• Anonym (TS)

Kan hon tvinga igenom försäljning

Hej,

Min fru och jag ska skiljas med två barn.

Hon vill tvinga igenom en försäljning av vårt hus som jag köpte av mina föräldrar som min pappa byggt för ett förmånligt värde. Tyvärr finns inget äktenskapsförord.

Jag vill köpa ut henne men hon vill att det ska säljas.

Jag skulle köpa ut henne till marknadspris osv så det är bara att hon inte vill att någon annan ska bo där med mig i framtiden säger hon.

Kan hon tvinga igenom en försäljning heller har jag förköpsrätt eller liknande?

• Svar på tråden Kan hon tvinga igenom försäljning
  • Anonym (Typiskt)
    Anonym (Ja) skrev 2017-05-29 20:59:15 följande:

Nej det är inte typiskt kvinnor. Herregud vad onödig kommentar

Eftersom du la ned tid på att kommentera den så var den inte onödig!
  • Rakad Apa

"Jag skulle köpa ut henne till marknadspris osv så det är bara att hon inte vill att någon annan ska bo där med mig i framtiden säger hon.''

Seriöst, vilken störd människa. Är hon bitter över skilsmässan och bara vill jävlas eller?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-30 06:18:46 följande:

Eftersom du la ned tid på att kommentera den så var den inte onödig!

Varför va kommentaren inte onödig? Ville du bara ha uppmärksamhet eller?

Angående det du skrev tidigare så kanske dina vänner kryddar sanningen lite.

Om du inte har egna erfarenheter så va tyst
  • Anonym (TS)
    Rakad Apa skrev 2017-05-30 10:46:47 följande:

"Jag skulle köpa ut henne till marknadspris osv så det är bara att hon inte vill att någon annan ska bo där med mig i framtiden säger hon.''

Seriöst, vilken störd människa. Är hon bitter över skilsmässan och bara vill jävl*s eller?

Hej,

Ja det är precis vad hon är och gör. Vägrar samarbeta i något, sprider massa rykten om att jag är otrogen osv så inget hon gör förvånar mig längre..
  • Anonym (Kvinna)

Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-30 06:17:44 följande:[/quote-nick]Jag har inte blivit lämnad och jag är inte bitter, men jag har sett fenomenet hos en del kompisar. Dom skall skiljas, men hon har ska ändå lägga sig i allt han gör, vilka han träffar osv.[/quote]

Jag håller tyvärr med fast jag är kvinna.Har också sett sånt flera gånger och det har alltid varit kvinnor. De har synpunkter på hur exet sköter trädgården, heminredning, val av semester kläder och allt möjligt.

• Anonym (Typiskt)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-05-31 11:56:19 följande:

Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-30 06:17:44 följande:[/quote-nick]Jag har inte blivit lämnad och jag är inte bitter, men jag har sett fenomenet hos en del kompisar. Dom skall skiljas, men hon har ska ändå lägga sig i allt han gör, vilka han träffar osv.

Jag håller tyvärr med fast jag är kvinna.Har också sett sånt flera gånger och det har alltid varit kvinnor. De har synpunkter på hur exet sköter trädgården, heminredning, val av semester kläder och allt möjligt.[/quote]

Tack. Ja tyvärr är det väldigt vanligt. Det är också väldigt vanligt att mannen ger med sig för att han inte vill krångla.
  • Anonym (Typiskt)
    Anonym (Ja) skrev 2017-05-30 13:46:00 följande:

Varför va kommentaren inte onödig? Ville du bara ha uppmärksamhet eller?

Angående det du skrev tidigare så kanske dina vänner kryddar sanningen lite.

Om du inte har egna erfarenheter så va tyst

Om alla utan personlig erfarenhet aldrig får yttra sig skulle ju detta forum dö ut direkt. Varför skulle jag vilja ha uppmärksamhet? Jag delade med mig av det jag sett flera gånger. Det verkar snarare vara du som vill ha uppmärksamhet genom ditt sätt att uttrycka dig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-31 12:50:56 följande:

Om alla utan personlig erfarenhet aldrig får yttra sig skulle ju detta forum dö ut direkt. Varför skulle jag vilja ha uppmärksamhet? Jag delade med mig av det jag sett flera gånger. Det verkar snarare vara du som vill ha uppmärksamhet genom ditt sätt att uttrycka dig.

Du skrev ju att den inte va onödig för att jag kommenterade. Därför undrade jag om ditt enda syfte med din kommentar var uppmärksamhet.

De e ju också skillnad på att ej ha personlig erfarenhet men att ändå komma med en visdom eller sanning och att ej ha personlig erfarenhet och bara komma med onödiga kommentarer
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (TS) skrev 2017-05-29 19:31:47 följande:

Hej,

Min fru och jag ska skiljas med två barn.

Hon vill tvinga igenom en försäljning av vårt hus som jag köpte av mina föräldrar som min pappa byggt för ett förmånligt värde. Tyvärr finns inget äktenskapsförord.

Jag vill köpa ut henne men hon vill att det ska säljas.

Jag skulle köpa ut henne till marknadspris osv så det är bara att hon inte vill att någon annan ska bo där med mig i framtiden säger hon.

Kan hon tvinga igenom en försäljning heller har jag förköpsrätt eller liknande?

