monkees skrev 2017-03-26 13:48:46 följande:
Jag lagar inte mat på så vis. Min tanke väcktes av ngn anledning om huruvida det finns SMAK i en helt okryddad råvara. Skulle man vid ett blindtest kunna avgöra om det man äter är kyckling eller fläskkött. Helt OT men försöker förklara.
I väldigt många kockskolor ( i alla fall de större "finare" jag besökt och gått på) gör man EXAKT sånna blindtest och rätt ska man ha för att få godkänt också.
Exempelvis, när jag själv gick på en renomerad kockskola i UK, så såg (ser fortfarande) köttblindtestet ut så här:
Du MÅSTE gissa/kunna rätt på:
2 sorters kyckling (bröst och lår)
3 sorters fläskkött (en mager bit, en fet bit och färs)
Lika med nötkött som fläsk
2 bitar viltkött (räcker att du vet att det är vilt och vilken som är fågel och vilken som är fyrfota, exakt djur överkurs)
1 bit lamm
1 bit kalv
3 sorters fisk och skaldjur
Dessa bitar är endast tillagade helt naturella för att de ska vara säkra att stoppa i munnen.
Ovanpå det blindtest för olika sorters kött"pålägg", korvar och charketurier, totalt 30 bitar. (Fatta hur svårt det är att känna skillnaden på Ungersk och Italiens salami...... pust....)
Resten av "blindtestets" (på en del saker var man dock inte "blind" utan en del saker skulle kännas igen på lukt eller hur de såg ut) totalt 100 ingredienser bestod av kryddor, frukter och grönsaker. För lägsta godkänt skulle man känna igen 65 saker totalt, med "delmål" i varje kategori.
Så om du lagar mat över huvud taget, gör dig själv en tjänst och lär dig använda smaklökarna.