• spacejungle

försäkringar, bra, men dyra?

Min tjej är nu gravid, efter att ha tittat runt på försäkringar, i nuläget gravidförsäkringar, har vi nästan bestämt oss för att satsa på Trygg Hansa, vi tänkte senare gå över till Trygg Hansas barnförsäkring och kanske börja använda Trygg Hansa för hus, bil osv, (har inte detta i nuläget dock) men då har jag hört något rykte som säger att TH har dyra försäkringar rent generellt

Är detta sant, någon som har koll på detta?

• Svar på tråden försäkringar, bra, men dyra?
  • Meriall

Trygg hansa är superbra tycker jag. Hade deras gravidförsäkring på båda barnen. Första barnet fick en ovanlig diagnos och vi fick ett stort belopp från trygg hansa utan minsta krångel. Andra barnet föddes prematur men det var inga problem att gå över till deras barnförsäkring.

Har själv deras försäkring och råkade ut för en olycka. Fick också pengar från dem då utan krångel.

Ingen av de saker vi fick för hade täckts av folksam. Så är jättenöjda. De har dessutom rabatt om man har många försäkringar hos dem.

• jjeessiicahh
    spacejungle skrev 2017-05-08 23:32:38 följande:
     if är alltså många hundralappar dyrare än folksam, beror det på att ni har samlat alla försäkringar hos folksam?
    Vi hade alla försäkringar samlade på If också men blev inte billigare.
    På folksam vet jag inte om vi fått billigare bara för att vi har allt där. Det var mycket billigare över lag.
  • aztec
    spacejungle skrev 2017-05-07 10:25:56 följande:

intressant, hur mycket betalar ni i månaden för barnförsäkringen? Anser ni att den år dyr i jämförelse med andra försäkringar?

Hälsodeklaration, är det så pass omständigt att det inte är värt att byta barnförsäkring? Förstår inte riktigt.

Tror vi betalar ca 2600 för äldsta tjejen (hon är helförsäkrad plus extra för framtida bokstavsdiagnoser, typ 35kr)

Andra barnet föddes ju sjuk så han får inte en full försäkring, han kostar "bara" 1200, men som sagt, vissa saker ingår inte.

Om vi skulle byta försäkring så går det nya bolaget igen deras journaler och då skulle tex inte vårt äldsta barn bli helförsäkrad heller pga problem med huden osv.

Lycka till, en djungel! Men hade definitivt tagit en betal gravidförsäkring.
  • spacejungle
    Meriall skrev 2017-05-09 12:20:39 följande:

Trygg hansa är superbra tycker jag. Hade deras gravidförsäkring på båda barnen. Första barnet fick en ovanlig diagnos och vi fick ett stort belopp från trygg hansa utan minsta krångel. Andra barnet föddes prematur men det var inga problem att gå över till deras barnförsäkring.

Har själv deras försäkring och råkade ut för en olycka. Fick också pengar från dem då utan krångel.

Ingen av de saker vi fick för hade täckts av folksam. Så är jättenöjda. De har dessutom rabatt om man har många försäkringar hos dem.

Vad har du för försäkring för dig själv, och hur mycket betalar du för den och för barnförsäkringen?
    jjeessiicahh skrev 2017-05-09 13:26:23 följande:
    Vi hade alla försäkringar samlade på If också men blev inte billigare.
    På folksam vet jag inte om vi fått billigare bara för att vi har allt där. Det var mycket billigare över lag.
    Så ni fick inte ner priset trots att ni hade alla försäkringar på samma ställe? Riktigt dåligt. Då skall vi undvika If, bra att veta.
    aztec skrev 2017-05-09 21:22:23 följande:
    Tror vi betalar ca 2600 för äldsta tjejen (hon är helförsäkrad plus extra för framtida bokstavsdiagnoser, typ 35kr)

Andra barnet föddes ju sjuk så han får inte en full försäkring, han kostar "bara" 1200, men som sagt, vissa saker ingår inte.

Om vi skulle byta försäkring så går det nya bolaget igen deras journaler och då skulle tex inte vårt äldsta barn bli helförsäkrad heller pga problem med huden osv.

Lycka till, en djungel! Men hade definitivt tagit en betal gravidförsäkring.
    När du säger 2600kr, då menar du per år, och pratar om helförsäkrad barnförsäkring?

Har ni andra försäkringar på Trygg Hansa också, som gör att ni betalar ovanstående pris?
  • thweni

Gick över från if till th i januari/februari förra året, samlade alla våra försäkringar och det blev billigast att ha dem där. Minns inte prisskillnaden men vi har lite rabatt iaf.

