Ok, för sakens skull. Kvinna - skulle du vilja vara hemmafru. Man - hemmaman?
För att se det andra perspektivet då..
För att se det andra perspektivet då..
Skulle inte kunna tänka mig det. Dels för att jag inte kan tänka mig att inte vara självförsörjande. Men även om jag blev ekonomiskt oberoende skulle jag nog inte slita arbeta. Vantrivdes som mammaledig.
Nej. Jag skulle gärna vara ekonomiskt oberoende och sluta jobba. Inte bli hushållerska.
NEJ. Får ångest av bara tanken att ta hand om hem och barn på heltid. Är ingen hemmamänniska. Är gift och barnfri.
NEJ. Får ångest av bara tanken att ta hand om hem och barn på heltid. Är ingen hemmamänniska. Är gift och barnfri.
När jag undrade om hemmafruar menade jag inte lyxhustrur utan hemarbetande.
Jag tror att jag hade kunnat tänka mig det! Det skulle dock kräva att en större andel (säg iaf 30%) av hushållen också hade en man eller kvinna hemma. Då har barnen kompisar och man själv får social samvaro, det blir inte heller ett stigma att vara hemma.
Viktigaste anledningen till att jag kan tänka mig det är för att det redan idag känns som att jag lägger iaf en 60% arbetsdag på hemarbete (barn matlagning ringa samtal osv) utöver mitt vanliga jobb. Och det är faktiskt inte livskvalité direkt. Och faktum är att hemmajobbet känns värdefullare (hatar att städa men tex att laga ordentlig mat).
Den andra orsaken till att jag skulle vilja är att jag är rätt bra på att sysselsätta mig med projekt. Skulle inte bli en soffliggare utan tror det hade varit fritt och utvecklande.