Jag vet en person som ville göra som du men hans fru vägrade. Huset hade varit i hans släkt i 4 generationer men de ar han som ville skiljas och hon blev väl så sur så hon vägrade helt att samarbeta. Hon ville det skulle säljas. Han erbjöd henne typ en halv miljon över vad mäklaren sa huset var värt, bara för att få behålla det i släkten men hon vägrade i alla fall. Till slut såldes huset.

Hur de hade det med advokathjälp eller liknande vet jag inte, men det var iaf en rätt tragisk historia. Hon sa rakt ut att hon hellre såg det säljas för mindre pengar, än att han skulle få ha det kvar, 
  • Anonym (J)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-05-31 18:59:46 följande:
    Jag vet en person som ville göra som du men hans fru vägrade. Huset hade varit i hans släkt i 4 generationer men de ar han som ville skiljas och hon blev väl så sur så hon vägrade helt att samarbeta. Hon ville det skulle säljas. Han erbjöd henne typ en halv miljon över vad mäklaren sa huset var värt, bara för att få behålla det i släkten men hon vägrade i alla fall. Till slut såldes huset.

Hur de hade det med advokathjälp eller liknande vet jag inte, men det var iaf en rätt tragisk historia. Hon sa rakt ut att hon hellre såg det säljas för mindre pengar, än att han skulle få ha det kvar, 
    Även om det går till försäljning hade han ju haft möjlighet att vara med i budgivningen och köpa huset, hälften skulle ändå gått till honom i bodelningen. Så om huset såldes till någon annan var det bara för att han inte tog chansen att själv köpa det.
  • Anonym (963)

Och detta, gott folk, är varför man ALLTID skriver äktenskapsförord. 
    Ja ni kanske har det jättebra just när ni gifter er, men försök vara lite realistiska och ge inte bort egendom och tillgångar bara sådär.

Tack.

• MajaVira

TS, om hon får igenom en tvångsförsäljning kan du vara med och buda på huset. Om det går över det pris som mäklaren satt så får du tänka på att hälften av ett eventuellt "överpris" går till dig.

• Anonym (Kurt)
    MajaVira skrev 2017-05-31 19:50:17 följande:

TS, om hon får igenom en tvångsförsäljning kan du vara med och buda på huset. Om det går över det pris som mäklaren satt så får du tänka på att hälften av ett eventuellt "överpris" går till dig.

Varför det? Marknadspris=högsta bud. Inte det utgångspris mäklaren satt.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Kurt) skrev 2017-05-31 20:53:44 följande:
    Varför det? Marknadspris=högsta bud. Inte det utgångspris mäklaren satt.
    Du missförstod MajaVira. Det är billigare för TS att höja sitt bud än för en utomstående budgivare, eftersom hälften av pengarna går tillbaka till TS.

Det viktiga för TS är att se till att överlåtelsen görs genom an bodelning, och inte en "riktig" försäljning. En försäljning utlöser reavinstskatt och annat oönskat.
  • Anonym (Lennart)

Hur länge har ni varit sambos och gifta? Skrev inte dina föräldrar huset som enskild egendom?

• Anonym (mmmm)
    Anonym (J) skrev 2017-05-31 19:29:44 följande:
    Även om det går till försäljning hade han ju haft möjlighet att vara med i budgivningen och köpa huset, hälften skulle ändå gått till honom i bodelningen. Så om huset såldes till någon annan var det bara för att han inte tog chansen att själv köpa det.
    Fast det funkade ju inte? Han ville köpa loss henne för mer än det var värt, men hon vägrade. Hur skulle han då kunna bjuda på huset vid en försäljning? Hon skulle veta att det var han och de som säljer ska ju enas om vem som ska få köpa.  Bara för att man vinner en budgivning betyder det ju inte att man får köpa, det är till syvende och sist säljaren som bestämmer vem man vill sälja till. Dödläge skulle jag kalla det. Möjligt han kunde försökt pressa henne lite till. 
  • Anonym (Me)
    Anonym (963) skrev 2017-05-31 19:32:10 följande:
    Och detta, gott folk, är varför man ALLTID skriver äktenskapsförord. 
    Ja ni kanske har det jättebra just när ni gifter er, men försök vara lite realistiska och ge inte bort egendom och tillgångar bara sådär.

Tack.
    Ja, eller hur
  • Anonym (xyz)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-08-07 10:54:53 följande:
    Fast det funkade ju inte? Han ville köpa loss henne för mer än det var värt, men hon vägrade. Hur skulle han då kunna bjuda på huset vid en försäljning? Hon skulle veta att det var han och de som säljer ska ju enas om vem som ska få köpa.  Bara för att man vinner en budgivning betyder det ju inte att man får köpa, det är till syvende och sist säljaren som bestämmer vem man vill sälja till. Dödläge skulle jag kalla det. Möjligt han kunde försökt pressa henne lite till. 
    Något dödläge blir det inte.
    Kan man inte komma överens i bodelningen så blir det en bodelningsförättare som bestämmer. I det här fallet kan det dock inte bli någon tvångsförsäljning. Man kan inte tvinga någon att sälja sin egendom (som man äger själv alltså).
    Även om man är gifta så äger var och en sina egna saker. TS äger huset själv,
    men måste lösa ut frun med halva nettovärdet. Kan man inte komma överens om beloppet blir det alltså bodelningsförättaren som bestämmer det.

Det är bara om TS inte kan få fram tillräckligt med pengar för att lösa ut frun som det kan bli fråga om något "tvång" att sälja huset.
Svar på tråden Kan hon tvinga igenom försäljning