• Mamitaabell

Resa utan barn?

Hej!

Jag är mamma till tre barn och reser ofta med dom och min man. Vi kom hem för ca 2veckor sedan från Spanien, och båda barnen och vi älskar att resa tillsammans. Barnen är 10 , 4 och 10 månader just nu.

Vi håller nu på att planera min mans 30 års dag. och kände på våran resa i Spanien att vi gärna skulle vilja komma tillbaka dit, gärna en gång utan barn. Även på våran bröllopsresa hade vi med barnen (var en av dom bästa resorna vi gjort!)

Men nu till min fråga, hur tror ni att våran minsta hade reagerat att vara ifrån oss en vecka alt en lång weekend? Detta när hon är ca 16 månader? Då självklart med sina farföräldrar som hon träffar ofta och sovit hos flera gånger kanske även att dom skulle passa i vårt hem. Är så orolig att det skulle vara fel på något sätt att lämna bort henne. Har hört om en regel som säger 1 år en natt 2 år två nätter osv. Stämmer det?

Om vi inte gör resan så kanske jag planerar en stor övverasknings fest istället. Men hade varit så underbart att få njuta av varandra själva i några dagar.

• Svar på tråden Resa utan barn?
  • Birgitta02

Jag var borta från min ettåring en vecka. Sonen var tre år. Det var inga som helst problem. Det viktiga är att de är hos någon de känner väl, så att de är trygga. Vet att många säger att "det får man inte göra när de är så små" men jag tror att tryggheten är viktigast.

• Anonym (Nix)

Nej jag tycker inte man lämnar  bort en 16-månaders i en hel vecka. De är ju så små då och det är för lång tid enligt mig.

Vara själva får ni nog vänta några år med om ni vill vara borta så länge, det skulle ni tänkt på innan ni skaffade 3 kids.

• Mamitaabell

Okej, hur reagerade din ettåring när ni kom hem? Vet att det kan vara individuellt. Härligt att det gick så bra för er :)

• Birgitta02
    Mamitaabell skrev 2017-04-24 11:47:37 följande:
    Okej, hur reagerade din ettåring när ni kom hem? Vet att det kan vara individuellt. Härligt att det gick så bra för er :)
    Inga som helst problem. Men hon var hon sin pappa som hon träffade ofta (vi var separerade), så hon märkte knappt att vi var borta. Och jag haussade inte upp min frånvaro. Pratade inte mycket om den alls. Sa bara att hon och brorsan ska vara en vecka hos pappa. Kunde ju varit med mormor och morfar, eller nåt av mina syskon. De träffade alla dessa väldigt ofta. Det viktigaste är att det inte verkar vara nåt konstigt.

Jag kom hem från resan, barnen överlämnades av pappan, det blev kramar och en massa sånt. Att prata att mamma varit i Grekland en vecka hade bara varit konstigt för dom. Alldeles för abstrakt.
  • Mamitaabell

Jaha okej, ja men det var ju smart att inte göra en stor sak av det hela. Tack för svar :)

• Christi38

Alla barnen ska vara tillsammans hos sin farmor o farfar? Då har de ju också varandra så en långweekend tror jag skulle gå fint.

Vi lämnade vår 1-åring i 3 dygn när vi skulle få vår yngsta, det var tufft för honom, även om han var hos sin farmor o farfar som han kände väl. Men det är väl olika från barn till barn. Och han var ju ensam då. Nu är de 5 och 4 år och har sovit borta 2 nätter ( inkl tre hela dagar) i rad vid flera tillfällen utan oss, det har funkat utmärkt, och de har ju varandra!

• Ruter

Det skulle inte kunna vara ett alternativ att dom som ska passa barnen följer med och passar barnen på resan? Då ö kan ni få egentid men samtidigt kunna umgås lite med barnen på kvällen?

Så ska vi göra åker om en vecka med våra två barn dock är dom bara 10 mån och en treåring. Åker dock två veckor men efter några dagar så kommer mormor och morfar komma ner en vecka så vi kan få umgås och sola men även ha nära till barnen.

• Mamitaabell
    Christi38 skrev 2017-04-24 12:40:07 följande:

Alla barnen ska vara tillsammans hos sin farmor o farfar? Då har de ju också varandra så en långweekend tror jag skulle gå fint.

Vi lämnade vår 1-åring i 3 dygn när vi skulle få vår yngsta, det var tufft för honom, även om han var hos sin farmor o farfar som han kände väl. Men det är väl olika från barn till barn. Och han var ju ensam då. Nu är de 5 och 4 år och har sovit borta 2 nätter ( inkl tre hela dagar) i rad vid flera tillfällen utan oss, det har funkat utmärkt, och de har ju varandra!

