• Anonym (Anna Alkoholist)

När berätta för en dejt att man är alkoholist?

Vill du ha vin? Skall vi ta en drink/öl efter promenaden? Osv. Jag är alkoholist, och kan därför inte dricka alkohol, inte ens ett glas vin eller en enda öl.

Jag är alkoholist, har inte druckit alkohol på fem år, och om jag håller mig stark så kommer jag aldrig dricka alkohol igen. Men jag har inget emot om någon annan gör det i mitt sällskap. Jag har inga problem om han vill ha öl till maten, snaps på midsommar champagne på nyår eller gå på afterwork och dricka några öl. Salongsberusad är ok, gillar inte riktigt om han skulle bli riktigt packad, men händer det sällan kan jag acceptera det med. Jag kan vara med, men jag vill inte dricka någon alkohol själv.

Att säga "Jag är nykterist!" skulle kännas helt fel då jag inte är nykterist, utan alkoholist.

Hur fort kan jag avslöja detta för en kille: "Jag vill inte ha för att jag är alkoholist, men du får gärna ta en öl, jag tar en Fanta!", skulle det skrämma en kille på första dejten?   

• Svar på tråden När berätta för en dejt att man är alkoholist?
  • Anonym (humla)

Svår fråga! Det är ju en väldigt personlig sak så jag förstår om du inte vill berätta direkt. Samtidigt kan det säkert bli jobbigt att gå och hålla på det, framförallt om man är i många situationer där alkohol är inblandat. 

Jag tror att jag hade väntat tills en situation uppstår då jag hade förväntats dricka alkohol, och då hade jag sagt något i stil med "jag hade alkoholproblem när jag var yngre så jag dricker inte längre". Jag tänker att det kan vara själva alkolist-ordet som känns jobbigt att använda med människor man inte känner så väl, då ordet låter så allvarligt och folk samtidigt har lite olika idéer om vad en alkoholist är. 

• KlunsSmurfen
    klyban skrev 2017-05-05 15:03:21 följande:

Ja, och?
    Man behöver inte skapa drama för att berätta man inte ska dricka alkohol, eller svara på varför man inte gör detta
    Och vi pratar nu om en enskild person och date, så frågan är varför man inbillar sig man måste förklara en massa hela tiden.
    Om daten är såpass korkad att den inte fattar efter man berättat en gång, så bör man nog titta sig efter en ny date.

Är inte en av förutsättningarna för att kunna hålla sej nykter att vara ärlig om sin alkoholism?
    Du får gärna förklara vad som är så dramatiskt med

"Jag vill inte ha för att jag är (nykter) alkoholist, men du får gärna ta en öl, jag tar en Fanta!"

• Anonym (?)

Förstår inte problemet . Jag har aldrig druckit mycket och aldrig haft ett missbruk men jag dricker inte heller längre . För att jag inte gillar de helt enkelt.

Kan du inte bara säga att du inte gillar att dricka men gärna tar en kaffe? Du behöver ju inte berätta allt? Man måste inte alltid ha förklaringar till att inte dricka alkohol.

• klyban
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-05 17:29:37 följande:
    Du får gärna förklara vad som är så dramatiskt med

Bara se vad TS skriver, och denna otroliga nervositet som förekommer sig där.
    Och det jag säger är lugna dig "du behöver inte göra det så dramatiskt.".

Om du ska fortsätta på denna, så får du redogöra varför du ens citerar mig.

• KlunsSmurfen
    klyban skrev 2017-05-05 17:37:46 följande:

Bara se vad TS skriver, och denna otroliga nervositet som förekommer sig där.
    Och det jag säger är lugna dig "du behöver inte göra det så dramatiskt.".

Om du ska fortsätta på denna, så får du redogöra varför du ens citerar mig.

Ja när hon skriver i en forumtråd för att hon är osäker.
    Vad har en dejt med resten av det hon skriver att göra?

nervositet? tja om man har bestämt sej för att vara ärlig och vet att man kan bli dömd på förhand när man är det är det kanske inte så konstigt om man är nervös över något man inte kan förändra, gjort är gjort. Tråkigt om det är någon man gillar.

Är inte så säker på det understrukna eftersom du skrev:
    klyban skrev 2017-05-04 11:20:32 följande:

Avdramatisera det hela, och bara säg att du inte kan dricka alkohol.
    Så man behöver inte ladda ämnet genom säga du är alkoholist.
    Och blir det lite press, så säger man bara att du inte kan kontrollera hur mycket du dricker och därför dricker du aldrig mer.
    Och det ska inte behövas sägas mer.

Så jag undrar fortfarande vad det är så dramatiskt och krångligt med det hon hade tänkt att säga på dejten
    "Jag vill inte ha för att jag är (nykter) alkoholist, men du får gärna ta en öl, jag tar en Fanta!"
    och på vilket sätt det är mindre dramatiskt och krångligt att säga

Avdramatisera det hela, och bara säg att du inte kan dricka alkohol.
    Så man behöver inte ladda ämnet genom säga du är alkoholist.
    Och blir det lite press, så säger man bara att du inte kan kontrollera hur mycket du dricker och därför dricker du aldrig mer.
    Och det ska inte behövas sägas mer.

säger man att man inte kan dricka alkohol så kommer det antagligen en fråga på det, säger man då att man inte kan kontrollera hur mycket man dricker låter det inte bra och det kommer en ny fråga. Varför krångla till det?
  • klyban
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-05 18:26:44 följande:
    Ja när hon skriver i en forumtråd för att hon är osäker.
    Vad har en dejt med resten av det hon skriver att göra?

nervositet? tja om man har bestämt sej för att vara ärlig och vet att man kan bli dömd på förhand när man är det är det kanske inte så konstigt om man är nervös över något man inte kan förändra, gjort är gjort. Tråkigt om det är någon man gillar.

