• Anonym (Less)

Bråk ang chokladkaka

Jag och min sambo bor i ett hus med hans 2 döttrar och min dotter. Igår så tog min dotter lite av en marabou chokladkaka som låg i kylskåpet och hon tog även några korvbitar av en korv som låg uppskuren i kylen som hon skulle ha med sig ut när hon skulle grilla.

Ett tag efter att hon har gått så ser jag att min sambos dotter letar efter något i kylskåpet och så utbrister hon "Vem fan har ätit av min choklad och tagit av min korv??!!" Då sa jag att min dotter tog med sig lite av det ut och att kylskåpet är allmänt. Hon kan inte bara lägga sin mat i kylskåpet och tro att andra ska veta att det bara är hennes? Så har det aldrig funkat. Har man köpt något bara till sig själv så har man väl det på sitt rum.

När min dotter kom hem så var min bonusdotter jättesur på henne och anklagade henne för att snylta och diverse saker, så det blev värsta bråket.

Detta hände som sagt igår och det är fortfarande dålig stämning. Min sambo säger att jag är partisk som håller med min dotter??

Hur löser man en sån här sak?

• Svar på tråden Bråk ang chokladkaka
  • elmadumle

Godis som man själv inte köpt tar man inte av utan att fråga, det säger sig självt. Korv, ja ska man ha den så kan man ju säga till att det är min korv som ligger i kylen.

• Kuddebarn

Hur gammal är denna bonusdotter egentligen? Varför fattar hon inte att andra inte kan veta att det är hennes mat om hon ej märker den? By the way så beter hon sig som 6 år som lipar över en sån sak.

• Kuddebarn
    elmadumle skrev 2017-04-18 20:41:44 följande:

Godis som man själv inte köpt tar man inte av utan att fråga, det säger sig självt. Korv, ja ska man ha den så kan man ju säga till att det är min korv som ligger i kylen.

Det säger inte sig självt om man alltid har godis hemma, vilket ts skrev att de har.
  • Anonym (Less)

Har tagit upp det här med att märka sin mat om man ska ha något i kylskåpet som enbart är till för en själv. Bara att hoppas att hon kommer ihåg att märka det nu.

• Anonym (Men allvarligt)

Det är helt olika mellan olika familjer!

Hos oss har man sitt eget godis på sitt rum. Aldrig att man lägger sitt godis någonstans i köket och tror att andra ska fatta att det är ens eget. Några lappar finns det inte heller här.

Finns det godis i kylen så är det till alla.
  • Anonym (Hope)

Det är lätt att göra misstag, i detta fall gjorde två personer ett misstag

-bonusdottern som missade att på något sätt märka upp att korven plus chokladen var hennes. I detta fall när ni inte brukar märka mat, men inte heller ha egen mat, så är det ju lätt hänt.

-din dotter som råkade ta någon annans mat. Inte hennes fel om maten och godiset brukar vara allas.

Däremot! När man gör ett misstag så rättar man till det. I detta fall är det din dotter som får rätta till misstaget genom att be om ursäkt (ärligt), förklara att hon inte visste och säga att hon givetvis ska ersätta chokladen och korven.

Sedan kan man ha ett litet familjemöte och bestämma hur man ska göra så att dessa misstag inte upprepas, men det kanske känns lite överkurs. Så farligt var det ju inte. Men som sagt, givetvis ersätter om man tagit något som är någon annans, även om det var ett misstag och man inte visste.

• Anonym (Men allvarligt)
    Anonym (Hope) skrev 2017-04-18 23:21:36 följande:

Det är lätt att göra misstag, i detta fall gjorde två personer ett misstag

-bonusdottern som missade att på något sätt märka upp att korven plus chokladen var hennes. I detta fall när ni inte brukar märka mat, men inte heller ha egen mat, så är det ju lätt hänt.

-din dotter som råkade ta någon annans mat. Inte hennes fel om maten och godiset brukar vara allas.

