• Anonym (Kaffedraken)

    Bo borta i 7 veckor

    Halloj! Mitt i semesterplaneringen här hemma så kommer vi fram till att min man har 19 semesterdagar kvar från förra året som han får ta ut när han vill nu i sommar + sina 5 veckor. Det betyder att han kommer ha 7 veckors semester. Och då tänker vi att vi åker till något billigt varmt land och bor där i 7 veckor! Så min fråga: vilket land är det billigt att bo i och varmt? Vi har kollat Thailand men det var tydligen regnperiod där :/ och Sydafrika skulle också ha kallt. Har ni några tips eller erfarenheter?

  • Svar på tråden Bo borta i 7 veckor
  • Anonym (Kaffedraken)
    Birgitta02 skrev 2017-05-11 13:06:21 följande:

    Sydafrika?


    Birgitta02 skrev 2017-05-11 13:06:21 följande:

    Sydafrika?


    Det ska tydligen vara kallt där fram till och hela augusti
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2017-05-11 13:09:28 följande:

    Hyr ett hus någonstans längst medelhavets kust


    Har du några närmare tips? Vart tex :) är inte så bra på kartor
  • Anonym (Kaffedraken)
    Januaribarn11 skrev 2017-05-11 13:12:13 följande:
    Det ska tydligen vara kallt där fram till och hela augusti
    Ser det nu... rena vintern ju.
    Kroatien och Montenegro är ju billigt att leva i. Och inte så exploaterat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Januaribarn11 skrev 2017-05-11 13:12:53 följande:
    Har du några närmare tips? Vart tex :) är inte så bra på kartor
    Frankrike, Spanien, Italien, Kroatien, Grekland, Turkiet, Cypern


  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2017-05-11 13:27:04 följande:
    Frankrike, Spanien, Italien, Kroatien, Grekland, Turkiet, Cypern


    Det där är länder med euro. De är lite dyrare. Jag skulle nog föreslå TS att kika på länder som inte har infört euro. De är billigare. Men det är ju en prioriteringsfråga i och för sig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Birgitta02 skrev 2017-05-11 13:38:45 följande:
    Det där är länder med euro. De är lite dyrare. Jag skulle nog föreslå TS att kika på länder som inte har infört euro. De är billigare. Men det är ju en prioriteringsfråga i och för sig.
    Turkiet och Kroatien


  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2017-05-11 13:54:25 följande:
    Turkiet och Kroatien


    ok
  • Anonym (Kaffedraken)

    Malaysia och Thailand har ju regn men det skiljer på olika kuster och regnar väl sällan hela dagarna. Filippinerna, Bali? Sri Lanka?

  • Anonym (Kaffedraken)
    daimstrut skrev 2017-05-11 13:59:30 följande:

    Malaysia och Thailand har ju regn men det skiljer på olika kuster och regnar väl sällan hela dagarna. Filippinerna, Bali? Sri Lanka?


    Vet du ställen där det regnar mindre? Har du varit i Thailand under regnperioden? Min bror var i Filippinerna och han tyckte inte det var så mycket billigare. Ska kolla Bali och Sri Lanka!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Januaribarn11 skrev 2017-05-11 14:04:29 följande:
    Vet du ställen där det regnar mindre? Har du varit i Thailand under regnperioden? Min bror var i Filippinerna och han tyckte inte det var så mycket billigare. Ska kolla Bali och Sri Lanka!
    Har ni begränsad budget kolla på totalpriset. Resa, boende, transporter, mat, annat.

    Även om det t ex är dyrare i Spanien än på Bali så kan en billigare resa väga upp.

    Fundera först lite hur ni vill bo och leva. Är det strandnära med helpension eller laga egen mat, pool vs. hav. Vill nu ha nära tillgång till uteliv, shoping, utflykter? Är det ok om det krävs bil? osv.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Oavsett vart ni åker är oftast mat på någon lokal marknad eller supermarket betydligt billigare än i Sverige. Så kan ni laga mat själv går det att leva billigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    I Thailand är det regnperiod på lite olika ställen olika tider har jag för mig. Jag var på öarna på västkusten för flera år sedan i början av regnperioden tror jag och då var det iaf inte så farligt. Det spöregnade på eftermiddag i typ 1,5 timme. Innan var det hur fint väder som helst och efter regnet blev det svalare i luften vilket bara var skönt när man skulle ut och käka och sen sova.

    Vi har nyligen hyrt hus i Thailand via airbnb och nu gör vi detsamma på Bali. Finns en massa olika typer av hus i olika prisklasser, med/utan pool, nära till stranden, uppe i bergen mm. Många har även vecko-/månadsrabatt om man hyr länge. I Thailand är det även lätt att köpa billig mat på matmarknader, både om man vill äta där eller ta med hem. God mat snabbt för typ 20 kronor. För oss var det billigare (och mindre tidskrävande) än att åka till en supermarket och handla och laga själva. Idag hittade vi en liknande marknad på Bali och betalade sammanlagt drygt 40 kronor för middag till två vuxna och en 4-åring. Kan man äta så sparar man ju en hel del pengar. Och eftersom det är lågsäsong under den svenska sommaren brukar både flygbiljetter och boende vara billigare.

    Om jag var du skulle jag googla lite på Thailand eller andra länder i sydostasien om hur klimatet är under de veckorna ni planerar att åka. För är det bara regn ett par timmar per dag och fint resten av dagen hade iaf jag lätt kunnat åka dit och leva billigt men bra i sju veckor!

Svar på tråden Bo borta i 7 veckor