• Pixma

    Ryggont 5 år senare

    Hej!
    Jag har två barn, 7 och snart 5 år. Vid den andra graviditeten fick jag tidigt och väldigt mycket foglossning. Är en väldigt envis person så jobbade på på heltid och gjorde inte så mycket för att förebygga det hela (sjukgymnast mm).

    Nu snart 5 år senare har jag fortfarande problem med ond och stel ländrygg. Tränade duktigt tidigare (och tror det blev lite bättre) men senaste 8 månaderna har jag helt tappat lusten. Trots att jag direkt får ondare när jag inte rör mig.

    Nu vill vi så gärna ha ett till barn... Men jag är väldigt rädd för hur min kropp kommer reagera. Tänk om jag aldrig blir återställd?! Tror ni att träning under graviditeten (har tidigare inte tränat under graviditeten) samt att jag verkligen tar hand om min kropp efteråt kan hjälpa?

    Någon annan som har samma problem? Vad har ni gjort?

    Med vänlig hälsning Pixma

  • Svar på tråden Ryggont 5 år senare
  • Väljarstöd

    Rätt ofta blir foglossning värre och värre för varje graviditet. Av folk jag har varit i kontakt med, och jag själv, har så gott som ingen blivit hjälpt av att vara vältränad innan de blev gravida igen. Foglossningen kommer likt förbaskat. Däremot verkar flera bli friskare fortare efter förlossningen mha träning. Jag vill råda dig att läsa om Thomas Torstensson och hans kollegor. De har forskat om vård av graviditetsrelaterade bäckensmärtor.

  • Väljarstöd

    När du tränar under graviditeten (och efter) ska du tänka på att inte göra något du får ont av. Du ska inte få ont lite senare på dagen heller. (Det gäller så klart även städning, trädgårdsskötsel mm också.) Min erfarenhet är att många sjukgymnaster ger för tunga övningar. Var uppmärksam på din kropp!

Svar på tråden Ryggont 5 år senare