor kommer jag garanterat att ha till att göra vad jag vill med.

Har tänkt lägga undan lite så att jag har 20 000 kronor som buffert ifall något händer, men annars... som jag sa :)

Då låter det som att du tänkt igenom kostnaderna mer än bara boendekostnader

Jag skulle nog försöka köpa en bostad som kan öka i värde, där månadskostnaderna kan bli låga iom bostadsrätt, sen när du bor där kan du börja betala av lån. Om du får barn i framtiden blir det svårare att båda betala av lån och bygga buffert till att köpa första bostaden, men primärt känns ju som att ha någon stans att bo.
  • Anonym (Annie)
    Kjell2 skrev 2017-03-15 12:14:47 följande:
    Om det absolut viktigaste är att bli skuldfri så fort som möjligt så är det väl bara att börja amortera.

Jag tycker inte det är smart men du har andra prioriteringar.

Jag tror jag får tänka lite grann hur jag vill göra.

Ett alternativ vore ju att lägga in allt på sparkontot och sedan vänta tills jag har en större summa innan jag börjar "betala av". Familjemedlemmen skulle komma först, och sedan skulle jag kunna betala av en större summa till CSN per månad...
  • Kjell2
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-15 12:21:06 följande:
    Jag tror jag får tänka lite grann hur jag vill göra.

Ett alternativ vore ju att lägga in allt på sparkontot och sedan vänta tills jag har en större summa innan jag börjar "betala av". Familjemedlemmen skulle komma först, och sedan skulle jag kunna betala av en större summa till CSN per månad...
    Och vad är den stora skillnaden mot att amortera månadsvis?

Bygg upp ett sparkapital och amortera i långsamare takt är mitt förslag.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-03-15 12:19:34 följande:
    Då låter det som att du tänkt igenom kostnaderna mer än bara boendekostnader smile1.gif
    Jag skulle nog försöka köpa en bostad som kan öka i värde, där månadskostnaderna kan bli låga iom bostadsrätt, sen när du bor där kan du börja betala av lån. Om du får barn i framtiden blir det svårare att båda betala av lån och bygga buffert till att köpa första bostaden, men primärt känns ju som att ha någon stans att bo.
    Min mor har tjatat om bostadsrätt i mer än ett år nu, hon pratar som om det vore till henne själv men jag vet att hon menar till mig, haha. Jo, det kanske vore något, jag gillar inte tanken av att köpa något här där jag inte vill bo kvar i framtiden, men det vore nog inte så svårt att sälja bostaden senare, dock är allt dyrt här (Visby). Just nu bor jag ändå hyfsat billigt.

Barn är inget jag planerar att ha inom den närmaste framtiden, lätt att förhindra också då jag inte är en relationsmänniska. Kanske när jag är 32? Jag hade tänkt fixa alla lån, ha ett bra sparande och en trivsam bostad innan dess.
  • Anonym (Annie)
    Kjell2 skrev 2017-03-15 12:24:39 följande:
    Och vad är den stora skillnaden mot att amortera månadsvis?

Bygg upp ett sparkapital och amortera i långsamare takt är mitt förslag.
    Jag antar att det är i mitt huvud, om jag känner att ett lån försvinner snabbt så känns det bra, om jag betalar 1000 kronor i månaden till CSN kommer det kännas som att det tar en evighet.

Kanske att jag ändrar åsikt, är ju ett tag kvar innan jag börjar tjäna pengar så tid att tänka har jag iaf.
  • Anonym (Häpp)

Glöm inte att CSN är inkomstberoende, du amortera beroende på din inkomst, är du föräldraledig, arbetslös eller långtidssjuk så betalar du  mindre. För att vara ett lån så hjar det absolut bäst villkor. CSN räknas inte heller som skuld när man summerar diuna skulder i samband med bostadsköp.

Så, betala av till familj och spara resten. När du har ett kapital kan du antingen betala av CSN eller köpa bostad. 

