• EWG

    Tvillingar + 1

    Har 2 tvillingtjejer på snart 3 år och en son på 3 veckor.

    Är ute och reser en del i mitt jobb, så det blir ett väldigt tungt lass för min sambo, som är hemma med en ammande bäbis på 3 veckor och 2 st snart 3-åriga tjejer som är i sin pik av trotsighet. :) Vi får ju ha dem på dagis 15h i veckan, så det blir en avlastning såklart, men fortfarande en bra bit från vad man skulle behöva nu när den lille kräver mycket, samtidigt som tjejerna fortfarande är små och kräver ännu mer.

    Det tråkigaste är ju att tjejerna har det väldigt mycket roligare på dagis än att vara hemma.

    Sambon blir såklart helt låst, eftersom man inte kan ta med sig 2 små tjejer plus bäbis till ex

    lekparken, fika, badhuset eller liknande.

    Min fråga är följande, finns det något alternativ?

    Vi bor i relativt liten ort så det finns inga barnvaktsföretag som kan avlasta. Sedan är det svårt

    för bara en person att ta med sig 2 småtjejer. Svårt att vara på 2 ställen samtidigt... Framförallt om man inte är van.

    Det bästa hade ju såklart varit att man kan utöka dagistiden så som det är i Norge.

    Där kan man ha dem 40h i veckan om man är föräldraledig med ett nytillskott. Blir bara en extra avgift. Men så är det ju inte i Sverige. Alla mor/farföräldrar har jobb så har heller ingen möjlighet att hjälpa till dagtid.

    Så om någon har en bra idé, bidra gärna. :)

  • Svar på tråden Tvillingar + 1
  • Holma
    Anonym (F) skrev 2017-04-23 08:45:52 följande:
    Första månaden är väl regel att man alltid får ha som vanligt. Var man än bor?
    Finns ingen lag på det så kommunerna bestämmer själv
  • EWG

    Tack för alla svar. :)

    Fl för min del är tyvärr inget alternativ, driver 2 företag och en längre frånvaro skulle vara tufft.

    Vi fick tvillingarna precis vid semesterstart så då blev det lite lättare. :)

    Känner till öppna förskolan, tyvärr har den öppet de dagar vi har dem på dagis. Dagarna får man inte välja själv.

    Det är svårt att ta sig till lekparken, för tvillingarna är inte riktigt pålitliga, de kan försöka smita. Stora problemet är hemvägen om man går. De kan va svåra att få med hem och lägger sig ned och vägrar gå. Har man då en skrikande bäbis som behöver mat kan det bli lite stressigt. Tvillingar generellt är väldigt intensivt när de fortfarande är små. Man blir väldigt låst, och inhägnade lekparker finns det inga.

    Att ta bilen blir också ett stort projekt, då det ofta handlar om att tima in det med bäbis. Som ska i och ur, samtidigt som han ska vara nöjd. När man väl är vid lekparken ska man se till att inte tvillingarna skadar eller springer iväg.

    Det blir intensivt helt enkelt.

    Är inte så lätt att sätta ut en annons efter någon som klarar att ta hand om två barn under 3 år och inte är van.

    Hen kan ju heller inte ta med barnen någonstans själv.

    Att få tvillingar var helt fantastiskt och de har mycket roligt ihop, men hittar också på mycket bus när de är tillsammans.

    De gånger man har med en tvilling och bäbisen så är det otroligt stor skillnad. Då är det inga som helst problem att ge sig iväg.

    Får nog finna oss i att det inte finns någon supersmart lösning, utan kämpa på tills de blir lite vettigare. :).

    Sambon får vila upp sig när jag kommer hem helt enkelt.

    :)

  • EWG
    Holma skrev 2017-04-23 05:57:20 följande:

    Men det är väl inget problem att ta med barnen till lekparken , öppna fsk , bibliotek tex

    Så låst blir man inte av att ha tre barn .


    Det är inte 3 barn, det är 1 barn och tvillingar. :)

    Även med bara tvillingar blir man låst, eller åtminstone beroende av att alltid ha med sig en person till.

    Saker man inte kan göra själv:

    *Gå till lekpark som inte är inhägnad. Det finns det bara efter 17:30, då man kan använda dagis.

    *Gå och fika.

    *Gå till badhuset

    Springer de åt olika håll, vem väljer man?

    Är båda på väg mot farligheter, vem väljer man?
  • EWG
    Anonym (Bdbd) skrev 2017-04-23 00:43:06 följande:

    Då kanske det är på sin plats att du är fl och hjälper din sambo?


    Har tyvärr ingen möjlighet att ta ut fl.

    Egna företag som kräver min närvaro.
  • EWG
    MammaMagdaa skrev 2017-04-23 00:54:45 följande:

    Varför skulle inte inte kunna ta med dem till tex lekparken eller öppna förskolan?

    Jag var nyseparerad när min yngsta dotter föddes. Dvs varannan vecka hade jag bara bebisen och varannan vecka hade jag alla fyra barn. Själv. Vi hade då även en dotter på 4 år och tvillingpojkar som precis fyllt två.

    Gick utmärkt att gå ut på lekparken när bebis sov i vagnen. Lika bra gick det att åka på öppna förskolan.

    Naturligtvis behövdes en hel del planering, förberedelser och sådant.

    Och inte alltid man kom iväg som beräknat.

    Hur tänkte ni att det skulle bli när ni valde att skaffa det tredje barnet?


    Ja, då hade du ju rena semestern varannan vecka. :)

    Ja, det gäller ju att kunna ta sig dit säkert.

    Blir ju även något enklare med ett äldre syskon som hjälper till.

