• Markko

Fisk (typ alaska pollock)

Är sugen på att laga till fisk, äter lite för lite av det. Funderar på sån fryst Alaska Pollock, vad kan man göra med det för att få en bra husmanskost? 

Doppa i lite ägg och ströbröd och steka på med Lingon, potatismos o grönsaker till? Andra knep?

• Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)
  • monkees
    monkees skrev 2017-03-25 14:45:18 följande:

Varje gång vi tillagat vitfisk så har vi suttit hungriga vid matbordet efter middagen. 

PS: med undantag för lutfisken på julafton med en tjock härlig vitsås och massor med kryddpeppar............mmmmmmmmmmm
  • klyban
    monkees skrev 2017-03-25 14:45:18 följande:

Varje gång vi tillagat vitfisk så har vi suttit hungriga vid matbordet efter middagen. 

För ni inte gillar sån fisk?
  • monkees
    klyban skrev 2017-03-25 15:08:30 följande:
    För ni inte gillar sån fisk?
    Jag vet inte faktiskt varför det är så. Rött kött och kött av svin eller fågel smakar ju absolut INGENTING om inte kocken kryddar rejält men det är kanske tuggmotståndet det kommer an på?
  • klyban
    monkees skrev 2017-03-25 15:30:31 följande:
    Jag vet inte faktiskt varför det är så. Rött kött och kött av svin eller fågel smakar ju absolut INGENTING om inte kocken kryddar rejält men det är kanske tuggmotståndet det kommer an på?

Smakar ingenting?
    Kan lugnt säga de problemen har inte jag, då jag tycker dessa smakar massor.

• kallebakom
    klyban skrev 2017-03-25 15:44:23 följande:

Smakar ingenting?

håller med och jag gillar konsisensen !
  • Aniiee
    Säger mer om era matlagningskunskaper och era smaklökar än om råvarorna. Så vida ni inte köper absolut skit, vill säga, och då kan man ju diskutera era köpvanor istället.
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Kattenz

Jag brukar koka Alaska Pollock åt mina katter par ggr i veckan. Själv skulle jag aldrig äta det, hua!!

• Flash Gordon
    Ä r et smaken som är trist så ni äter lite?

Fryst Pollock är ju givetvis jättesvårt att göra något gott av men om du/ni misslyckas med färsk torskfilé så är det ju kocken det är fel på.

Annars är vitfisk väldigt mager.

Pollock har bara 76 kcal per 100 gram.

Jämför det med lax som har 185 kcal per 100 gram.

(siffrorna fram-googlade)

Klart det blir skillnad i mättnad då om du äter lika mycket av varje.
  • monkees
    klyban skrev 2017-03-25 15:44:23 följande:

Smakar ingenting?

Nu tänker jag på smaken på råvaran helt okryddad! Tillagad i typ teflonpanna utan fett! Smakar då kycklingen (t ex) ngt.
  • kallebakom
    monkees skrev 2017-03-26 09:50:20 följande:
    Nu tänker jag på smaken på råvaran helt okryddad! Tillagad i typ teflonpanna utan fett! Smakar då kycklingen (t ex) ngt.
    ja men smakar torsk nå då va ?? nä inte ett smack,nä Pollock osv taksam för lätta krydda upp !
  • klyban
    monkees skrev 2017-03-26 09:50:20 följande:

Jo, kycklingen är en rätt neutral råvara.
    Men är ett kött som svarar extremt bra på kryddning.

Vet inte hur jag skriva detta, men vem i helvete lagar mat på det sättet?
    Och du har ingen poäng överhuvudtaget.
    Sen hade du med rött kött och gris, antar dessa också ska stekas utan fett, kryddor och salt i en torr panna.
    Och äter du sån mat, så förstår jag att du gnäller.
    Kanske du ska testa och krydda maten nästa gång?

Innan du skriver nästa gång, tänk efter en sekund, då detta blir parodi.

