• Tihi

Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?

Jag behöver en ny dator eller iPad att enbart surfa på internet med.

Det enda jag vill göra med den är att surfa och skriva bekvämt så helst ska det vara ett riktigt tangentbord och den ska ha så stor skärm som möjligt. Jag är van med Windows och Apple men vill helst inte ha Windows 10 men inser att jag kanske måste bita i det sura äpplet och köpa W10 iaf.

Har funderat på den stora iPaden med ett externt tangentbord men vet inte om det blir så bra att sitta vid den flera timmar i sträck? Det som talar för att köpa iPaden är ju att det väl är i stort sett omöjligt att få virus på den? Jag försöker förstås undvika att gå in på skumma sidor men det känns ändå bra att den är svår att få virus på. En Macbook skulle väl också kunna vara ett alternativ förstås men jag har aldrig använt en sån.

Vad tycker ni som kan sånt här att jag ska satsa på?

• Svar på tråden Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?
  • AniieeHär
    Tihi skrev 2017-04-03 18:48:42 följande:
    Trodde Sony var Windows? Även om Sony skulle vara en Android så behöver jag alltså inte uppge några kontonamn eller mejladresser för att börja använda en Sony? Är det bara att packa upp den ur lådan och börja surfa? Allt jag ska göra är ju som sagt att surfa och skriva lite men det kan jag ju göra med vilken webläsare som helst som ingår i datorn/plattan.
    AniieeHär skrev 2017-04-03 18:32:22 följande:
    BTW, om du har en gmail så loggar du in på googles alla grejer med den, även play store.
    Om gmail inte har tagit bort min oanvända adress vid det här laget så har jag en gammal som ligger och skräpar men helst vill jag ha så få konton som möjligt igång därav att jag är lite dragen mot Apple eller något som inte kräver ett konto för att användas.

Nej, sony har aldrig varit windows. Och nej, självplattan behöver inga inloggningar alls. Bara att packa upp och börja surfa =) Till skillnad fårn Windows och Apple.

Kom på också att min gamla sonytelefon har jag inga inloggningar på alls, jag kan ladda ner och/eller uppdatera appar ändå.
  • Tihi
    AniieeHär skrev 2017-04-03 19:24:57 följande:
    Nej, sony har aldrig varit windows. Och nej, självplattan behöver inga inloggningar alls. Bara att packa upp och börja surfa =) Till skillnad fårn Windows och Apple.

Kom på också att min gamla sonytelefon har jag inga inloggningar på alls, jag kan ladda ner och/eller uppdatera appar ändå.
    Bara så jag hänger med nu så kan jag köpa en Sony platta som även kommer med, eller kan köpas till, ett riktigt tangentbord? Det kommer att vara en Android men jag behöver inte göra något mer än att trycka på startknappen för att börja använda den? Det låter ju bra om skärmen är minst 13 tum. Det är alltså Sonys plattor jag ska titta på och inte deras laptops? Eller funkar Sonys laptops likadant?

• AniieeHär
    Tihi skrev 2017-04-03 19:38:54 följande:
    Bara så jag hänger med nu så kan jag köpa en Sony platta som även kommer med, eller kan köpas till, ett riktigt tangentbord? Det kommer att vara en Android men jag behöver inte göra något mer än att trycka på startknappen för att börja använda den? Det låter ju bra om skärmen är minst 13 tum. Det är alltså Sonys plattor jag ska titta på och inte deras laptops? Eller funkar Sonys laptops likadant?
    Ja, du kan köpa en sony-platta och bara börja använda. Det finns tangentbord att köpa till. Dock är de inte så stora som 13 tum. Vill du ha så stor platta får du nog titta på en Samsung istället, men även dessa går på Android, man behöver inte logga in och det finns tangentbord till.

Köper du en Sony-laptop (Vaio) istället så kommer den ha Windows 10, men som sagt så kan man ju avinstallera det om man vill och köra ett annat OS.
  • AniieeHär
    AniieeHär skrev 2017-04-03 21:20:32 följande:
    Ja, du kan köpa en sony-platta och bara börja använda. Det finns tangentbord att köpa till. Dock är de inte så stora som 13 tum. Vill du ha så stor platta får du nog titta på en Samsung istället, men även dessa går på Android, man behöver inte logga in och det finns tangentbord till.

