• Dukanintevinnaövermig

Tv-avgiften höjdes 1 jan -17 och 1 jun -16 och nu vill man höja varje år. Är det rätt att höja Tv-avgiften?

Som sagt, Radiotjänst tycker att de ska höja avgiften med i runda slängar 150 kr per år. Idag kostar ett års Tv-avgift 2 340 kr / år.

Vissa anser att public service är bra och har råd att betala oavsett om det kostar 2500 eller 3500 kr per år.
    Vissa har inte råd och måste prioritera mat, försäkringar osv. De bryr sig inte om hur hög avgiften än blir.
    Det blir allt färre som har tv hemma, speciellt från och med den generation som växte upp med internet.
    Man kan streama filmer och tvserier gratis online.

Eftersom det blir allt färre med tv hemma så slår det hårdare på de som är kvar och betalar.
    I juni 2016 var det en 7% ökning och från 1 januari i år blev det en 8% ökning. Såhär vill Radiotjänst fortsätta för sin egen överlevnad. Är det rättvist? Regeringen har godkönt en höjning på 6% per år, i år! Det innebär att siffran bara kommer stiga. 6% höjning det är väl vad folk får i löneförhöjning...
    Borde kanske avgiften hamna inbakad i skatten istället, då fick vi antagligen betala 30 kr per år istället för uppåt 3000.

Länkar:

omni.se/tv-avgiften-hojs-pengarna-till-public-service-slut/a/OBo7O
    www.dn.se/kultur-noje/budgeten-hojd-tv-avgift-fran-januari/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tv-avgiften höjdes 1 jan -17 och 1 jun -16 och nu vill man höja varje år. Är det rätt att höja Tv-avgiften?
  • Desiderium

Röstade på alternativ två.

Tillägg: Jag vet inte hur jag möjligen ska kunna skriva detta på ett snällt sätt, men som grafiker skär det i ögonen på mig att se din profilbild. Så jag gjorde en ny.

• Dukanintevinnaövermig
    Desiderium skrev 2017-04-02 22:09:49 följande:
    Röstade på alternativ två. Tillägg: Jag vet inte hur jag möjligen ska kunna skriva detta på ett snällt sätt, men som grafiker skär det i ögonen på mig att se din profilbild. Så jag gjorde en ny.

Men tack! Jag gjorde min själv på tre minuter i en app som heter sketch där jag målade med fingrarna ovanpå originalet, hence alla otydliga linjer. Tack tack.
  • Dukanintevinnaövermig
    Desiderium skrev 2017-04-02 22:09:49 följande:
    Röstade på alternativ två. Tillägg: Jag vet inte hur jag möjligen ska kunna skriva detta på ett snällt sätt, men som grafiker skär det i ögonen på mig att se din profilbild. Så jag gjorde en ny.

Tyvärr blev det svart utanför ringen....
  • KillBill
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-02 21:50:54 följande:

Öh jo det gör det. Vad dåligt du läser! Försök igen vetja!

Det står ingenstans att regeringen har beslutat att höja TV avgiften med 6-8% per år.  Det står att regeringen i sin budgetproposition har beslutat att höja avgiften med 124 kr per år (det är stor skillnad på en ökning med ett fast belopp respektive en procentuell ökning).

Jag har läst kulturbudgeten för 2017 och ingenstans kan jag se att beslutet att höja radio och tv avgiften gäller för mer än ett år och jag tror att DN felaktigt har skrivit "per år" i ställer för  det korrekta "för ett år" (se nedan). DNs prat om 124 kr per år verkar således vara en felaktig uppgift.

Länk till kulturbudgeten: www.regeringen.se/4a6b83/contentassets/e926a751d9eb4c978c4d892c659ebc8e/utgiftsomrade-17-kultur-medier-trossamfund-och-fritid

Regeringens lagförslag (som fick riksdagens stöd):

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-04-02 23:04:05 följande:

Det står ingenstans att regeringen har beslutat att höja TV avgiften med 6-8% per år.  Det står att regeringen i sin budgetproposition har beslutat att höja avgiften med 124 kr per år (det är stor skillnad på en ökning med ett fast belopp respektive en procentuell ökning).