• monkees
    klyban skrev 2017-03-26 12:36:18 följande:

Jo, kycklingen är en rätt neutral råvara.
    Men är ett kött som svarar extremt bra på kryddning.

Vet inte hur jag skriva detta, men vem i helvete lagar mat på det sättet?
    Och du har ingen poäng överhuvudtaget.
    Sen hade du med rött kött och gris, antar dessa också ska stekas utan fett, kryddor och salt i en torr panna.
    Och äter du sån mat, så förstår jag att du gnäller.
    Kanske du ska testa och krydda maten nästa gång?

Innan du skriver nästa gång, tänk efter en sekund, då detta blir parodi.

Jag lagar inte mat på så vis. Min tanke väcktes av ngn anledning om huruvida det finns SMAK i en helt okryddad råvara. Skulle man vid ett blindtest kunna avgöra om det man äter är kyckling eller fläskkött. Helt OT men försöker förklara.
  • klyban
    monkees skrev 2017-03-26 13:48:46 följande:
    Jag lagar inte mat på så vis. Min tanke väcktes av ngn anledning om huruvida det finns SMAK i en helt okryddad råvara. Skulle man vid ett blindtest kunna avgöra om det man äter är kyckling eller fläskkött. Helt OT men försöker förklara.

En galen diskussions gren, som du inte ens berättar innan långt senare.
    Och ser ingen som helst poäng med detta.
    Alla vet ju om att det finns ingredienser som kan stå på egna ben och andra som behöver hjälp.
    Men utan salt så smakar många saker tråkigt, och tar man det till den nivån så blir det bara konstigt.

Bara på konsistens skulle man kunna skilja på kyckling och fläskkött.
    Sen har gris en unik smak som inte jag missar i alla fall, men kanske du inte vet jag.
    Skulle tom kunna sitta i rummet jämte och berätta om det är kyckling eller gris som man steker.
    Då okryddat givetvis, för sen är risken att man bara känner kryddorna i luften.

• Aniiee
    monkees skrev 2017-03-26 13:48:46 följande:
    I väldigt många kockskolor ( i alla fall de större "finare" jag besökt och gått på) gör man EXAKT sånna blindtest och rätt ska man ha för att få godkänt också.

Exempelvis, när jag själv gick på en renomerad kockskola i UK, så såg (ser fortfarande) köttblindtestet ut så här:

Du MÅSTE gissa/kunna rätt på:
    2 sorters kyckling (bröst och lår)
    3 sorters fläskkött (en mager bit, en fet bit och färs)
    Lika med nötkött som fläsk
    2 bitar viltkött (räcker att du vet att det är vilt och vilken som är fågel och vilken som är fyrfota, exakt djur överkurs)
    1 bit lamm
    1 bit kalv
    3 sorters fisk och skaldjur

Dessa bitar är endast tillagade helt naturella för att de ska vara säkra att stoppa i munnen.

Ovanpå det blindtest för olika sorters kött"pålägg", korvar och charketurier, totalt 30 bitar. (Fatta hur svårt det är att känna skillnaden på Ungersk och Italiens salami...... pust....)

Resten av "blindtestets" (på en del saker var man dock inte "blind" utan en del saker skulle kännas igen på lukt eller hur de såg ut) totalt 100 ingredienser bestod av kryddor, frukter och grönsaker. För lägsta godkänt skulle man känna igen 65 saker totalt, med "delmål" i varje kategori.

Så om du lagar mat över huvud taget, gör dig själv en tjänst och lär dig använda smaklökarna.
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Nandez

Ett enkelt och gott recept är detta.

3-4 portioner

Lägg ett fryst fiskblock (torsk) i en smord ungsform strö över Herbamare örtsalt, häll gräddmjölk på sidorna, 2 dl grädde och 1 dl. möjlk. Sätt in i 200-225 ungsvärmei 40-50 minuter. Serveras med kokt pressad potatis och gröna ärtor. 

Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)