• GAndrea

Låt csn lånet var kvar och betala av de andra lånen. Till csn lånet kan du betala av större summor utan att problem och lånet är det enda lån som avskrivs om du dör :)

• Flash Gordon
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-15 09:03:09 följande:
    Nu undrar jag väl mest ifall det här är smart ... Jag känner starkt att jag vill göra det här, men vad skulle ni ha gjort? 
    Det du undrar över är faktiskt om det är smart att vara skuldfri ...

Det normala är att HA lån. Du ser hur folk försöker övertala dig om att behålla lån "som är billiga". Du kan ju "investera" pengarna till bättre förtjänst.

Ja, ända till investeringen går åt helsike.

Att vara skuldfri är något annorlunda än det normala. Är du skuldfri kan du spara och invetsera hur mycket som helst för all framtid. Allt efter du har inkomst. Du kommeri praktiken att  att kunna spara kontant till allt (utom en villa för miljoner). Och även då kan du ta ett mindre lån än annars och betala av det så fort som möjligt.

Ja, jag hade gjort mig skuldfri.
  • Anonym (bra ts)

Oavsett vad andra tycker om det är smart eller inte så kommer det att kännas väldigt skönt.

Jag hade gjort som du ts och betalat av allt och sluppit tänka på lån, avbetalningar och räntor osv i framtiden och lagt den tiden på bättre saker.

• Anonym (nehe du ;))

Nej. Hade jag varit du TS hade jag försökt spara undan pengar också. Men du kan spara 6 månader i taget flr att betala in hälften av vad du har soarat om du känner för det då! Men jag har testat att göra liknande o det sluta inget bra då oväntade saker händer i livet o man behöver pengarna då. Dessutom står du efter 2års hårt slut utan något på kontot isåfall och risken att du hamnar i en svacka är större än vördet av att ha betalat tillbaka så duktigt! Spara undan investera i en lägenhet som höjs i pris o betala något mer än vad du måste o sen mycket på en gång när du känner att du vill och kan! Ingen ide att stressa in med csn heller då dom har så bra avbetalningsplan så du har möjlighet att få leva också! Spara minst 6 månader helst 1 pr innan du beslutar hur du vill gör ör mitt tips iallafall! Jag förstår att du vill betala av så snabbt som möjligt är sådan människa också men det är inte värt det då livet har sin gång o du kommer ändå att få betala hela summan hur du än gör!

• Ffgghkkö

Jag betalade tillbaka mina lån relativt fort. Sex års studielån betalades på 10 år. Hade jag inte haft flera perioder med arbetslöshet hade det gått fortare.

Det är jätteskönt att vara av med det! Nu har jag småbarn och jobbar deltid och det är väldigt skönt att vara skuldfri då.

Det är inte det mest ekonomiskt lönsamma att göra så här. Men själen jublar av att vara fri från skuld!

• Mantrasina

Det jag kommer att tänka på att du nog aldrig kommer ha så låg hyra igen som du har nu, definitivt inte om du bor i bostadsrätt och om du flyttar från Gotland till nån av de större städerna exempelvis. Här i Uppsala går en tvåa på mellan 6-8000 i hyra per månad nu när mer eller mindre "allt" renoveras från gammalt till nyskick. Du har alltså en superbra chans till att spara på dig en buffert nu.

Vore jag du skulle jag passa på att lägga 5000 på sparande till dig själv, antingen på vanligt konto eller som en investering eller så, och de övriga 4000 på ett särskilt konto som du viker åt att sedan betala av skulder med i större klumpsummor. Privatlånet först, sedan CSN. Visst, CSN-lånet kostar lite, men det är inte särskilt mycket i sammanhanget och jag upplever det mer pressande att ha privatlån eftersom en då står i beroendeställning till den som lånat ut pengarna. Alltså. Privatlånet först. Men spara också. 

• Anonym (Annie)

Tack för all hjälp :) Glömde bort att kolla tråden igen men ser era svar nu. Jag får se hur jag gör, det privata lånet kommer jag vilja bli av med snabbt, får se hur snabbt jag blir av med csn.

Tack återigen!

Svar på tråden Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?