Hade även gravidförsäkring hos dem, både betalförsäkring och gratisförsäkring. Glömde att jag tagit gratisförsäkringen och köpte sen betalförsäkringen. I mars förra året förlorade vi vår dotter i magen 2 dagar före bf. Det var inga som helst problem att få pengarna utbetalt. Hade dock inte räknat med att få livbeloppet från båda försäkringarna men det fick jag. Nu tror jag dock de gjort om dem. Men ta en betalförsäkring hur ni än gör, för även om ni inte råkar ut för samma som vi så täcker betalförsäkringen mycket mer.

Nu i dec till början av mars blev jag sjukskriven för hyperemesis gravidarum (väntar vår 3a nu alltså) och pga personförsäkringen jag har hos th så fick jag ett engångsbelopp på 3000kr utbetalt för förlorad inkomst (om man är sjukskriven mer än 30 dagar). Andra bolag har säkert samma i sina försäkringar, men inte heller där var det några problem att få pengarna utbetalda. Har bara behövt ringa dem.

Alla bolag behöver få in en hälsodeklaration. Jag har sen många år tillbaka haft jobbigt med depressioner tex, sånt behöver de veta för de försäkrar en inte på just det isf. Det är inte så bökigt att fylla i dem och skulle man svara ja på frågor om olika typer av sjukdomar så skickar de ändå ett beslut sen där det står att du inte är försäkrad i ett visst område. Men så är det med alla bolag, de måste veta ens medicinska bakgrund för att ge rätt försäkring. Iom att jag fyllt i om depressioner och tidigare medicinering av detta så kan jag tex inte få ett engångsbelopp för missad inkomst ifall jag blir sjukskriven mer än 30 dagar pga depression eller psykisk ohälsa, för besvären hade jag redan innan jag tog försäkringen (hade det däremot uppkommit efter jag tog försäkringen så hade jag fått). Men blir jag sjukskriven för annat så får jag pengar för det (vilket jag ju fick då i januari i år).

• jjeessiicahh
    spacejungle skrev 2017-05-10 07:22:37 följande:

Vad har du för försäkring för dig själv, och hur mycket betalar du för den och för barnförsäkringen?
    jjeessiicahh skrev 2017-05-09 13:26:23 följande:Vi hade alla försäkringar samlade på If också men blev inte billigare.
    Så ni fick inte ner priset trots att ni hade alla försäkringar på samma ställe? Riktigt dåligt. Då skall vi undvika If, bra att veta.När du säger 2600kr, då menar du per år, och pratar om helförsäkrad barnförsäkring?

Har ni andra försäkringar på Trygg Hansa också, som gör att ni betalar ovanstående pris?
    Var inne och kollade igår och på folksam får man rabatt om man har flera försäkringar plus att priset sänkts ännu mer om man är medlem i facket, vilket man kan kryssa i när man skaffar försäkring där :)
  • aztec

Ja 2600 är per år. Tror vi har basbelopp någonstans mitt emellan (sånt spelar också in)

Och nej, det är de ända försäkringarna vi har hos th, just för att vi läste så bra om dem innan vi fick barn :)

Vi har försäkringar lite överallt.

• spacejungle
    thweni skrev 2017-05-10 07:44:18 följande:

Gick över från if till th i januari/februari förra året, samlade alla våra försäkringar och det blev billigast att ha dem där. Minns inte prisskillnaden men vi har lite rabatt iaf.

Hade även gravidförsäkring hos dem, både betalförsäkring och gratisförsäkring. Glömde att jag tagit gratisförsäkringen och köpte sen betalförsäkringen. I mars förra året förlorade vi vår dotter i magen 2 dagar före bf. Det var inga som helst problem att få pengarna utbetalt. Hade dock inte räknat med att få livbeloppet från båda försäkringarna men det fick jag. Nu tror jag dock de gjort om dem. Men ta en betalförsäkring hur ni än gör, för även om ni inte råkar ut för samma som vi så täcker betalförsäkringen mycket mer.

Nu i dec till början av mars blev jag sjukskriven för hyperemesis gravidarum (väntar vår 3a nu alltså) och pga personförsäkringen jag har hos th så fick jag ett engångsbelopp på 3000kr utbetalt för förlorad inkomst (om man är sjukskriven mer än 30 dagar). Andra bolag har säkert samma i sina försäkringar, men inte heller där var det några problem att få pengarna utbetalda. Har bara behövt ringa dem.

