Partner med skulder
Hej Familjeliv!
Jag och min partner har varit tillsammans i drygt ett och ett halvt år och vi har snart bott ihop i ett år. Allt har varit relativt bra med små upp och nergångar som hör förhållanden till. Men nu börjar mitt tålamod så sina och jag känner mig otroligt förvirrad och obeslutsam.
Bakgrunden till detta beror på att min partner har skulder hos kronofogden. Skulder som han inte riktigt vill ta ansvar för. Han berättade om hans skulder cirka 10 månader efter vi blev ett par och strax innan han flyttade in hos mig. Det kom som en chock för mig men samtidigt så försökte jag vara optimistisk och hoppas på att allt skulle lösa sig. Han sa att skulden inte var så stor och att allt skulle ordna sig när han kom igång med pluggandet och fick CSN igen. Han kunde vid den tidpunkten inte säga hur stor skulden var eftersom han inte visste. Jag erbjöd honom att slippa betala hyra så att han istället kunde betala av sin skuld. Efter en dryg månad hade han blivit kontaktad av fogden som hade upplyst honom om hans skuld, nästan 200 000 kr. I det läget förstod jag att detta inte var någon liten skuld som bara skulle lösa sig med CSN utan jag talade om för honom att jag tyckte det vore bra att han hittade sig ett jobb också.
Ju mer tiden gick av hösten desto mer började jag inse att han var ovillig att ta tag i saker. Jobbsökandet gick trögt, skolan blev obefintlig och därmed inget nytt CSN. Även vardagligt hushållsarbetet är jobbigt och det är jag som även på den fronten får dra det stora lasset som att handla, laga mat, städa, tvätta etc. Eftersom han inte varken sökt jobb eller studerar sjunker hans ersättning från försäkringskassan vilket gör att min egna ekonomi pressas hårdare. Jag kan tillägga att jag själv är studerande och får pengar från CSN, cirka 10000/mån. Flera gånger under hösten vacklar mina känslor för honom och jag får tillfälliga svackor då jag tvivlar på att vårt förhållande ska fungera. Vi pratar ut om det och han säger att han ska söka jobb för att allt ska bli bättre. Men ingenting händer, inget jobbsökande, ingen skola, ingenting. Han ligger bara hemma hela dagarna och spelar spel på den laptop jag köpt till honom för att han ska kunna söka jobb och studera.
Efter nyår kom han äntligen igång och kunde börja studera och ta igen kurser för att få ihop poäng som saknades för att få nytt CSN, jättebra tänkte jag! Dock så studerar han på halvfart och är i skolan på lektion 1-2h 1-2 dagar i veckan och pluggar hemma ungefär en timme. Detta som Max. Jag har därför legat på honom att åter igen söka jobb eftersom jag ansåg att han har tid att kunna ha ett deltidsjobb och då kunna pussla ihop schemat på jobbet med skolan. Men det blir ett blankt nej, han påstår att det enda jobb han kan få är ett kvälls-, eller helgjobb vilket gör att han och jag får väldigt lite tid till att umgås och han tycker inte att det är värt det.
Nu är vi här igen, jag tvekar på mina känslor åter igen. Jag är själv uppväxt och uppfostrad med att ta hand om mig själv och jobba för att ha råd med vardagen och mitt leverne, jag har aldrig behövt låna en spänn från någon i hela mitt vuxna liv. Så på den fronten är jag och min partner som natt och dag och jag har oerhört svårt att förstå hans argument.
Till råga på allt vill han nu att jag ska betala hans CSN-skuld på mellan 10 och 16000 för att han ska få kunna ta nya lån. Jag känner bara spontant att nej jag vill inte behöva betala detta, jag tycker att han själv ska få kämpa och skaffa sig ett jobb för att få ihop dem pengarna.
Är det någon här på familjeliv som har liknande erfarenhet av en sådan här relation och hur har ni hanterat detta? Jag tappar mer och mer tålamod och behöver någon form av input för att veta hur jag ska ta mig vidare. Tack på förhand!