Däremot! När man gör ett misstag så rättar man till det. I detta fall är det din dotter som får rätta till misstaget genom att be om ursäkt (ärligt), förklara att hon inte visste och säga att hon givetvis ska ersätta chokladen och korven.

Sedan kan man ha ett litet familjemöte och bestämma hur man ska göra så att dessa misstag inte upprepas, men det kanske känns lite överkurs. Så farligt var det ju inte. Men som sagt, givetvis ersätter om man tagit något som är någon annans, även om det var ett misstag och man inte visste.

Jag hade inte ersattit för en korv och en choklad. Är man så dum så att man inte kan märka den mat man ska ha för sig själv, eller ha den på sitt rum, så får man skylla sig själv. Men så är det i vår familj i alla fall.

Sen undrar jag om det är nåt grovt fel på bonusdottern som lever rövare för en sån där liten sak.
  • Wench85
    Anonym (belisima) skrev 2017-04-18 20:19:27 följande:

Det blir ju alltid krångligt när människor lär känna varandra innan man vet vilka regler som gäller. Det är ditt och din sambos ansvar att se till att allt funkar. Hur skulle ni gjort om det varit era gemensamma barn? Eller ni valtat era syskonbarn? Själv skulle jag pratat med barnen och låtit de vara med om att bestämma att vill man ha någonting ifred i frysen så märker man det eftersom man annars inte kan veta vad som är privat. Sedan skulle jag köpt bonusdottern en ny chokladkaka och förväntat mig att alla håller tassarna borta från privata saker i framtiden.

Perfekt lösning. Prata med båda barnen, köp nytt till bonusdottern och börja märka från och med nu.

Sluta sedan att gnälla och bråka! Tonåringar (som jag antar att det är om de kan köpa sitt eget?) har ofta känslor på utsidan och svårt att reglera dem. Ni vuxna är borde däremot ha lärt er. Att det här blivit en stor konflikt som du och din sambo blandat er i ("min 
    sambo säger att jag är partisk som...") är helt orimligt. Ni båda borde kunna vara vuxna nog att inte fastna i töntiga bråk som dessutom inte ens är era egna bråk utan istället säga:

- "Vad tråkigt att xx inte uppfattade att yy köpt detta för egna pengar. Jag föreslår att från och med nu är alla ansvariga för att själva märka upp om något i köket är dens eget och ingen får ta av det så behöver det inte bli missförstånd igen. Ok?"

• Jemp

Väldigt lättlöst problem. Ta en diskussion hela familjen ang vad som gäller med att ha "egna" saker i kylen (tex kom överens om att skriva namn på det) och om nödvändigt så köp ny korv och choklad.

• Physalis

Köp nytt till bonusfottern och/ eller bestäm tillsammans i familjen eller endast du och din sambo över hur det ska fungera med egen mat.

Sen bör du och din sambo prata om att ni verkar hålla era egna barn om ryggen istället för att agera som en enhetlig familj.

Korrekturläser som en kratta
  • Helgonet
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 20:29:35 följande:

Vem äter ens korv för övrigt? Falukorv? Skitäckligt.

Vi är väl alla olika.... Jag och många med mej älskar alla former av korv!
  • Poppy75

Men nu antar du att alla är som du.

Jag är uppvuxen med att man inte rör godis och liknande utan att fråga. Min sambo är uppvuxen med att man får ta av godis som finns men inte göra slut på det. Man har olika regler i olika familjer helt enkelt.
  • Anonym (inga bonusbarn men)
    Anonym (Less) skrev 2017-04-18 20:00:52 följande:

Jag och min sambo bor i ett hus med hans 2 döttrar och min dotter. Igår så tog min dotter lite av en marabou chokladkaka som låg i kylskåpet och hon tog även några korvbitar av en korv som låg uppskuren i kylen som hon skulle ha med sig ut när hon skulle grilla.

