• vasg

Har jag skadat mitt barn?

Jag fick ett migränanfall i lördags kväll och läste lite snabbt på FASS om min vanliga migränmedicin, stod att man bara skulle ta den om det var nödvändigt och i lägsta möjliga dos och inte under lång tid. Det stod även att man skulle undvika det under graviditetens sista månader.. Eftersom det inte stod något om tidig graviditet (är i vecka 10) så tog jag en tablett eftersom jag bedömde det nödvändigt (jag förlorar synen när jag får anfall). Men nu ringde jag en barnmorska som sa att man absolut inte ska ta dem under graviditet. Alls. Så nu är jag jättenojjig att jag skadat mitt barn.. Någon annan som också tagit eezeneo och allt gick bra? :'(

• Svar på tråden Har jag skadat mitt barn?
  • Lena

Prata med utskrivande läkare istället. Barnmorskan har sannolikt ingen koll...

• Kira2

Men står det att man inte får ta dom under graviditetens sista månader så är det säkert ingen fara!

• vasg
    Lena skrev 2017-05-22 10:03:22 följande:

Prata med utskrivande läkare istället. Barnmorskan har sannolikt ingen koll...

De är receptfria
  • vasg
    Kira2 skrev 2017-05-22 10:07:48 följande:

Men står det att man inte får ta dom under graviditetens sista månader så är det säkert ingen fara!

Ja, men när jag läste lite mer noggrant stod det att det även i tidig graviditet kan orsaka missfall eller missbildningar på hjärtat :( Försöker att inte noja. Har UL om 8 dagar så hoppas att allt ser bra ut då :(
  • syntharen

Tror inte du behöver vara orolig om du bara tagit den en gång. Det är mer om man tar medicinen mer regelbundet. Om du har jätteproblem med migrän så försök få en läkare att skriva ut en medicin som är ok att ta.

• Jsv17

Man ska aldrig säga aldrig, men en tablett orsakar sällan skador utan de skador man talar om brukar oftast vara vid upprepad användning. Jag tror inte att det är någon fara, men förstår din oro. Har du ingen läkare du träffat angående din migrän, som kanske rekomenderat läkemedlet? Jag skulle kontakta den läkaren isf som säkert har bättre koll på migrän medeciner än bm.

Håller tummarna att allt är bra med din bebis! <3

• vasg
    syntharen skrev 2017-05-22 10:50:03 följande:

Tror inte du behöver vara orolig om du bara tagit den en gång. Det är mer om man tar medicinen mer regelbundet. Om du har jätteproblem med migrän så försök få en läkare att skriva ut en medicin som är ok att ta.

Ja, jag ska träffa läkare ikväll så hoppasjag kan få något bättre..
  • vasg
    Jsv17 skrev 2017-05-22 10:50:55 följande:

Man ska aldrig säga aldrig, men en tablett orsakar sällan skador utan de skador man talar om brukar oftast vara vid upprepad användning. Jag tror inte att det är någon fara, men förstår din oro. Har du ingen läkare du träffat angående din migrän, som kanske rekomenderat läkemedlet? Jag skulle kontakta den läkaren isf som säkert har bättre koll på migrän medeciner än bm.

Håller tummarna att allt är bra med din bebis! <3

Nej min migrän diagnosticerades av barnmorska för flera år sedan och jag har klarat mig bra med recetfria läkemedel, därför har jag inte uppsäkt läkare, plus att jag bara har anfall en gång vartannat år. Men ska träffa läkare ikväll och se om jag kan få något på recept..
  • vasg

Det är troligtvis graviditetshormonerna som orsakar detta just nu, är inne på 3e dagen men migrän som kommer och går. Jag har verkligen ingen möjlighet att stanna hemma heller, mer än idag. Så jag hoppas verkligen jag får något utskrivet

• Meriall

Det finns ingen anledning till oro av enstaka intag av eezeneo under tidig graviditet. Några studier har visat på liiite förhöjd risk för missfall men fler studier visar på att det inte finns någon ökad risk.

Så låt bli men har du tagit någon gång är det ingen fara enligt janusinfo. Läs gärna mer där, jättebra sida om mediciner och graviditet. Mycket mer info än i fass.

• LFF

Från Janusinfo:

Diklofenak skall inte användas för regelbunden kontinuerlig behandling under sen graviditet bland annat på grund av risk för för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda. Användning under tidig graviditet tycks inte öka den generella risken för fosterskador men ett iakttaget samband mellan hjärtfel och NSAID-preparat som grupp manar till försiktighet. Den eventuella riskökningen för hjärtfel i det enskilda fallet är dock knappast så stor att det finns anledning till oro om kvinnan ändå har använt diklofenak under tidig graviditet.

www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/

Janusinfo fick jag tips om när jag var gravid och efter det så kollar jag hellre där i allmänhet än på FASS.

Som svar på din fråga så är det med största sannolikhet "Nej, du har inte skadat barnet".

• vasg
    LFF skrev 2017-05-22 12:24:40 följande:

Från Janusinfo:

Diklofenak skall inte användas för regelbunden kontinuerlig behandling under sen graviditet bland annat på grund av risk för för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda. Användning under tidig graviditet tycks inte öka den generella risken för fosterskador men ett iakttaget samband mellan hjärtfel och NSAID-preparat som grupp manar till försiktighet. Den eventuella riskökningen för hjärtfel i det enskilda fallet är dock knappast så stor att det finns anledning till oro om kvinnan ändå har använt diklofenak under tidig graviditet.

www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/

Janusinfo fick jag tips om när jag var gravid och efter det så kollar jag hellre där i allmänhet än på FASS.

Som svar på din fråga så är det med största sannolikhet "Nej, du har inte skadat barnet".

Ååh du är en ängel! Tack! All den infon hittade jag på FASS också, om man kollar på vårdpersonalens sida av FASS (mycket bättre och har en flik för graviditet) men kunde inte ritkigt ta in informationen då pga oron, men tack! Nu mår jag lite bättre! Nu har jah fått något annat utskrivet som ska vara okej men jag ska fortfarande använda det så sällan som möjligt. Men tack för att du lugnade mig något <3
  • JA77

Har du synrubbningar i samband med huvudvärk, ska du se till att bli utredd av läkare. Gå till vårdcentralen, då får du bäst hjälp.

• vasg
    JA77 skrev 2017-05-23 12:05:40 följande:

Har du synrubbningar i samband med huvudvärk, ska du se till att bli utredd av läkare. Gå till vårdcentralen, då får du bäst hjälp.

Jag har synrubbningar pga migrän med aura
  • JA77
    vasg skrev 2017-05-23 12:51:40 följande:
    Jag har synrubbningar pga migrän med aura
    Det förstår jag, men har en läkare satt den diagnosen?
  • vasg
    JA77 skrev 2017-05-24 12:35:12 följande:

Det förstår jag, men har en läkare satt den diagnosen?

Nej, en barnmorska.
  • Johannaa88

Jag gjorde samma sak när jag var gravid,kände migränen komma (synrubbningar) fick panik och tog en migräntablett utan att tänka. Kommer inte exakt ihåg när det var men i första trimestern iallfall. Mitt barn är nu 1.5 år och är iaf fullt frisk har för mig att jag också läste på nätet och såg att det inte är farligt i början av graviditeten.Tror inte du behöver oroa dig, men undvik att ta dem i fortsättningen! Ett tips är att dricka lite starkt kaffe och ta en alvedon när du känner att det är på gång, det brukar hjälpa för mig om jag inte har nån migränmedicin hemma. Sen lägg dig och vila i ett mörkt svalt rum.

Svar på tråden Har jag skadat mitt barn?