• feniga

    Självskadeärr, jobba på utomhuscafé

    Jag har haft ett självskadebeteende i ungefär 10 år nu. De senaste fyra åren har det blivit värre och jag har många synliga, rödlila (och vita) ärr mest på underarmar. Lite överarmar, vader och lår.

    Jag jobbar på ett socialt företag, vi driver lunchservering och håller på att starta upp en annan verksamhet. På somrarna driver vi utomhuscfé i den lokala parken. på luchserveringen har jag och chefen kommit överens om att det är bäst att jag bär långärmat, särskilt vid servering. Det är för Min egen skull, men också tanke på omständigheterna då vi har lokal i kyrkan.

    I sommar kommer jag att ha det största ansvaret i cafet. Jag kommer behöva ha kortärmat för hygienens skull och det kommer ju bli varmt. Det är rätt många barn som kommer och köper glass eller leker i lekparken.

    Nu till frågan. Vad skulle ni tänka om ni gick till ett café där en ung tjej har mycket ärr på armarna som syns tydligt? Skulle du gå fram med ditt barn/ låta ditt barn gå fram till mig? Jag ska prata med chefen och se vad hon tycker, men kan tänka mig att hon säger att jag ska göra det som känns bäst för mig.

    Jag är jättenervös för att jg ska skrämma barn, eller att förälder kommer med sina barn och betalar och sen frågar barnet sina föräldrar t ex vad jag har gjort på armarna och benen...

  • Svar på tråden Självskadeärr, jobba på utomhuscafé
  • Anonym (C)

    Jag hade inte brytt mig nämnvärt. Min son hade kanske noterat det och frågat varför. Men skrämd hade inget av mina barn blivit.

  • Mormor2B

    Min son har synliga ärr i ansiktet efter operationer o vi har fått många frågor Ang det. Själv tycker jag frågor är bättre än tystnad och tisslamde bakom ryggen. Gissar barn kommer fråga sina föräldrar och kanske dej. Jag personligen har absolut inget emot att bli serverad av någon med ärr eller burka eller nått annorlunda. Jag skulle svara mina barn att människor är olika och det är inte rätt att summa någon pga av utseende. Jag hoppas verkligen att du kommer ur ditt beteende och att du mår bättre snart. Kram

  • Anonym (Ärret)

    Barn kommer säkertligen att fråga dig vad du har gjort. Barn gör så och det är inget konstigt med det. Frågan är nog mer vad du ska svara, du kan ju inte direkt säga att du har skurit dig själv... du får nog snarare säga att du varit sjuk.

    Barn skräms inte av ärriga kroppar eller andra avvikelser men de undrar varför!

  • nevermind

    Jag hade absolut gått fram. Bra att barnen får lära sig att alla är olika och ser olika ut.

  • Jasmin Karlsson

    Jag förstår mig inte på sånt beteende. Men jag har inga problem att beställa kaffe och behandla alla på samma respektfulla sätt.. barn kommer nog inte förstå varför du ser ut så, och därför inte heller bli rädda. Men var förberedd på frågor. Barn kommenterar högt och frågar rakt ut, utan att de har någon värdering i det.

  • Anonym (Stina)

    Jag tycker inte det är särskillt lämpligt. Går det inte att du sätter på dig en långärmad kofta så fort du går ut? Den är lätt att ta av då du går in i köket igen.

  • LillaJag06

    Jag hade gått fram med min son men inte velat att han skulle veta att du gjort det mot sig själv.
    Min syster har också skrutit sig en del del och jag vill helst slippa se det.
    Kan du inte ha en väldigt tunn tröja och bara vika upp ärmarna när du ska arbeta i köket?

    För mg är det skillnad på om man varit med i en olycka som gjort att man har en massa ärr och om man har ärr för att man själv skadat sig.

    Nu kanske någon tar illa upp men jag vill inte se en massa djupa skärsår. Jag far extremt illa av det och skulle sluta komma till caféet.

  • Woopsie

    Jag skulle inte bry mig om dina ärr, det är (tyvärr) så vanligt idag att man inte reagerar så mycket. (Nu jobbar jag dock inom vården så har kanske en skev bild av omfattningen,vad vet jag). Det problematiska är som sagt om barnen frågar sina föräldrar, och om dom då blir obekväma med vad dom ska svara inför dig. Då hade nog jag om jag var du svarat i deras ställe att "jag har varit sjuk så därför har jag ärr på armarna, men nu mår jag bättre" eller något i den stilen för att avdramatisera det hela. Och le lite mot föräldrarna för att inte göra någon obekväm.

Svar på tråden Självskadeärr, jobba på utomhuscafé