    Sen kanske dina tvillingar var lite vettigare än mina. :)
  • EWG
    Jasmin Karlsson skrev 2017-04-23 06:49:21 följande:

    Man får väl ha syskon som vanligt på heltid första månaden efter förlossningen? Om man inte kommit in i hyfsade rutiner efter det har vi en väldigt bra föräldraförsäkring i Sverige som gör att man kan ta ut dubbeldagar och vara hemma samtidigt. Eller om ni har dagar sparade från äldre syskonen kan ena föräldern ta för ett barn och andra föräldern för ett annat barn.

    I vissa kommuner får man numera ha syskon på heltid trots att man är föräldraledig.

    Nu börjar det bli vår, då kan man ha med bebisen ut i bärsjal (jag har hört att många t.om. kan amma i bärsjal) eller sele till lekparker, skogen osv.


    Nej, får inte ha dem på heltid första månaden i vår kommun.

    Mina pappadagar kommer brinna inne, då mitt jobb kräver min närvaro. Förutom 5 veckors semester.

    Bärsjal kommer det bli. :)
  • Alexi

    Men alltså, hur hade ni tänkt att det här skulle fungera? Ni vet om att ni har tvillingar, ni vet om att man har 15 timmar på förskolan, ni vet om att du är en totalt frånvarande pappa, vad var liksom planen när ni skaffade ett barn till? Hur hade ni tänkt att hon skulle orka med?

  • LFF
    Holma skrev 2017-04-23 05:57:20 följande:

    Men det är väl inget problem att ta med barnen till lekparken , öppna fsk , bibliotek tex
    Så låst blir man inte av att ha tre barn .


    "Det är väl inga problem att göra XX" "Det är ju hur mysigt som helst att åka till XX och ta en fika och titta på bilarna" var två saker vi ofta fick höra som nyblivna tvillingföräldrar. Det är hur enkelt som helst för en enlignsförälder, absolut. Men att ha två i identisk ålder som triggar varandra som satan kan vara hemskt. Vi tog oss inte ner till ÖF förrän tvillingarna var typ 9 månader. Innan dess var det "mission impossible". Biblioteket har vi fortfarande inte varit på, de är nu 3,5 år gamla.
  • Anonym (Bdbd)
    Alexi skrev 2017-04-25 21:59:34 följande:

    Men alltså, hur hade ni tänkt att det här skulle fungera? Ni vet om att ni har tvillingar, ni vet om att man har 15 timmar på förskolan, ni vet om att du är en totalt frånvarande pappa, vad var liksom planen när ni skaffade ett barn till? Hur hade ni tänkt att hon skulle orka med?


  • LFF

    "Sedan är det svårt för bara en person att ta med sig 2 småtjejer. Svårt att vara på 2 ställen samtidigt... Framförallt om man inte är van."

    Citat från ditt huvudinlägg. Min fråga lyder då:

    Måste en person som hjälper till ta med sig båda tvillingarna någonstans? Skulle det inte hjälpa att denna person tar med sig EN tvilling medan den andra är hemma med mamma och lillebror? Och sen alternerar man vilken tvilling det är som får åka iväg på eget äventyr? Då blir det även enklare för mamma att ta med sig lillebror och den hemmavarande tvillingen på ett eget äventyr.

    Som du skriver själv i ett av dina efterföljande inlägg. "
    De gånger man har med en tvilling och bäbisen så är det otroligt stor skillnad. Då är det inga som helst problem att ge sig iväg."

    Försök att se lösningar som även fungerar på er lilla ort istället för att bara se problemen. Även på mindre orter finns det väl en arbetslös tonåring som gärna tjänar lite extra pengar på att hjälpa till med barnen? Kanske till och med i er vänkrets kanske det finns någon som känner någon?

  • EWG
    Alexi skrev 2017-04-25 21:59:34 följande:

    Men alltså, hur hade ni tänkt att det här skulle fungera? Ni vet om att ni har tvillingar, ni vet om att man har 15 timmar på förskolan, ni vet om att du är en totalt frånvarande pappa, vad var liksom planen när ni skaffade ett barn till? Hur hade ni tänkt att hon skulle orka med?


    Klart vi visste att det skulle bli tufft. Därför jag ställde frågan och bad om tips.

    "Totalt frånvarande pappa" Är väl lite tokigt ordval.

    Jobbar 9-17 och ledig är med barnen alla kvällar och helger. Skulle behöva jobba betydligt mer för att bli en mer framgångsrik företagare, men har valt att bli en mindre framgångsrik företagare och en bättre familjefar. :)
  • LFF

    Hej TS!

    Hur har det gått nu under sommaren? Har ni fått i ordning på rutiner, dela på barnen etc?

  • Tomelilla15

    I vår kommun måste syskon gå ner till 15 h från beräknat förlossningsdatum, helt idiotiskt av flera skäl. Tycker det kunde vara senare, tex när man kommer hem från BB. Tyvärr är det inte överallt så att man får ha syskon på förskola som vanligt en hel månad efter förlossning.

    Till ts - mamman kan skriva in sig på universitet på heltidsstudier på distans, då får tvillingarna gå heltid. Med en liten bebis hemma som faktiskt mest sover så funkar det att plugga. Om man ändå inte hinner med eller bara lyckas med hälften av plugget så gör det ju inget. Man blir ju inte återbetalningsskyldig på något sätt. Man får pengar för föräldraledighet så det behövs inget CSN och rätt till dagisplats har man som student. Jag gör så nu och har kollat med både kommun och FK att det är ok. Det enda är att man inte får ta ut föräldrapenning för en dag när man har närvaro på kursen, i mitt fall vid sluttentan som är på plats.

Svar på tråden Tvillingar + 1