Precis det är ju lite svårt att veta innan hur hon skulle reagera. Men tanken är att dom ska ha alla 3, två fastrar är också på plats för att hjälpa till (dom bor hemma fortfarande) jag är ju väldigt kluven... Hon flaskmatas och äter mycket mat också så den biten kommer ju gå bra. Nästa vecka ska jag börja jobba så pappa ska vara hemma, så då kommer hon ju att vara van vid att inte alltid vara med mig dygnet runt också. . Men en weekend kanske är ett bättre alternativ.. tack för svar :)
  • Birgitta02
    Mamitaabell skrev 2017-04-24 13:22:58 följande:
    Precis det är ju lite svårt att veta innan hur hon skulle reagera. Men tanken är att dom ska ha alla 3, två fastrar är också på plats för att hjälpa till (dom bor hemma fortfarande) jag är ju väldigt kluven... Hon flaskmatas och äter mycket mat också så den biten kommer ju gå bra. Nästa vecka ska jag börja jobba så pappa ska vara hemma, så då kommer hon ju att vara van vid att inte alltid vara med mig dygnet runt också. . Men en weekend kanske är ett bättre alternativ.. tack för svar :)
    Det enda jag upplevde var det negativa i att jag ständigt undrade över barnen när jag var borta. Jag pratade ständigt om dom. Jag saknade dom enormt. Så ibland kan det vara läge att faktiskt ta med barnen. Då kan man åtminstone koppla av när de sover :)
  • Mamitaabell
    Birgitta02 skrev 2017-04-24 13:26:15 följande:

Det enda jag upplevde var det negativa i att jag ständigt undrade över barnen när jag var borta. Jag pratade ständigt om dom. Jag saknade dom enormt. Så ibland kan det vara läge att faktiskt ta med barnen. Då kan man åtminstone koppla av när de sover :)

Ja vi älskar att resa med barnen och slappa är perfekt när dom sover middag. Men det är tyvärr inget alternativ att resa alla 5 den gången. Det blir lite dyrt (vi var ju precis på en resa ihop) annars så får det bli en stor födelsedags fest istället. Bara skönt att bolla med andra som gjort resor utan barn :)
  • Duckan

En hel vecka hade jag nog inte lämnat bort en 16-månaders, men över en långhelg absolut.

• Anonym (Abc)

En weekend hade jag kunnat lämna till personer som barnet känner väl men inte en vecka. Hade också provat/övat en natt eller två innan. Det går säkert bra ett par nätter för en 16 mån.

• Mamitaabell

Håller nog med er ovanstående. En weekend hade nog känts bäst. Både för mig och henne :)! Tack!!

• Kasperina

Mina föräldrar lämnade mig hos mormor en vecka när jag var 10 månader, och när de kom för att hämta mig vägrade jag släppa dem i närheten. De hade tänkt åka hem direkt men stannade hos mormor i två dygn innan jag överhuvudtaget lät dem röra mig utan att bli hysterisk.
    Mamma har sagt att det är det värsta hon varit med om alla kategorier, och hon har inte lämnat sina barn mer någon enstaka natt efter det förrän vi var långt upp i skolåldern
    Jag kommer givetvis inte ihåg något av det.

• Mamitaabell
    Kasperina skrev 2017-04-24 16:52:29 följande:

Mina föräldrar lämnade mig hos mormor en vecka när jag var 10 månader, och när de kom för att hämta mig vägrade jag släppa dem i närheten. De hade tänkt åka hem direkt men stannade hos mormor i två dygn innan jag överhuvudtaget lät dem röra mig utan att bli hysterisk.

Mamma har sagt att det är det värsta hon varit med om alla kategorier, och hon har inte lämnat sina barn mer någon enstaka natt efter det förrän vi var långt upp i skolåldern

Jag kommer givetvis inte ihåg något av det.

Oj då :( ja det vill man ju inte vara med om! Får hoppas att min minsta ser på hur mina stora beter sig och att hon härmar. En vecka är ju ganska lång tid. Nä om vi åker får det nog bli en långhelg annars får det vara! :)
  • Kasperina
    Mamitaabell skrev 2017-04-24 17:06:02 följande:
    Oj då :( ja det vill man ju inte vara med om! Får hoppas att min minsta ser på hur mina stora beter sig och att hon härmar. En vecka är ju ganska lång tid. Nä om vi åker får det nog bli en långhelg annars får det vara! :)
    En långhelg tror jag går jättebra!
  • Alexi

Jag tycker ni kunde börja litet. En vanlig helg, inte mer i den åldern. Ni kan väl åka till någon herrgård och bo mysigt, gå på spa eller vad ni nu tycker om.

• modsey

Om barnen har en nära relationen med i ert fall farföräldrar ser jag inget konstigt alls att åka en långhelg eller ens en vecka. Jag har gjort resor då mina barn varit små utan dem och det har gått bra

Svar på tråden Resa utan barn?