Byta förskola eller inte?
Vi har en dotter som snart fyller tre och går på ett föräldrakooperativ som vi och dottern trivs på.Det är verkligen jättebra på alla sätt, pedagogiskt, små barngrupper och bra personaltäthet. Nackdelen med det är en bit bort och man behöver bil för att ta sig dit. I stort sett alla barn som går på den förskolan fortsätter vidare till en skola som inte tillhör vårt upptagningsområde (även om man har rätt att söka så brukar det inte gå att få på plats där om man inte bor i området). Så om dottern går kvar hela förskoletiden kommer hon bryta upp från sina vännern är de börjar skolan. En annan aspekt är att det är en hel del arbetsuppgufte som arbete i barngrupp en em/månad plus annat arbete som olika fixargrupper. Jag är snart klar med min utbildning till förskollärare och kommer då att ha fast schema, vilket innebär att jag vet inte hur det kommer att fungera om jag behöver gå tidigt ibland (runt 13.30) för att jobba på dotterns förskola? Det kanske blir väldigt stressigt då?
Helst vill vi ha in dottern på en montessoriförskola som är i närheten (närmre oss) som hon har stått på i kö from 1 år, men det är väldigt svårt att komma in där, syskon har förtur osv. Till hösten har hon inte fått plats och troligtvis inte hösten hon är fyra heller enligt administrationen. så tidigast vid fem år kan hon komma in (om hon nu ens kommer in).Både syskon och barn med montessoribakgrund har förtur.
Dottern har nu kommit in på en kommunl förskola nära oss. Fördelen med det är att om hon går kvar där så är det de barnen som hon kommer gå i skola med sedan (om vi väljer kommunal skola). Ett annat plus är att man inte behöver åka bil för att komma till förskolan och lättare för ex mormor att hämta på förskolan om det behövs. nackdelar är de stora barngrupperna på ca 20 barn/grupp istället för 12 som det är nu och inte lika pedagogiskt, större personalrotation osv. Jag tror att det blir lättare för oss att få ihop vardagen när jag är klar med min utbildning om sex månader. Självklart kommer jag att besöka förskolan och prata med personalen där. Men hur hade ni gjort i mitt läge. så svårt val. Skulle dottern nu komma in på montessorit om ett-tre år så kommer vi tacka ja till den platsen och då blir det byte igen. men det är inget vi vet om hon ens kommer att få plats på. det är väldigt osäkert.