Alla bolag behöver få in en hälsodeklaration. Jag har sen många år tillbaka haft jobbigt med depressioner tex, sånt behöver de veta för de försäkrar en inte på just det isf. Det är inte så bökigt att fylla i dem och skulle man svara ja på frågor om olika typer av sjukdomar så skickar de ändå ett beslut sen där det står att du inte är försäkrad i ett visst område. Men så är det med alla bolag, de måste veta ens medicinska bakgrund för att ge rätt försäkring. Iom att jag fyllt i om depressioner och tidigare medicinering av detta så kan jag tex inte få ett engångsbelopp för missad inkomst ifall jag blir sjukskriven mer än 30 dagar pga depression eller psykisk ohälsa, för besvären hade jag redan innan jag tog försäkringen (hade det däremot uppkommit efter jag tog försäkringen så hade jag fått). Men blir jag sjukskriven för annat så får jag pengar för det (vilket jag ju fick då i januari i år).

Hur går hälsodeklarationen till? Är det bara att fylla i ett dokument, och sedan litar de på att man uppger korrekta uppgifter? Eller måste man gå till läkare och undersökas och sedan få dem att skriva på något?
  • spacejungle
    jjeessiicahh skrev 2017-05-10 09:23:18 följande:
    Var inne och kollade igår och på folksam får man rabatt om man har flera försäkringar plus att priset sänkts ännu mer om man är medlem i facket, vilket man kan kryssa i när man skaffar försäkring där :)
    Tack, bra att veta
  • spacejungle
    aztec skrev 2017-05-10 22:46:46 följande:

Ja 2600 är per år. Tror vi har basbelopp någonstans mitt emellan (sånt spelar också in)

Basbelopp mitt emellan, vad betyder det?
  • Maddi

Jag har trygg hansa åt barnen. Gravidfödkring som gick över till trygga barn. Vi har fått ut pengar på försäkring tre gånger utan problem. Två gånger när jag hade fött, ringde in och sa vad som hänt och mer behövdes inte göras och pengarna kom in på kontot utan problem.

Tredje gången fick barnet ut en högre summa. Vi skickade in alla papper dom begärde och fick pengar utan problem.

Så jag förstår inte alls när folk säger att det är svårt att få pengar via trygg hansa.

• spacejungle
    Maddi skrev 2017-05-13 06:57:35 följande:

Jag har trygg hansa åt barnen. Gravidfödkring som gick över till trygga barn. Vi har fått ut pengar på försäkring tre gånger utan problem. Två gånger när jag hade fött, ringde in och sa vad som hänt och mer behövdes inte göras och pengarna kom in på kontot utan problem.

Tredje gången fick barnet ut en högre summa. Vi skickade in alla papper dom begärde och fick pengar utan problem.

Så jag förstår inte alls när folk säger att det är svårt att få pengar via trygg hansa.

Låter bra!
  • Kasperina

Jag har haft Trygg Hansa i många år och utnyttjat försäkringarna vid inbrott, graviditet och olycksfall. De är kanske lite dyrare än andra, men jag har aldrig haft några som helst problem som man hör andra berätta om.
    Med yngsta barnet var jag sjukskriven i 10 veckor pga risk för tidig födsel, sedan förlöstes hon med kejsarsnitt.
    Jag tror att jag fick ut sammanlagt 8000 på min vuxen- och gravidförsäkring, och det enda jag behövde göra var att ringa och beskriva vad som hänt så kollade handläggaren upp allt jag kunde få ersättning för.
    Vid inbrottet fick jag också omedelbar hjälp och klara och tydliga instruktioner för hur jag skulle göra.

Det är bra att gå igenom några olika försäkringar ordentligt för att kolla innehållet då det växlar lite. Välj den som du tycker känns bäst, det viktigaste är att se till att ha en försäkring, och att komma ihåg att billiga försäkringar är billiga av en anledning.

• pnordebrand
    thweni skrev 2017-05-10 07:44:18 följande:

Kan vara bra att veta att det inte nödvändigtvis blir billigast att samla alla försäkringar hos ett bolag, även om det är bekvämt och man får rabatt. Kan tipsa om appen Mono. Där kan du samla alla försäkringar från olika bolag och se hur mycket du betalar för de. Blir lättare att få en helhetsbild över sina försäkringar och kunna då avgöra om det verkligen blir billigare att samla allt hos ett bolag, eller om det är bättre att byta (vilket det oftast är, med undantag för barnförsäkring som man helst ska ha hos samma bolag över åren). gomono.se/ 
Svar på tråden försäkringar, bra, men dyra?