Ett tag efter att hon har gått så ser jag att min sambos dotter letar efter något i kylskåpet och så utbrister hon "Vem fan har ätit av min choklad och tagit av min korv??!!" Då sa jag att min dotter tog med sig lite av det ut och att kylskåpet är allmänt. Hon kan inte bara lägga sin mat i kylskåpet och tro att andra ska veta att det bara är hennes? Så har det aldrig funkat. Har man köpt något bara till sig själv så har man väl det på sitt rum.

När min dotter kom hem så var min bonusdotter jättesur på henne och anklagade henne för att snylta och diverse saker, så det blev värsta bråket.

Detta hände som sagt igår och det är fortfarande dålig stämning. Min sambo säger att jag är partisk som håller med min dotter??

Det här är ju sånt som skulle kunna hända mellan biologiska syskon också, så jag tycker att det är dumt att ni gör det till en så stor sak och en konflikt mellan er som separata familjer, istället för att ni behandlar det som ett litet missöde i den gemensamma familjen. Köp två chokladkakor till bonusdottern för att visa din goda vilja och be henne sedan att hon inte går i taket över småsaker, och säg till din dotter att hon frågar om lov innan hon tar något så att det här inte behöver hända igen. Sedan skapar ni platser för privata grejer i kylen, om det behövs, så att ingen behöver ta fel av misstag.

Fast korv, vilka barn köper egen korv och förvarar i kylen?? Mina barn är kanske för små för att jag ska kunna förstå, för det är fortfarande vi föräldrar som ombesörjer både vardagsmat och utflyktsmat, och godis förvarar ingen av oss i kylen.
  • Aiyana

Det är skillnad på att ta mat eller godis utan att fråga. Mat i kylskåpet bör märkas om det är någons egen mat (man kan ju ha köpt in för ett speciellt tillfälle). Men att ta godis är mer tanklöst, ofta tillhör godiset någon. Men som många skrivit, gör upp regler för hur ni ska ha det och köp små post-it lappar och lägg det tillsammans med en penna bredvid kylskåpet så kan var och en märka sin egen mat/godis om det skulle behövas. 

• molly50
    Anonym (Less) skrev 2017-04-18 20:00:52 följande:

Jag tycker att din bonusdotter borde ha märkt korven och chokladen om hon hade köpt den till sig själv.
    Annars kan ju andra omöjligt veta att det är hennes.
    Och då kan hon inte heller bli arg för det.
    Jag tycker att ni borde prata om det här,hela familjen,att märka det som ni köper åt er själva.
    Då kanske ni slipper så´nt här tjafs i fortsättningen.
    Carpe Diem
  • anna7607

Här hemma är det 4 barn och två vuxna. Mannen tar sin godis till datorn. Sonen sitt i sin stuga. Dom andra tre märker sitt med namn om de ligger i kylen. Köper dottern någon egen mat märker hon den oxå. I övrigt frågar dom alltid innan dom tar.

Lösning på erat problem är att ge nytt och prata med barnen ihop och tala om att hädan efter märker ni det som är erat. I övrigt fråga innan ni tar. Jag blir galen om jag handlat och planerat och så fattas något och man står mitt i matlagning... hujja den är inte rolig haha

• Kuddebarn
    Aiyana skrev 2017-04-20 13:36:38 följande:

Det är skillnad på att ta mat eller godis utan att fråga. Mat i kylskåpet bör märkas om det är någons egen mat (man kan ju ha köpt in för ett speciellt tillfälle). Men att ta godis är mer tanklöst, ofta tillhör godiset någon. Men som många skrivit, gör upp regler för hur ni ska ha det och köp små post-it lappar och lägg det tillsammans med en penna bredvid kylskåpet så kan var och en märka sin egen mat/godis om det skulle behövas. 

Fast det där skiljer ju sig från hushåll till hushåll. Själv växte jag upp med att man har sitt eget på sitt rum och det som är till för alla finns i kylskåpet, även godis. Så verkar det vara i detta fall också.
Svar på tråden Bråk ang chokladkaka