Är inte så säker på det understrukna eftersom du skrev:

Så jag undrar fortfarande vad det är så dramatiskt och krångligt med det hon hade tänkt att säga på dejten

och på vilket sätt det är mindre dramatiskt och krångligt att säga

säger man att man inte kan dricka alkohol så kommer det antagligen en fråga på det, säger man då att man inte kan kontrollera hur mycket man dricker låter det inte bra och det kommer en ny fråga. Varför krångla till det?

Om man gör sina alkoholproblem till nått svårt och knystat, så krånglar man till det.
    Och sitta bara säga rätt upp och ned att man är alkoholist, och vaggandet kring detta.
    Det kallar jag drama, då man gör nått rätt enkelt till nått rättt svårt.

• SteveMcQueen

Såklart du kan berätta det för någon du träffar när frågan om alkohol kommer upp.

Inget konstigt med att ha haft alkoholproblem och därför slutat dricka. Tvärtom.

Det sorgliga är de som har problem men som varken vill eller kan göra något åt det, den gruppen av människor undviker de flesta.

• Anonym (C)

I början när ni ses kan du väl bara säga att du har svårt att hantera alkohol och därför bestämt dig för att inte dricka. Det låter ju inte lika dramatiskt som att säga att man är alkoholist tycker jag...

• Simon 681

Skulle tipsa rätt snart efter ett par dejter om det riskerar att börja bli allvarligt och på det sätt du skrev i TS

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • huskur

Kan det vara så att du oroar du dig extra för att bli anklagad för att ljuga, då det är något som ofta förknippas med missbrukare, eftersom du lämnat den identiteten och vill absolut inte bli förknippad med den igen? Och i stället vill du vara extremt ärlig på direkten "för säkerhets skull"?

Men det blir också konstigt. (Din pappa har rätt! Fast han använde ett lite udda uttryck.) Fullt normalt att försöka få veta vem dejten är, så koncentrera dig på att lära känna honom. För du vill väl veta vem han är, så du vet något om vem du avslöjar dina känsligaste saker till? Du döljer ingen sanning när du inte kastar ur dig det jobbigaste på första dejten. Du är i stället rädd om dig själv. Känn efter hur det känns efter dejten: Känns det här en person som jag skulle vilja berätta för? För det kan ju tänkas att du redan efter en dejt känner att han inte är din typ.

• Anonym (mor)

Min dotter dejtade en tid en kille som var nykter alkoholist (eller i alla fall nykter pga att han inte kunnat hantera sitt drickande). Jag fick omedelbart en stor ORO i magen och det kändes inte kul. Nu blev det inget av denna relation och jag pustade ut. MEN nu är det ju inte hans mamma som ska ha dej........................!

• Anonym (The bug)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2017-05-05 15:45:51 följande:

När jag var medlem på olika dejtingsajter, så skrev jag i presentationen att jag är nykter alkoholist sedan xx år tillbaka. 

Ja det är ju rakt och renhårigt av dig, men för mig blir det ändå en stor stoppskylt. Det låter verkligen som om man har haft långvariga problem, kanske skuldsatt sig, blivit av med jobbet osv osv. Jag hade nog föredragit att man bara konstaterar att man har slutat dricka för att man insett att man blir en jobbig person/inte mår bra av det. Och sedan låta dejten lära känna den man är nu.

Jag tycker också det är jobbigt med folk som blir sina diagnoser, och nästan bygger hela sin identitet runt dem. Att trycka en etikett på sig som nykter alkoholist när man inte druckit på fem år känns onödigt om man på riktigt är färdig med det kapitlet, tänker jag? 

Men nu umgås då inte jag med några som tjatar på folk om att dricka sprit ständigt och jämt , vill man inte ha så blir det liksom inga mer kommentarer om det. 
  • Anonym (hm)

Man behöver inte komplicera saker, säg bara att jag dricker inte alkohol sedan får han förhålla sig till det. Man behöver inte kasta sig in i facket "alkis" utan, jag dricker inte punkt.

• trött och less man

Det där avgör du helt och hållet själv när detkänns rätt. Jag är totalnykterist,  men av en annan anlednilng, därför att jag helt enkelt inte gillar smaken av alkohol, jag tål den bara inte.Förr, på 90talet när jagdrack öl var de t enbart för att bli  full, jag ville fly verkligheten för en dag. Men got fvar det fan alrig, det smakade piss. Jag är totalt ärlig i allting, jag har liksom inget at förlora på att vara ärlig. Jag gillar inte alkohol, dels pga av den vidriga smaken o sen tål jag de t inte heller, efter 2 öl vill jag g sova. Me jag dricker varken öl eller annan alkohol längre, för jag gillar det inte. Föredrar att drivka mjölk eller läsk till maten.

• trött och less man

dessutom har jag inga fördomar mot ngn som varit alkoholist, vi har alla problem som kan bli för stora ibland o då är det lätt att börja dricka tex.

Svar på tråden När berätta för en dejt att man är alkoholist?