Jag har läst kulturbudgeten för 2017 och ingenstans kan jag se att beslutet att höja radio och tv avgiften gäller för mer än ett år och jag tror att DN felaktigt har skrivit "per år" i ställer för  det korrekta "för ett år" (se nedan). DNs prat om 124 kr per år verkar således vara en felaktig uppgift.

Länk till kulturbudgeten: www.regeringen.se/4a6b83/contentassets/e926a751d9eb4c978c4d892c659ebc8e/utgiftsomrade-17-kultur-medier-trossamfund-och-fritid

Regeringens lagförslag (som fick riksdagens stöd):

Förtydligande, Det jag menar med i första stycket är att det är skillnad på om man flera år i rad höjer med ett fast belopp mot om man under flera år i rad höjer med ett procentuellt belopp. Med en procentuell uppräkning blir beloppet hela tiden större.

• Desiderium
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-02 22:43:26 följande:

Tyvärr blev det svart utanför ringen....

Fixade :) Nu är det vitt runt.

• Flash Gordon

Jag tycker numer att det rimliga är att public service skärs ned kraftigt och därmed görs billigare. Det som andra kanaler kan producera ska inte public service hålla på med.

PS kan ägna sig åt samhällsdebatt (ungefär SVT Forum) och viss nyhetsrapportering. Detta gärna med ett fokus på det lokala.

Resten sköter marknaden om.

Sedan kan PS finansieras via skattsedeln istället.

• Dukanintevinnaövermig
    KillBill skrev 2017-04-02 23:04:05 följande:
    Det står ingenstans att regeringen har beslutat att höja TV avgiften med 6-8% per år.  Det står att regeringen i sin budgetproposition har beslutat att höja avgiften med 124 kr per år (det är stor skillnad på en ökning med ett fast belopp respektive en procentuell ökning). Jag har läst kulturbudgeten för 2017 och ingenstans kan jag se att beslutet att höja radio och tv avgiften gäller för mer än ett år och jag tror att DN felaktigt har skrivit "per år" i ställer för  det korrekta "för ett år" (se nedan). DNs prat om 124 kr per år verkar således vara en felaktig uppgift. Länk till kulturbudgeten: www.regeringen.se/4a6b83/contentassets/e926a7... Regeringens lagförslag (som fick riksdagens stöd):

Läste du ens mina länkar? Där står att höjning ska ske varje år. 6-8%
  • KillBill
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-04 17:23:47 följande:
    Läste du ens mina länkar? Där står att höjning ska ske varje år. 6-8%
    Det är du som är svaret skyldigt. Du har bifogat 2 länkar. 

Länk 1:

Länk2:

Fråga: Var framgår det att höjningen är 6-8%?
  • Dukanintevinnaövermig
    KillBill skrev 2017-04-04 18:29:13 följande:
    Det är du som är svaret skyldigt. Du har bifogat 2 länkar.  Länk 1: Länk2: Fråga: Var framgår det att höjningen är 6-8%?

Höjningen var med 8% gången innan, det var en höjning på ca 150 kr. Nu blir det avrundat 6%. Varför tjafsar du om små ören/kronor hit o dit?
  • KillBill
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-05 03:16:39 följande:

Höjningen var med 8% gången innan, det var en höjning på ca 150 kr. Nu blir det avrundat 6%. Varför tjafsar du om små ören/kronor hit o dit?

Jag har vänligt påpekat att det ingenstans i dina länkar står att regeringen bestämt att TV avgiften ska höjas med 6-8% per år (vilket det inte heller gör).  Du svarar otrevligt att jag läser dåligt och ifrågasätter om jag har läst dina länkar. Sedan hävdar du att jag tjafsar om några ören hit och dit men faktum är att om du använt dig av korrekta uppgifter i din beräkning i # 14 så hade du kommit fram till ett belopp som skulle vara 3 225 kr lägre år 2032 än vad du nu kommit fram till. Du borde därför korrigera uppgifterna i trådens första inlägg.

Sedan är det ju så att hela ditt inlägg troligtvis bygger på en felskrivning i Dagens Nyheter (se #24) så det bästa kanske är att förpassa tråden till de sälla jaktmarkerna..  

Svar på tråden Tv-avgiften höjdes 1 jan -17 och 1 jun -16 och nu vill man höja varje år. Är det rätt att höja Tv-avgiften?