• Sara6609

Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?

Hej! Min dotter ska börja rida på en ny ridskola om några dagar. På den nya ridskolan har dem inga säkerhetsvästar som kan lånas ut. Vi har en säkerhetsväst här hemma som är lite för stor för henne och går emot sadeln hela tiden som hon tycker är väldigt jobbigt, den hindrar även hennes rörelse lite när hon rider. Vi kan köpa en ny säkerhetsväst till henne först nästa vecka (det är efter hennes ridlektion). Ska jag låta henne rida utan säkerhetsväst bara under denna lektionen eller ska hon ha på sig den ändå? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?
  • Träskvatten
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 09:34:57 följande:
    Skillnaden är att cykeln inte väger 200-300 kilo och har en egen oberäknelig vilja.

Vem skulle ens överväga att låta sin unge rida utan istället för att köpa västen i tid?
    Nja, cyklister möter andra trafikanter som både har egen vilja och är oberäkneliga så det är på jämnt ut. :-P

Precis. Och vem skulle låta sin unge cykla utan hjälm?

• Bertram

De gånger jag har haft väst har den gjort mer skada än nytta, huvudsaken är att ha hjälm och bra kläder

• Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-14 14:29:14 följande:
    Nja, cyklister möter andra trafikanter som både har egen vilja och är oberäkneliga så det är på jämnt ut. :-P

Precis. Och vem skulle låta sin unge cykla utan hjälm?

Ja, i så fall så finns det ju andra hästar på banan också.

Ingen skulle låta sin unge cykla utan hjälm.
  • Träskvatten
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 14:42:03 följande:
    Ja, i så fall så finns det ju andra hästar på banan också.

Ingen skulle låta sin unge cykla utan hjälm.
    Och så kan vi tjafsa i det oändliga i våra försök att bräcka varandra med faktorer varför man kan resp inte kan jämföra häst och cykel.
    Så pass att vi missar själva kärnfrågan: varför man har säkerhetsutrustning öht.

Just pga mycket få skulle låta sina barn cykla utan hjälm tog jag just det som jämförande exempel. Jag förutsätte att de allra flest har ett hyfsat hum om varför man använder cykelhjälm.
  • Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-14 14:47:37 följande:
    Och så kan vi tjafsa i det oändliga i våra försök att bräcka varandra med faktorer varför man kan resp inte kan jämföra häst och cykel.
    Så pass att vi missar själva kärnfrågan: varför man har säkerhetsutrustning öht.

Just pga mycket få skulle låta sina barn cykla utan hjälm tog jag just det som jämförande exempel. Jag förutsätte att de allra flest har ett hyfsat hum om varför man använder cykelhjälm.
    Att peka ut att hästen, till skillnad från cykeln, väger en massa och har en egen vilja var för att peka på det än större behovet av skydd jämfört med cykelhjälm.
  • Crazzy
    Bertram skrev 2017-04-14 14:35:37 följande:

De gånger jag har haft väst har den gjort mer skada än nytta, huvudsaken är att ha hjälm och bra kläder

Samma här. Får fick inte alls samma ?ontakt med sadeln när jag hade väst. Enda gången jag hade på min väst var när vi hade hoppning.

Kan ju tillägga att jag har åkt av massvis med gånger, det som gör skillnad är en bra hjälm, ordentliga byxor, skor och handskar.
  • Harvester

Klart man ska ha skyddsutrustning, som hjälm tex. Jag har störtat på huvudet ett antal gånger och skulle nog inte skriva detta om jag inte haft hjälm.

Vad gäller säkerhetsväst tycker jag dock det är överdrivet att ha om man inte sysslar med hoppning (då kan man ju få en bom i ryggen tex, iofs har jag kraschat in i diverse hinder utan när jag red hade man bara väst vid fälttävlan, men det är ju inte främmande att det kan hända).

Om man sysslar med vanlig lektionsridning behöver man bara väst om man skulle få hästen över sig och kanske inte ens då, och allvarligt, vad är oddsen för det?

• nenanr1

Bättre att rida utan en gång. En för stor väst gör bara mer skada än nytta.

• Träskvatten
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 15:06:59 följande:
    Att peka ut att hästen, till skillnad från cykeln, väger en massa och har en egen vilja var för att peka på det än större behovet av skydd jämfört med cykelhjälm.
    Att peka ut medtrafikanter såsom bilar, väger oerhört mycket mer än en häst och, till skillnad från hästen, rör sig mycket fortare varav krafterna som utlöses vid en krock blir otroligt mycket större jämfört med en olycka med en häst. Därför är min reflektion riktig och fullt jämförbar.

Att prata om större eller mindre behov av skyddsutrustning är kontraproduktiv och dessutom missar man syftet med skyddsutrustning över huvud taget. Ska man resonera som du gör måste man beakta de fysiska krafterna och där vinner cykelhjälmen många gånger OM.
  • Zadre
    Träskvatten skrev 2017-04-09 10:07:07 följande:

Tycker att det är en konstig fråga.
    Varför används säkerhetsväst? Svar: för att försöka förhindra olyckor.
    Vad är viktigast mellan förhindra olyckor eller att det skapar irritation vid ett enstaka tillfälle?
    Tja, vi tycker kanske olika här...

Eh, en väst kan knappast förhindra en olycka. Däremot minimera skador.
  • Träskvatten
    Zadre skrev 2017-04-14 20:32:11 följande:
    Eh, en väst kan knappast förhindra en olycka. Däremot minimera skador.
    Jag tror faktiskt att du förstår vad jag menar men du var bara tvungen att poängtera att jag valt ett felaktigt ord.
  • falukorv

Säkerhetsvästanvändandet har ju blivit sjukt överdrivet. Nu verkar det som att man ska ha det så fort man går i närheten av ett stall. Ifall en häst skulle rymma liksom....

Att använda väst i hoppning och uteritter är bra - i dressyr värdelöst. En väst som inte passar är aldrig bättre än ingen väst. En väst som inte passar kan göra stor skada och risken att ramla av pga dålig balans blir mkt större. Hjälm och Bra skor är viktigast.

Och som sidospår. Det är många föräldrar som låter sina barn cykla utan hjälm.

Svar på tråden Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?