Köper du en Sony-laptop (Vaio) istället så kommer den ha Windows 10, men som sagt så kan man ju avinstallera det om man vill och köra ett annat OS.
    Tihi skrev 2017-04-03 19:38:54 följande:
    BTW, så har sony slutat göra och supporta Vaio, så isf bör du nog hellre köpa en ASUS Zenbook.
  • Tihi
    AniieeHär skrev 2017-04-03 21:20:32 följande:

Om det inte är minst 13 tums skärm så går den bort för jag får huvudvärk om skärmen är för liten. Samsung har jag aldrig tittat på för att jag inte använder gmail eller android men det lockar lite att man bara kan tuta och köra utan inloggningar.

Att avinstallera OS är jag verkligen inte kunnig på så jag måste nog använda det den kommer med.

Just nu lutar det åt den stora iPaden eller någon laptop men kanske, kanske en Samsungplatta också eller den där Surface. Helst vill jag att den ska fungera i fem år framåt också för jag avskyr att byta ut prylar.

Jättemycket tack för att ni upplyser mig i ämnet! Skrattande  
  • Farfallos
    AniieeHär skrev 2017-04-03 17:39:41 följande:
    Det håller jag inte med om. Det fungerar lite annorlunda, men jag tycker inte det ena är sämre än det andra.
    Jag sa inte det ur något perspektiv som du behöver hålla med om eller ej, utan ur det perspektivet att det bara är så. I huvudsak finns samma funktionalitet, men inte i alla delar. En del moment kräver dessutom fler steg.

...men apparna utvecklas väl, så kanske blir det bättre.
  • Farfallos
    Tihi skrev 2017-04-03 18:04:02 följande:
    Jag kommer inte att använda några appar och absolut inte google drive. Det är verkligen bara för att surfa nyheter, googla allt möjligt, skicka mejl, skriva här på FL och kolla fb t ex som jag ska ha den till. Hur funkar det där med virus egentligen? Jag är livrädd för det sen jag av misstag råkade öppna en länk i ett mejl och det kom upp en artikel om någon viktminskningsprodukt. Vad jag vet så fick jag inget virus för inget verkade hända med datorn och jag körde flera scans och hittade inget men jag är jätterädd sen dess och vill därför ha så säkert OS som möjligt. Kan man få virus förresten om man bara råkar surfa in på fel sida eller en sida som har tusen pop-ups t ex? Vad skulle du föreslå nu när du vet lite mer om mina behov?

Jag ska inte koppla ihop surfdatorn/plattan med mina andra prylar heller utan den ska vara helt fristående.
    Då skulle jag välja ipad och köpa till ett fodral med inbyggt tangentbord. Själv har jag PC med Windows 10 och är jättevan vid det, men fick ipad via jobbet för något år sedan och har vant mig. Utefter mina behov och vanor är inget bättre med apples grejer, men paddan har bra batteritid och är guld att ha i sängen jämfört med en dator.
  • AniieeHär
    Farfallos skrev 2017-04-04 11:51:45 följande:
    Jag sa inte det ur något perspektiv som du behöver hålla med om eller ej, utan ur det perspektivet att det bara är så. I huvudsak finns samma funktionalitet, men inte i alla delar. En del moment kräver dessutom fler steg.

...men apparna utvecklas väl, så kanske blir det bättre.
    Fast om du tycker att det fungerar bättre på datorn och jag tycker att det inte fungerar bättre på datorn så står vi just och tycker.

Google Drive fungerar exakt likadant/lika bra på surfplatta som det gör på dator. Ett undantag, som jag kommer på. Så är det.

