• loreliik

7 mån, kastar allt från barnstolen... Vad gör ni?

Hej!

Min bäbis är 7 månader och sitter i ikeas barnstol med förlängt bord. Jag har ingen annan erfarenhet med barn än de senaste 7 månader, men jag undrar hur ni erfarna föräldrar orkar med att barnet slänger ner allt den håller i??

Är det vanligt att barn kastar ner allt? Hur länge håller det i sig?

Hur orkar ni plocka upp leksakerna/bestick från golvet hela tiden?

Tack!!

/En trött förälder

• Svar på tråden 7 mån, kastar allt från barnstolen... Vad gör ni?
  • Mirelle

Din bebis har upptäckt orsak och verkan. Nästan alla bebisar gör så en period. Det är bara att plocka! Ja man är trött och det kan vara jobbigt. Bli inte arg på bebisen bara, för den gör det inte för att retas. Den vill leka med dig och är glad att den upptäckt sin förmåga att påverka.

Beteendet kan komma tillbaka när trotsåldern närmar sig och då är barnet mycket mer medvetet om vad det gör. Vår 23månaders har nyligen blivit storasyskon och gör vad som helst gör att få full uppmärksamhet!

Tipsar om att köpa el låna en bra bok om småbarns utveckling.

• Knäcken

Om det är leksaker du menar, så sätt ett snöre i leksaker så lör sig barnet snart själv att dra upp den igen..

Är det mat så är det nog bara att gilla läget och tänka att det går över ????????

• Dumbledore

Bara att gilla läget. Orkar du inte plocka upp leksakerna efter ett tag så låt dem ligga. Men bebisen har upptäckt gravitationskraften, släpper man något från stolen hamnar det på golvet. Det ger sig om ett tag. :)

• Glinda från Oz

Se till att du inte ha något som är möjligt att kasta, plocka undan sakerna direkt och håll i skålen/tallriken då du matar.

• Carambolan

Låt barnet äta med händerna. Skippa tallriken och servera plockmat direkt från "bordet", det är ju lätt att lyfta loss och diska.

• Elsis

Mirelle, förstår att det är jobbigt när det lilla storasyskonet gör allt för att få uppmärksamhet, men förhoppningsvis vill hen gärna plocka upp det småsyskonet kastar ner när det blir dags:) Så har mina gjort i alla fall.

• äldreochklokare

det är ju så barn lär sig rumsperspektiv osv, så du får ju liksom bara stå ut Skrattande

• FuckGoggleAskMe

Min son lyckades spräcka fem nappflaskor i den åldern, inom loppet av typ tre veckor. Han storskrattade när han slängde dom (och diverse annat); han visste att det var förbjudet och tyckte det var skitkul. Det enda sättet att få dom att sluta, är att se till att dom snabbt blir äldre ... inte lika fascinerande efter ett tag. Tydligen experimenterar dom små liven även med att se att saker kan komma tillbaka fast man slänger i väg dom. Se det som lite bonusstretching alternativt mini-aerobics ... nyttigt för dig.

• Meriall

Snören i grejer man inte vill ha på golvet och mjuk matta under så inte grannarna under blir ledsna :) min 7 mån slänger också grejer konstant. Hon får en leksak och vrider på den och tittar i 30 sek, sedan in i munnen i 30 sek, sedan slänger hon iväg den och väntar på en ny...

Eller vänd henne mot ett bord så hon kastar sakerna på bordet :)

Äter din 7mån med bestick??! : O

• Amanda84

Som fler har skrivit så är det inte så mycket att göra åt. Det hör till utvecklingen. Men! Vid just matsituationer så skaffade jag faktiskt en skål med sugpropp som sögs fast i bordet och när ungen hade kastat både gaffel, sked och kniv så blev det oftast så att han fick äta med händerna. Det funkade det med och skålen kunde han inte slita loss i första taget. Det svåra vi hade, var att han aldrig lärde sig att dricka ur pipmugg, hur vi än försökte, men vanlig plastmugg gick bra. Det blev rejält blött när den for i golvet jämt och ständigt vid varje måltid. Till slut ställde jag en mopp i köket, alldeles intill köksbordet, för att slippa trampa i det väta när vi hade ätit färdigt och en kanna med vatten på bordet, så slapp jag springa till kranen för att fylla på hela tiden när den där muggen for i golvet.

• Physalis

Ignorera. Det är ett steg i barnets utveckling, men man behöver inte göra det mer intressant än vad det är genom att reagera.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden 7 mån, kastar allt från barnstolen... Vad gör ni?