• Anonym (Sofia)

Vill inte ha hembesök av bvc

Jag är gravid och min barnmorska sa att nu när jag valt BVC så kommer de höra av sig för ert hembesök när jag kommit hem från förlossningen. Men- jag vill inte att de kommer hem, jag skulle tvärtom vilja besöka dem- för att komma ut lite, se vad det är för BVC (aldrig varit där) och få en känsla av hur personkemin funkar med sköterskan.

Ska jag då meddela barnmorskan att jag inte vill ha hembesök? Kommer detta upplevas konstigt och annorlunda?

• Svar på tråden Vill inte ha hembesök av bvc
  • Anonym (--)

Har tackat nej till hembesök alla tre gångerna, inget konstigt med det.

Och gått lite mer sällan i början för amningen har funkat så bra så de har gått upp ordentligt i vikt. Det är inga problem alls att anpassa det efter vad som funkar för en specifik familj, så kan man få det som passar en själv men vet ändå att barnen mår bra.

• Anonym (Vill inte)

Jag ville inte heller ha hembesök. Jag sa bara att jag kommer dit istället. Inte det minsta konstigt. Vill inte ha in folk jag inte känner i kaoset och stöket. Känns inte tryggt och bra.

• Anonym (Vill inte)
    Anonym (Frida) skrev 2017-04-26 21:28:31 följande:

Vi valde bort bvc. Vi klarar av att ta hand om vårt barn själva. Skönt att slippa springa där och skönt att slippa hembesök. Bvc är ju frivilligt. Varför inte göra andra aktiviteter när man vill komma ut?

Träffa vänner eller gå på öppna förskolan eller mamma grupp eller ta en lång promenad själv ute med barnet.

Haha jösses vilket tramsigt präktigt svar. Så du menar att alla som går till BVC inte kan ta hand om sina barn själva?! Jag går dit för att jag vill veta vad dom väger samt vaccinera mina barn. Har inte ett skit med att göra hur jag är som mamma.
  • LaFontaine
    Anonym (S) skrev 2017-04-28 16:01:55 följande:

Hör det hemma i diskussionen tycker du? Du är helt emot hembesök. Nu helt plötsligt kunde de inte komma?

Vi tackade nej. Nät barnet väl var fött hade de ändå ingen möjlighet att komma då det fötts för många barn den veckan.

Gå gärna igenom alla mina inlägg!
  • monkees
    LaFontaine skrev 2017-04-28 06:52:42 följande:
    Och andra, jag till exempel, fann det helt onödigt att få hem BVC när jag eller min sambo enkelt kunde ta oss dit. För mig var det långt mer positivt att familjen fick ta sig dit.
    Okej! Ja det är nya tider. Jag tyckte det var positivt att BVC-sköterskan kom hem till oss och jag kände mig liksom.............omhändertagen och trygg. Liksom SEDD!
  • Cox Orange
    Anonym (S) skrev 2017-04-27 21:58:04 följande:
    barnläkare? Om inte förstår jag inte nyttan med att ha läkare i släkten.
    Anonym (Lite konstigt) skrev 2017-04-27 22:13:05 följande:
    Undrar också om det är barnläkare som följer upp ditt barn?

Jag har iaf fått lite tips. Men kan de inte hjälpa så ordnar de läkartid tex, skickar remisser ang andra problem som man kan stöta på.

Jag förstår inte varför man som förälder tackar nej, och jag tycker att det verkar skumt. Förstår varför de blir misstänksamma ibland när föräldrar inte verkar vilja sina barns bästa..
    Åh, Gud så fåniga ni är. Ni har verkligen ingen koll!
    Ni vet att det är samma grundutbildning, va?

Barnläkare har sin mesta utbildningsbas i sjukdomar som är specifika för barn (t ex ämnesomsättningssjukdomar,  medfödda hjärtfel, missbildningar och funktionsnedsättningar) eller som yttrar sig i ungdomsåren som t ex diabetes.

BTW så är det erfarna allmänläkare som dina barn träffar på VC. Ett hjärtfel behövs det ingen barnläkare att upptäcka. Vid behov remitterar man förstås för utredning, oftast hamnar de förresten hos kardiologen. Hur det absolut skulle krävas en barnläkare för detta övergår mitt förstånd, då får ni precisera.

Själv är jag tacksam om andra inte nöter på värdefulla resurser mer än nödvändigt.

• Noname00

Ni som skriver nämner oftast bara BVC.

