• lindalicious

Din enklaste mat, tack!

Jag tycker det är riktigt tråkigt att laga mat och sambon fixar det jämt. Vill överraska honom och laga middagen i nån vecka nu när han jobbar mycket.

Vilka är era absolut ENKLASTE tips på maträtter?

Vi är noll kräsna, till och med halvfabrikat kan slängas in emellanåt, så kör på!

Allt utom helvegetariskt funkar.

Don't get mad, get even.
  • Svar på tråden Din enklaste mat, tack!
  • pigglet

Lax-portionsbitar tinade, salta och peppra. I ugn 12 minuter 225*.

Koka upp en sås av:
    2 dl creme fraich
    1 dl grädde
    1 fiskbuljongtärning
    1 citron rivet skal + 1 msk av saften

Servera med potatis (pressad om du ids).

• Minfamilj

Köpte Keldas ostsås till pasta häromdagen. Värmde i en gryta, klippte i lite salamt. Koka pasta.Toppa med oliver. Klart! Går att klippa i något grönt också om man vill. 

• Presens
    Vickan I skrev 2017-05-23 06:02:33 följande:

Fläskytterfilé med ris. Superenkelt.

Skär ytterfilen i bitar. Lägg i ugnsfast form. Blanda 1 burk cremefraishe (stavning haha), 1 paket matgrädde, 1/2 dl soja och lite sambal i en skål. Häll blandningen över köttet i formen och in i ugnen på 175 grader ca 40 min. Koka ris till.

Du bryner alltså inte köttet före ugnsformen?
  • AnnaE93

Jag brukar göra en kanongod köttfärsås tycker jag själv och mina vänner o familj...

Fräs lök och vitlök i en stekpanna sen lite flingsalt och några drag med pepparkvarnen sen steker du köttfärsen tillsammans med löken..även här kan man ha i salt och peppar...sen när köttfärsen inte är rå längre så har jag i 2 burkar creme fraiche (paprika chili smak) tomatpuré och ketchup och soya för färgens skull...sen är det bara låta allt koka in i köttfärsen...och sen har man en kanongod köttfärsås färdig att äta till tex spaghetti. Cool

• Anonym (latmask)
    Anonym (J) skrev 2017-05-24 02:32:46 följande:
    Även om du är lat så kan du köpa ett annat protein :) bacon är verkligen skadligt
    Om det är den ökade risken (0,3 procentebheter) för tjocktarmscancer du avser så är jag beredd att ta den risken.

Men tack för din omtanke.
  • lövet2

Jag kokar en kastrull med potatis då och då, så det alltid finns kall potatis. Har jag bråttom med maten, så kan jag när som helst skala och steka potatis tillsammans med rökt skinka, falukorv, småköttbullar eller vad jag har hemma. Maten är klar att läggas upp på 5 minuter. Gärna rödbetor till.

• Kodia

Vi brukar äta "goda saker i ugnen" (vi kan inte komma på något bra namn... )
    Man lägger helt enkelt massa saker i en långpanna i ugnen, och serverar med en kall sås (på typ creme fraiche, fetaost och örter)
    "Man tager vad man haver" och gillar, t. ex. chorizo, halloumi, majskolvar, sparris, röd paprika, potatis, champinjoner, tomathalvor eller körsbärstomater, lökklyftor eller små färsklökar.

• Aniiee

1 kyckling, 2 rätter.

rätt 1
    köp en grillad kyckling (eller stek en själv i ugnen...), rensa och hacka hyfsat grovt. lägg undan hälften.
    Stek 1 paket bacon, hackad.
    Hacka 1 purjolök och 1 rödlök.
    Skölj av 1 bit fetaost (100-150g). Tärna.
    Riv skalet på 1 citron.
    Repa 1/2 kruka timjan och 1/2 kruka basilika.
    Rör ned hela kalaset i 5 dl naturell Creme fraiche (kan behövas 7 dl, beroende på kycklingens storlek.
    Servera med pasta eller som smörgåsröra. röran räcker till många eller en handfull dagar i kylen.

Rätt 2:
    Ta fram resten av kycklingköttet.
    riv 1 gul lök och 1 vitlök.
    Stek lök och kyckling i en panna tillsammans med 1 påse fajita-mix-krydda.
    Klä en form med 1 pajdeg från kyldisken (smördeg och filodeg fungar också)
    Häll i kyckling+lök i en sträng mitt på
    häll en jävla massa ost på kycklingen.
    Vik pajdegen över så det blir ett paket.
    stoppa i ugnen, 200 grader, ca 20 minuter.

Annars är jag mycket för att göra "för mycket". Rester "is da shit", som ungarna säger. Överblivet ris blir snabbt till omurice eller chahan, överbliven potatis och några korvar eller lite stek blir pytt, överbliven pasta blir gratänger osv. 

Vi är bara 2 här hemma, lagar ändå basen till 6 personer, så blir det mindre att göra de andra dagarna.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (ff)
    Anonym (J) skrev 2017-05-24 02:32:46 följande:

Även om du är lat så kan du köpa ett annat protein :) bacon är verkligen skadligt

Skulle vilja påstå att grädde eller mejeriprodukter är minst lika farligt, vilket vi via Arlas propaganda får för oss är viktigt för hälsan.

Min enkalste mat är varma koppen. Värm vatten, häll i koppen, klart, drick och håll din käft.. :P
  • lindalicious

Så himla bra tips, jag är så tacksam och känner inte alls samma motstånd att ställa mig vid spisen. Och hittills har maten blivit jättebra. Om några veckor kanske jag till och med börjar tycka det är kul

Gjorde en pasta igår med kalkonbacon, grädde, chilisås, majs, paprika och oregano. Och nån skitgod pasta som såg ut som Penne fast kortare och bredare, minns inte namnet. Och till det en sallad på ruccola, fetaost, gurka och tomat. Och lite baguette. Det blev SÅ jäkla gott.

Tack hörni! Sambon hälsar också och tackar haha, jag erkände att jag tagit massa hjälp från er

Don't get mad, get even.
Svar på tråden Din enklaste mat, tack!