nnnnnnnn skrev 2017-05-10 11:17:08 följande:
Du kan ju se på några olika möjligheter:
* Plugga vidare, du har snart bara 4,5 år kvar! Och om du försöker öka studietakten tex genom att läsa sommarkurser eller ligga lite före i studierna och om det kommer något som du tycker är enkelt, försöka prata med lärarna om det finns kurser du kan gå parallellt med dina studier och tillgodoräkna dej dem i slutet av utbildningen. Det beror oftast på hur mycket kurserna bygger på varandra. Är det några helt fristående delar? Då kanske du kan börja med dem tidigare? Tex läsa hemma och komma på tentorna eller gå några kvällar här och där? Om du läser 30 hp per termin + 5 hp extra, så tar det bara ca 4 år totalt att bli klar, lite sommarkurser på det så är du snart nere på 3,5 år och du har redan gjort första halvåret...
*
eller så tar du paus i studierna. ev. försöker läsa på deltid/distans tex 5-15 hp/termin när barnet är litet. Har du ingen hög SGI sen tidigare så kommer ni säkert tjäna mer pengar på att du är hemma med CSN och partnern är föräldraledig = du har tid att plugga lite iallafall då ni är 2 vuxna hemma.
* Låt honom få klart sin dröm först om hus mm. Det blir mindre tid, mer stress, mindre pengar, mer trötthet när bebisen kommer... Lätt att bli bitter då... "Om jag bara fått fixa klart huset, så hade vi haft det bra nu, men hon skulle tvunget ha barnet tidigare..."
Du är ju ung! Om det känns bättre, sätt en gräns - jag vill ha barn innan jag fyllt 33 år. (Eller vad du tycker är rimligt).
Det jag menar med det understrukna är att ni kommer tjäna mer om pappan tex är hemma onsdag - söndag och tar ut SGI-dagar alla dessa dagar samt jobbar mån-tis. (eller jobbar mån-ons /mån-tors och tar resten FP).
För om du inte har någon SGI sen tidigare så är dagarna värda så otroligt lite.
Har du en bra SGI kan det vara förmånligare för dej att du tar ut FP och får ut mer pengar än om du har CSN och du får plugga samtidigt som du tar FP, bara barnet är med dej.