Är det så att en del bara har besök från bvc och inte en person från socialtjänsten?

• elmadumle
    Noname00 skrev 2026-02-24 21:38:43 följande:

Ni som skriver nämner oftast bara BVC.

Är det så att en del bara har besök från bvc och inte en person från socialtjänsten?

varför skulle socialtjänsten komma på hembesök hos nyblivna föräldrar?
  • Anonym (J.)
    Anonym (Sofia) skrev 2017-04-26 20:53:31 följande:
    Så det är inte så som jag hört- att BVC synar hemmet? Att man ska bjuda på fika? Att de går runt i alla rum?

Känns konstigt att en främling helt sonika ska komma hem sådär, men man kanske uppskattar att slippa åka ut när man väl har den lilla bebisen här :)

De kollar väl mest så att det är barnsäkert och inte total misär tror jag. Men jag har också tyckt det känns lite jobbigt , man känner ju att man helst inte vill ha stökigt alls.

Min yngsta skulle födas med planerat snitt men det blev akut snitt ungefär en vecka tidigare. Sonen som var 3 då är fantastiskt bra på att stöka till och jag hann inte storstäda innan jag åkte in till sjukhuset. Så kom hem till ett hem som inte alls var så städat som jag ville ha det när BVC skulle komma dit , inte smutsigt men lite stökigt var det. Jag hade ju precis gjort kejsarsnitt så svärmor kom dit och hjälpte till att städa inför BVC-besöket  , är tacksam för det. 

Gångerna innan det (har fyra barn) har jag hunnit städa ordentligt innan bebis kom så då har det inte känts lika jobbigt. 

Men som sagt, egentligen tror jag att de inte bryr sig om det inte är perfekt städat, de vill väl mer se så att det är säkert för barnet. 

• Anonym (J.)
    Anonym (J.) skrev 2026-02-25 18:50:20 följande:

De kollar väl mest så att det är barnsäkert och inte total misär tror jag. Men jag har också tyckt det känns lite jobbigt , man känner ju att man helst inte vill ha stökigt alls.

Min yngsta skulle födas med planerat snitt men det blev akut snitt ungefär en vecka tidigare. Sonen som var 3 då är fantastiskt bra på att stöka till och jag hann inte storstäda innan jag åkte in till sjukhuset. Så kom hem till ett hem som inte alls var så städat som jag ville ha det när BVC skulle komma dit , inte smutsigt men lite stökigt var det. Jag hade ju precis gjort kejsarsnitt så svärmor kom dit och hjälpte till att städa inför BVC-besöket  , är tacksam för det. 

Gångerna innan det (har fyra barn) har jag hunnit städa ordentligt innan bebis kom så då har det inte känts lika jobbigt. 

Men som sagt, egentligen tror jag att de inte bryr sig om det inte är perfekt städat, de vill väl mer se så att det är säkert för barnet. 

Oj missade att det var en gammal tråd 😅
  • Anonym (k)
    elmadumle skrev 2026-02-25 18:38:36 följande:
    varför skulle socialtjänsten komma på hembesök hos nyblivna föräldrar?
    Tydligen en grej i Stockholm nu och varför personen puttar upp gamla trådar : Några av våra BVC-mottagningar erbjuder hembesöksprogrammet. Det innebär att vi tillsammans med socialtjänsten erbjuder sex hembesök till alla som får sitt första barn, eller får barn i Sverige för första gången.
  • Anonym (J.)
    Anonym (k) skrev 2026-02-25 19:01:12 följande:
    Tydligen en grej i Stockholm nu och varför personen puttar upp gamla trådar : Några av våra BVC-mottagningar erbjuder hembesöksprogrammet. Det innebär att vi tillsammans med socialtjänsten erbjuder sex hembesök till alla som får sitt första barn, eller får barn i Sverige för första gången.
    Jo just det, en kompis som bor i Stockholms kommun har tydligen det. Men det är väl helt frivilligt? Däremot gör de ju alltid hembesök första gången. 
  • KimLinnefeldt

Kan väl kännas så, men du kan väl ändå komma ut utanför hemmet?

Att BVC kommer hem är en fin service från samhället. De har möjlighet att upptäcka missförhållanden, missbruk, misskötsel av barn. I skötsamma familjer kan de svara på frågor om mat och sömn och babyutrustning och hälsa och allt annat.

Låt dem komma 

Svar på tråden Vill inte ha hembesök av bvc