Så, jo, här TYCKER du att det funkar bättre på dator, och jag TYCKER INTE det.
  • Tihi
    Farfallos skrev 2017-04-04 11:58:24 följande:
    Då skulle jag välja ipad och köpa till ett fodral med inbyggt tangentbord. Själv har jag PC med Windows 10 och är jättevan vid det, men fick ipad via jobbet för något år sedan och har vant mig. Utefter mina behov och vanor är inget bättre med apples grejer, men paddan har bra batteritid och är guld att ha i sängen jämfört med en dator.
    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med Apple. Jag känner att jag delar deras värdegrund (fint nytt svenskt ord Tungan ute ) till skillnad från alternativen. Valet står nu mellan en Macbook eller den stora iPaden med tangentbord. Ungefär samma pengar men det känns som att datorn är mer rejäl och kommer att hålla längre än en iPad. Dessutom lär den ju vara lättare att skriva på for sure.

Man behöver säkert något virusskydd på Macbook också finns det något inbyggt gratis isf som i Windows Defender? Jag vet att man kan synka alla Apple prylar men man kan väl stänga av Facetime, meddelanden, bildström och iCloud etc på en Macbook precis som man kan på iPad? Jag vill inte ha allt från dom andra iSakerna på datorn nämligen då den enbart ska vara till för att surfa med. Har ni använt Macbook och vad tyckte ni isf?

• Farfallos
    Tihi skrev 2017-04-04 18:33:02 följande:
    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med Apple. Jag känner att jag delar deras värdegrund (fint nytt svenskt ord Tungan ute ) till skillnad från alternativen. Valet står nu mellan en Macbook eller den stora iPaden med tangentbord. Ungefär samma pengar men det känns som att datorn är mer rejäl och kommer att hålla längre än en iPad. Dessutom lär den ju vara lättare att skriva på for sure.

Man behöver säkert något virusskydd på Macbook också finns det något inbyggt gratis isf som i Windows Defender? Jag vet att man kan synka alla Apple prylar men man kan väl stänga av Facetime, meddelanden, bildström och iCloud etc på en Macbook precis som man kan på iPad? Jag vill inte ha allt från dom andra iSakerna på datorn nämligen då den enbart ska vara till för att surfa med. Har ni använt Macbook och vad tyckte ni isf?

De få jag känner som har köpt den stora paddan är inte nöjda med det köpet. Den är för stor och klumpig om man ska ta med den, och iPad mini är för liten. En vanlig iPad verkar vara vad folk anser vara det perfekta valet, och det fodral med inbyggt tangentbord som jag köpte för några hundringar fungerar helt perfekt för händer i storlek 9.
  • Tihi
    Farfallos skrev 2017-04-05 07:38:06 följande:
    De få jag känner som har köpt den stora paddan är inte nöjda med det köpet. Den är för stor och klumpig om man ska ta med den, och iPad mini är för liten. En vanlig iPad verkar vara vad folk anser vara det perfekta valet, och det fodral med inbyggt tangentbord som jag köpte för några hundringar fungerar helt perfekt för händer i storlek 9.
    Nu har jag inte haft den stora iPaden men jag gillar vanliga iPaden och tycker att den lilla är för liten. Det får bli en Macbook av något slag. Schysst av er att hjälpa mig komma fram till det.

• Håkan på Öland

För det första... en gång för alla... SKIPPA iPad. Den borde vara TOTALFÖRBUD på då den inte ens är värd skrotvärdet. Dvs ett par tior. Är faktiskt lite förvånad att den över huvud taget får säljas inom EU. Rynkar på näsan

Surfpladda dvs TABLET då? En mängd med nackdelar främst...
    *** operativet dvs ANDROID är urkasst om man jämför med MS Win 10/11 Pro
    *** den saknar riktigt tangentbord
    *** batteriet är inget man bara byter på någon minut eller två
    *** säkerheten är avsevärt mycket lägre på en surfplatta än på en riktig dator

Fördelen med en surfplatta, som ex en Samsung med minst 10" skärm är att de är hyfsat billiga

BÄST ÄR LAPTOPS! En DELL eller HP spelar i en helt annan klass än en surfplatta som mest är till för barn som inte är skriv- och läskunniga. Vuxna köper en laptop... PUNKT SLUT! 

Batteriet i en laptop av ovanstående märken dvs DELL och HP håller många år och det byter den mest okunniga på en halv minut UTAN verktyg!

Jag jobbar med datorer och med service och installation av mjuk- och hårdvara så jag är insatt i branschen. Hjärta

Svar på tråden Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?